Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
MUSIK

Svensk popkomet går ikke fra festen, så længe der er bittersød pop og discopatter

Den svenske popsangskriver Tove Lo overbeviser som festens centrum med stivnet smil og selvdestruktive uvaner på albummet »Blue Lips«.

Den svenske popsangerinde Tove Lo synger om sine dæmoner og disco patter på sit tredje album »Blue Lips«.
Den svenske popsangerinde Tove Lo synger om sine dæmoner og disco patter på sit tredje album »Blue Lips«.

Popsangskriveren Tove Lo står ved sine lyster og laster. Det har været klart siden svenskeren slog igennem i 2014 med hittet »Habits (Stay High)«. Hun sang om at score familiefædre på legepladsen og røg sig skæv for at holde hjertekvalerne på afstand. Hvor mange ligheder der er mellem Tove Lo og kvinden bag, den 30-årige Ebba Tove Elsa Nilsson, er ikke til at vide. Men hendes tredje album »Blue Lips« er en omgang afhængighedsdannede popsange, der favner nydelse og tungsind, fest og fortrydelse dagen derpå.

Den eminente single »Disco Tits« er kådheden selv med pulserende bas og velplacerede synth-stød. »I'm fully charged, nipples are hard / Ready to go«, lyder det i Los liderlige missionserklæring. I det hede øjeblik er der ingen krav eller kvalifikationer. »No, I don’t have a type«, forsikrer Lo.
Det gælder tydeligvis m/k, da hun på »Bitches« giver fifs om oralsex til sin kvindelige elsker. Bassen dasker afsted og beatet klaprer på en stop-start facon, der leder tankerne hen på The Weeknds »Tell Your Friends«. Lo og the Weeknd har begge hyret produceren Ali Payami, der står for »Bitches«.

Med hendes lyriske fokus på sex, stoffer og selvdestruktion er Lo en slægtning til Weeknd, men hun er ikke helt så besat af ideen om flugt gennem følelsesløshed. De dårlige vaner frembringer en bitter eftersmag på numre som »Cycles« og »Hey, You Got Drugs?«. Partypigens maske er stivnet, og hun er træt af at være (fest)vennernes afsluttende replik. Hende, der altid er »fucked but, oh, you’re so fun«.

Uden at påtage sig en malplaceret skyldfølelse udtrykker »shedontknowbutsheknows« sympati for kvinden, hvis kæreste har været utro med Lo. Det er house-pop så sukkersød som en Sex on the Beach og en værdig ledsagerske til Robyns indfølte »Call Your Girlfriend«.

Når »Blue Lips« træder ved siden af skyldes det ofte dovne linjer, som når Lo på »struggle« uden opfindsomhed genbruger internetsprog som »The struggle is real / When you don’t tell me how you feel about this love«.

Men Lo lyder for det meste forfriskende bramfri. På »shivering gold«s bro forsvinder de personlige referencer, og tilbage er blot nysgerrige sind, bankende hjerter og udspilede pupiller. Los sensuelle fiksering fremstår ikke som en påtaget sensationsværdi, men en del af den umættelig nysgerrighed, der driver værket.

Hvem: Tove Lo
Hvad: »Blue Lips«, Universal Music.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.