Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
JAZZ

Smukke ord og toner

Sangerinden Katrine Falkenberg vover sig ind i jazzland, og det gør hun godt, ikke mindst når hun leverer egne danske tekster til amerikanske klassikere

Sangerinden Katrine Falkenberg. PR Foto: HEIN Photography
Sangerinden Katrine Falkenberg. PR Foto: HEIN Photography

Katrine Falkenberg
I De Små Timer

Gateway Music

Selv om der er tale om en debuterende jazzsangerinde, er Katrine Falkenberg langt fra nogen debutant. Hun er uddannet i musikteater fra Royal Academy of Music i London, hun har sunget popmusik, og som skuespiller har hun gennem de sidste mange år været fast tilknyttet Vivienne McKees »Crazy Christmas Cabaret«.

Nu er det så blevet tid til noget jazz, og her har Katrine Falkenberg allieret sig med den dansk-amerikanske pianist og arrangør Stuart Goodstein, og sammen har de bevæget sig ind i det univers af ro og eftertænksomhed, der indfinder sig, når natten sænker sig.


Kort sagt – primært lyriske og neddæmpede værker - og så med såvel danske som engelske tekster. I sidstnævnte kategori finder man velkendte sange som »Someday My Prince Will Come«, »Once Upon a Summertime« og »In The Wee Small Hours«, og de formidles fint. Men hvordan forholder det sig så med de dansksprogede sange?

Ja, nu angiver omslaget overhovedet intet om ophavsmænd eller originaltitler, hvilket er beklageligt. Til gengæld ryger man som lytter lige ud i en gætteleg, der heldigvis viser sig som en god en af slagsen. I hvert fald viser det sig, at den indledende lille vuggevise »Der er stille i nat« og den efterfølgende kærlighedssang »Du er mit et og alt« baserer sig på henholdsvis Cole Porters »In The Still of The Night« og Jerome Kerns »All The Things You Are«. Det er ikke blot interessant, det er faktisk rigtigt godt.

Så ret beset er det lidt synd for Katrine Falkenberg, at hun ikke er krediteret for sin rolle som tekstforfatter. Det er nemlig ingen let sag at fordanske og tilmed forny de amerikanske klassikere, men her lykkes det da virkeligt – med originale og troværdige værker til følge. Ja, albummet havde nok været en kende mere helstøbt, hvis alle numre havde været efter samme recept.

Altså en recept, der gør smukke ballader som »Tenderly« og »Someone To Watch Over Me« til smukke ballader som »Så blidt« og »Jeg passer på dig«. Derudover bliver der lidt plads for lidt løssluppent, ikke mindst når »Long Ago and Far Away« bliver til den solidt-swingende »Længe siden langt herfra« – med herligt mundharmonikaspil fra Mathias Heise.

Og udover Goodstein og Heise omgiver Katrine Falkenberg sig med Per Gade, Søren Frost, Peter Hansen og Bjarke Falgren – på henholdsvis guitar, trommer, kontrabas og strygere. Og det kan hverken sangerinden eller nogen anden klage over. Tværtimod.

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.