Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
JAZZ

Melankoliens mester

Den polske trompetist Tomasz Stanko og hans tre New York-musikere arbejder som en levende organisme, og de formår - med befordrende indbyrdes kommunikation og med trompetisten som chef-ideolog - at fange og fænge

Den polske trompetist Tomasz Stanko på scenen i Jazzhouse, februar 2016. Foto: Torben Christensen
Den polske trompetist Tomasz Stanko på scenen i Jazzhouse, februar 2016. Foto: Torben Christensen

Tomasz Stanko

New York Quartet

December Avenue

ECM Records/Jazzcup

Trompeten har fra tidernes morgen hørt til blandt jazzmusikkens primære instrumenter. Og ikke så få udøvere – fra Louis Armstrong til Miles Davis – og så videre – har været dagsordensættere, ikke blot for instrumentet, men også for musikken generelt.

Nu er der jo tale om et instrument, der egner sig godt for et udadvendt smæld, hvilket mange jazztrompetister da også har dyrket. Langt færre har formået at levere et spil med en ægte emotionel dybde. En mester på netop det område er den nu 74-årige polske trompetist Tomasz Stanko.

Han har været på banen siden 1960erne, hvor han tidligt vakte opsigt – på begge sider af jerntæppet, og han er i det genforenede Europa blevet en central og elsket figur på jazzscenen. Her har han omgivet sig med – og inspireret – mange yngre musikere, heriblandt den danske guitarist Jakob Bro, og så har han i de senere år haft hjemadresse i såvel Warszawa som New York.

Og også i den amerikanske jazzhovedstad har han markeret sig og skabt original musik med yngre samarbejdspartnere. Således rummer hans New York Quartet den 54-årige trommeslager Gerald Cleaver, den 42-årige bassist Reuben Rogers og den 33-årige cubanske pianist David Virelles, alle yderst personlige og velrenommerede musikere.

Forbindelsen til Europa har Tomasz Stanko bibeholdt via sin tilknytning til det tyske pladeselskab ECM Records, hvis profil i høj grad er karakteriseret ved meditativ og impressionistisk musik. Selskabet udsender da også en lind strøm af interessante plader, om end ikke alle formår at fastholde interessen i hele spilletiden.

Men den kunst kan Tomasz Stanko og hans New York folk. De kan fange og fænge – ja, berige – igennem 65 minutter. Og helt konkret – hvad er det så, de kan?

Måske kan det lyde banalt at sige, at de kan skabe musik, der bare får den tid og det rum, der skal til. Men sådan er det.

De kompositioner, som Tomasz Stanko tegner sig for, og som danner basis for musikkens udvikling, ejer en udpræget mørk og melankolsk og – hvis man skal forfalde til fordomme – ret så polsk stemning. Og så bevæger musikken sig roligt, næsten statisk, mens der under overfladen lurer ekspression og eksplosion, ja, noget uudgrundeligt, som også får afløb på rette tid og sted.

Kvartetten arbejder som en levende organisme, uophørligt med en befordrende indbyrdes kommunikation og med Tomasz Stanko som chef-ideolog og som vejviser.

Det er han i kraft af et trompetspil, som langt hen ad vejen er sart og luftigt, men så sandelig også kan blive karskt og udfarende. Her er efterklange af Miles Davis, men den polske trompetist er helt sin egen herre, og med sin klang og sine tonerækker fortæller han simpelthed den ene fascinerede historie efter den anden.

Fryd og smerte går op i en højere enhed, og dertil kommer denne voldsomme melankoli, som aldrig bliver deprimerende, men tværtimod er et kreativt kraftfelt for den eminente polske jazzkunstner, Tomasz Stanko.

Cover New York Quartet
Cover New York Quartet

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.