Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
MUSIK

Liima rejser tilbage til de formative år

Album nummer to fra kvartetten bestående af de tidligere Efterklang-medlemmer og finske Tatu Rönkkö kredser åbenlyst om 1980erne og 1990erne.

Kvartetten Liima består af tre tidligere medlemmer af den danske gruppe Efterklang og finske Tatu Rönkkö (nummer to fra venstre).
Kvartetten Liima består af tre tidligere medlemmer af den danske gruppe Efterklang og finske Tatu Rönkkö (nummer to fra venstre).

Liima vil gerne overraske. Det lykkes de for så vidt med på deres andet album, »1982«. Overraskelsen ligger dog i, at albummet lyder så ligefremt, som det gør. Ikke just hvad man forventer af ensemblet bestående af de tidligere Efterklang-medlemmer Casper Clausen, Rasmus Stolberg og Mads Christian Brauer samt den finske perkussionist Tatu Rönkkö.

Den avantgardistiske kvartet har nemlig aldrig lydt så tilnærmelige som her. Uden at der dog går P3 og rendyrket pop i den. Men de skarpeste hjørner af Liimas kompositioner har fået en tur med grovfilen.

Som titlen indikerer, kredser albummet om erindringer og indtryk fra en knap så fjern fortid. Mere bestemt 1980erne og 1990erne. Årtierne, hvor medlemmerne var børn og teenagere. De formative år.

Albummet er nostalgisk i sin åbenlyse flirt med datidens lyde og symbolik, men samtidig fremstår gruppens æstetisk raffinerede klangunivers kontemporært.

Det retro-æstetiske cover til »1982«.
Det retro-æstetiske cover til »1982«.

Liimas musikalske tidsrejse er generelt betagende. Skæringer som det synth-sydende titelnummer, der ikke ville være malplaceret på lydsporet til sci-fi-serien »Stranger Things«, den bipbipspil-blippende »2-Hearted« med sørgmodig autotune-vokal fra Clausen og det soniske rutsjebaneridt »Kirby’s Dreamland« er smågeniale. Sidstnævnte er helt i pladens ånd opkaldt efter kult Game Boy-spillet af samme navn fra start-1990erne. Cool nørderi.

I sin helhed er velproducerede »1982« ambitiøs og elegant. Men måske næsten for pænt og stringent. For nok kommer Liimas umiddelbarhed bag på én, men man savner alligevel mere legesyge og eksperimenteren. En slange i det soniske paradis til at ruske rav i sagerne.

Liima
»1982«

★★★★☆☆
City Slang/Playground

Lyt til albummet her:

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.