Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kira Skov på knugende rejse i sorgens land

Kira Skov og Maria Faust har med »In The Beginning« lavet et enestående værk af stor sakral skønhed.

Kira Skov (th.) og Maria Faust (tv.) er musikalsk forenet på »In The Beginning«.
Kira Skov (th.) og Maria Faust (tv.) er musikalsk forenet på »In The Beginning«.

Det skulle aldrig have været sådan her.

Da Kira Skov og Maria Faust forfulgte deres fælles muse og drog til det sydlige Estland for at indspille i en gammel forladt russisk ortodoks kirke, var den kunstneriske mission nogenlunde klar: De ville lave et værk, der skildrede, voksede ud af, tog farve af et estisk ingenmandsland, hvor tiden syntes at stå stille, og udviklingen var gået i stå. Et område med sine egen baltiske folklore, dybe rødder i den katolske kirke, men også martret af en fortid, hvor land og folk måtte underkaste sig både nazistiske og kommunistiske regimer, tab, savn og ødelæggelse.

Tunge sager. Men ikke desto mindre andre menneskers tunge sager. En uge før udgivelsen af det færdige album skete det unævnelige så: Kira Skovs mand og musikalske partner, den 39-årige bassist Nicolai Munch-Hansen, døde pludselig. Tynget af sorg og chok valgte Kira Skov forståeligt nok at udsætte udgivelsen.

Her godt to en halv måned senere er albummet, »In The Beginning«, endelig ude. Og det er mesterligt. De indspilninger, som Skov og Faust er kommet hjem med, er ganske enkelt formidable. Som lytter hensættes man øjeblikkelig i den gamle kirkes højloftede rum. Tonen er messende, sakral. Musikken omkring Skovs røgede, kastanjebrune stemme mageløst orkestreret af Faust for et seks m/k højt estisk kor, fire blæsere, kontrabas og trommer.

Det er tydeligt, at Kira Skov, Maria Faust og deres dygtige hold af musikere, sangere og producere fandt noget i den forladte estiske kirke og det omkringliggende ingenmandsland: En særlig stemning, en historisk tyngde, et uopdaget musikalsk sprog, der formuleres formfuldendt et sted mellem gejstlige hymner, messende kirkekor, kompositionsmusik, militærmarcher, jazzede rytmer og horn.

Det er som om, at pladen på uhyggelig vis foregriber den personlige tragedie, der senere skulle ramme Kira Skov hjemme i Danmark. For selvfølgelig tager værket farve af det, der skulle ske. Det kan godt være, at hun har haft det estiske folk sorg i tankerne, da hun skrev sin tekster. Men kunstens og livets veje er uransagelige, og som lytter kan man ikke undgå at få en klump i halsen, når Skov fylder kirkerummet med alvorstunge tekster om død, tab og livets tunge lod.

Stort set alle sange her har disse knugende, sært profetiske linjer. Pladen åbner med en katolsk bøn, på »Song For Maria« lyder den katarsiske opfordring: »Cry, cry, rid yourself of this«, mens hun på »Poetry Is Free« synger om at være lammet af sorg og slår fast at, »life is short and then we die«.

Mest uafrystelig er dog afslutningen på »Everything That Was And Could Have Been«, hvor Skov i duet med Nicolai Munch-Hansens kontrabas messer »There is no God in this house«. Hun stopper, Munch-Hansen fortsætter et par taktslag. Og bliver så tavs.

Uagtet pladens sørgelige efterspil er dette så klart Kira Skovs stærkeste kunstneriske statement i karrieren. PJ Harvey har altid været en ledestjerne. Nu lyser Kira Skov selv et sted deroppe. »In The Beginning« er et knugende, kompromisløst værk af stor sakral skønhed. Der uforvarende ender med at vise, at i sorgens land er vi alle lige.

Hvem: Kira Skov & Maria Faust
Hvad: »In The Beginning«, Stunt Records

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.