Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
MUSIK

Dengang Dylan mødte Gud på et hotelværelse i Arizona

Det seneste kapitel i rækken af Bob Dylans The Bootleg Series-arkivudgivelser fokuserer på årene 1979-1981, hvor sangeren lod sig genføde som nykristen gospelrocker.

I 1978 konverterede Bob Dylan til kristendommen, som prægede hans efterfølgende tre plader. Bokssættet »Trouble No More – The Bootleg Series Vol. 13: 1979-1981« samler op på Dylans kristne år med en række liveoptagelser fra 1979-1981.
I 1978 konverterede Bob Dylan til kristendommen, som prægede hans efterfølgende tre plader. Bokssættet »Trouble No More – The Bootleg Series Vol. 13: 1979-1981« samler op på Dylans kristne år med en række liveoptagelser fra 1979-1981.

I slut-1970erne faldt Bob Dylan pladask for kristendommen. Men hvorfor fandt den jødisk fødte rockpoet pludselig den bibelske Gud? Ifølge myten blev det kristne kapitel af fortællingen om Dylan igangsat af et halssmykke. Et lille sølvkrucifiks i en kæde. Under en koncert i San Diego 17. november 1978, blev det smidt op på scenen. Dylan samlede det op, tog det i lommen og tænkte ikke mere over det i øjeblikket.

Episoden skete på et tidspunkt i Dylans liv, hvor han var mentalt nede. Men aftenen efter kom vendepunktet. Her sad han på et hotelværelse i Tucson, Arizona. Hen på aftenen følte han fortvivlelsen nage. De tunge tanker rumsterede i hans hoved. Afmagten. Mismodet.

I desperation stak Dylan hånden i lommen, hvor han fik fat i smykket. Sølvkorset. Han tog det om halsen. Og pludselig indtræf den. Vækkelsen. Han mærkede kraften. Tilstedeværelsen af Gud. Og af Jesus Kristus, hans enbårne søn. Rummet satte sig i bevægelse og Dylan følte troen blive vakt i ham med overvældende styrke.

Kort efter denne spirituelle oplevelse konverterede Dylan til kristendommen. Han meldte sig ind i den evangeliske trosmenighed The Vineyard Fellowship, hvor flere bekendte, inklusiv hans daværende kæreste Mary Alice Artes, også var tilknyttet.

Her fandt Dylan en ny mening i kristendommen. Privat. Men også kunstnerisk. For den nyfundne tro smittede også markant af på hans musik i perioden, hvor den farvede de følgende tre album »Slow Train Coming« (1979), »Saved« (1980) og »Shot Of Love« (1981). På disse ændrede han igen sit musikalske kompas og navigerede mod en mere gospelpræget rock, hvor teksterne usløret priste Herren i det høje og hans gerninger.

Langt fra alle Dylan-tilhængere tog positivt imod stilskiftet. Som et ekko af dengang, hvor han satte strøm til guitaren og gik elektrisk på Newport Folk Festival i 1965, et skift der pissede folk-puristerne godt og grundigt af, så reagerede dele af fanbasen negativt på idolets nye religiøse flip. Det huede dem ikke, at rockprofeten Dylan med ét blev missionær for Gud. »Don’t follow leaders« formanede Dylan på »Subteranean Homesick Blues« fra netop 1965. 14 år efter kunne han ikke selv efterleve den læresætning. Dylan svingede ikke selv længere taktstokken. Det gjorde Vorherre.

Omslaget til »Trouble No More – The Bootleg Series Vol. 13: 1979-1981«.
Omslaget til »Trouble No More – The Bootleg Series Vol. 13: 1979-1981«.

Det er netop denne ofte udskældte tid, som »Trouble No More – The Bootleg Series Vol. 13: 1979-1981« dykker ned i. Udgivelsen indeholder 2½ times liveoptagelser plukket fra Dylans nordamerikanske turneer i 1979-1981 samt enkelte hentet fra nogle europæiske shows i sommeren 1981. Optagelserne har ikke tidligere været officielt udgivet. Og som den helt store gulerod blandt bokssættets 30 numre, så figurerer her hele tre sange fra mesterens hånd, der aldrig før har været indspillet.

Som med de tidligere kapitler i serien, så kaster også denne boks nyt lys over fortiden. For måske var årene hvor Dylan var Jesus freak ikke helt så frustrerende rent kunstnerisk, som mange gjorde dem til i samtiden?

Udgivelsen er i alt fald et blændende musikalsk dokument over de år, hvor Dylan var på fornavn med Gud, Da var han så dedikeret i troen, at sætlisterne udelukkende bestod af det nye kristne materiale fra de tre ovennævnte album. Publikum måtte således gå forgæves efter ældre ting fra sangskriverens allerede dengang imponerende bagkatalog.

Her får vi således ingen »Blowin’ In The Wind«, »Like A Rolling Stone« eller andre Dylan-klassikere fra før 1979. Til gengæld får vi så for eksempel to meget væsensforskellige, men lige overvældende, udgaver af den besværgende trosbekendelse »Gotta Serve Somebody«, en besættende version af »In The Garden« med brusende hammondsekvenser og en suveræn udgave af Dylans gudesmukke salme »Every Grain of Sand«. Sidstnævnte er ikke bare hans absolut bedste sang fra perioden. Den er blandt hans allerbedste. Overhovedet.

Boksen viser, at den kristne Dylan og hans daværende liveorkester paradoksalt nok swingende djævelsk fedt. Sangeren er sjældent hørt så groovy som her, hvor han foruden sit knivskarpe backingband også flankeres af en flok gospelsangerinder, der med varmblodede englerøster besynger Herrens mægtighed, så det lyder, ja, himmelsk.

Siden arkiverede Dylan kristendommen og drog videre på sin rejse. Men arkiver er heldigvis til for, at man kan genåbne dem mange år senere. Og i tilfældet her er der rigtig god grund til at gå på arkivtur med his bobness og Gud, den almægtige.

Bob Dylan
»Trouble No More – The Bootleg Series Vol. 13: 1979-1981«

★★★★★☆
Columbia Records

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.