Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Christopher skruer op for liderligheden, ned for substansen

På sit tredje album »Closer« skruer den danske popdreng op for liderligheden, men holder sig til substansløse popskabeloner.

Christophers nye album, »Closer«, mangler substantielle popsange. Foto: Nils Meilvang
Christophers nye album, »Closer«, mangler substantielle popsange. Foto: Nils Meilvang

Der er få sange i musikhistorien, der bruger den gennemtærskede bil-sex-metafor og slipper så godt afsted med det som Princes »Little Red Corvette«. Da C-stykket er lige ved at nå sit klimaks, skriger den amerikanske sanger »I say the ride is so smooth / You must be a limousine« i en stigende, halvgrotesk falsetvokal. Er det objektificerende, lidet smagfulde linjer? Absolut, men nu byder »Little Red Corvette« også på blandt andet pirrende vokaler og smidigt snoende guitarsoli.

Måske er det Prince, som inspirerede den danske popstjerne Christopher til at indspille singlen »Limousine« til sit nye album, »Closer«. Senere på albummet får den amerikanske legende i hvert fald et kluntet shoutout på »All About Sex«.

Desværre falder »Limousine« såvel som det meste af »Closer« til jorden. Staccato klaver-figuren på »Limousine« lyder som en irriterende skinger fætter til Katy Perrys »Roar«-vers, mens Christophers forsøg på at rappe, til trods for den eksplicitte tekst, får ham til at lyde mere som en edderspændt spejderdreng end en varmblodig voksen.

Selv om dette er hans tredje album, er det altså ikke på »Closer« at Christopher tager det tigerspring, der løfter ham til idolerne Michael Jackson og Justin Timberlakes niveau. »I Won’t Let You Down« er en af de få middelgode numre på et album, som overvejende består af vattede popsange, der aldrig sætter et særegent præg på hitskabelonerne.

Flade tekster

Duetten med sangerinden Bekuh Boom er det tætteste »Closer« kommer på et funknummer, takket været det elastiske guitarriff og de syrlige synths der skøjter hen over omkvædet.

Den tørre akustiske guitars hakkende slag sat til neddæmpet, klikkende percussion gør »Hung Over« til et af albummets mere behagelige bekendtskaber, der dog kunne have været foruden den slappe tekst, hvori fortælleren giver den klassiske »det var ikke mig, det var whiskeyen«-undskyldning.

Og når vi er ved teksterne, så er det altså skuffende at høre flere flade og sexistiske linjer på et dansk popalbum.

Tag blot »Don’t Let the Door Hit Ya«, endnu et samarbejde med den danskbosatte amerikaner Brandon Beal. På dette nummer rapper Beal, »Acting like your pussy worth a million / I be on to the next bitch / you was just another check off the checklist«. Nuvel, det kommer ikke fra krøltoppens mund, men Christopher har vel godkendt linjerne.

Hvis »Closer« har som mål at bringe lytteren tættere på Christopher, er det sgu ærgerligt, at der ikke er nogle substantielle popsange eller betragtninger at finde.

Hvem: Christopher
Hvad: »Closer«, Warner Music

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.