Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
ROCK

Afklaret, men lyrisk mat

Udsnit af albumcover
Udsnit af albumcover

Det vrimler med referencer til familie, fred, forsoning og Gud på Jonas Breums tredje album, »Endelig fri«. Den danske sangskrivers ti nye sange er baseret på amerikanske dødsfangers sidste ord, og forståeligt nok er fangernes oversatte linjer ofte enkle og direkte, men de overrasker eller rører mig sjældent. Der er dog titelnummeret, hvor fangen udfordrer de efterladtes forhåbning om fred efter henrettelsen. Eller nummeret, hvor fangen føler sig reduceret til et »Ansigt i ruden«.Heldigvis skaber Breum poprockede stemningsbilleder, der opvejer teksternes begrænsninger. De fleste numre er lufttørret americana i et adstadigt tempo - måske for at påpege fangernes ventetid? På »Hold hodet højt« kæmper saloon-klaveret for den svære optimisme, mens »Tag min hånd« dramatiserer fangens skrift med drævende westernguitar og susende spøgelseslyde. »Endelig fri« ender som et afklaret, men lyrisk mat album.

Hvad: Jonas Breum - Endelig fri (Selvudgivet)

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.