Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Unge Hongkong-designere indtager København. Hvorfor nu det?

Fire unge designere fra Hongkong holder show under Copenhagen Fashion Week. B Søndag tog til Hongkong for at stille et enkelt spørgsmål: HVORFOR?

Hongkong er alt, hvad København ikke er. Hongkong er skyskrabere, Hongkong er kaos, Hongkong er høje grønne bjerge, internet overalt, facader af glas og stål, luksusbutikker overalt og så et center mere om hjørnet.

Hongkong er en kakafoni af sprog fra hele verden, Hongkong er templer, bambusstilladser, international handel, containerskibe, penge, en by, der aldrig sover, og en by, der taler kinesisk med den ene mundvig og engelsk med den anden. Hongkong er kæmpestor og vild og voldsom og Asien og Vesten i ét. Hongkong får København til at se lille og stille og provinsiel ud.

Men alligevel er fire unge designere fløjet fra Hongkong til København denne uge for at deltage i den københavnske modeuge, der i år finder sted fra tirsdag til fredag. De har showtid tirsdag eftermiddag, hvor de hver vil præsentere deres kollektioner.

Det er der to grunde til. Hongkong har brug for at vise, at den tidligere britiske koloni modemæssigt er andet og mere end et bekvemt sted at få styr på sin kinesiske produktion, og København er et af stederne at gøre det, fordi modeugen her har fokus på bæredygtighed, og fordi der er fokus på den københavnske modeuge.

»Hongkong har brug for at vise, at vi kan andet end at producere. Vi hører også til i et andet sted i værdikæden, Hongkong er et meget kreativt sted, og vi vil gerne fortælle, at vi er mere end et finanscentrum. Vi er på modeugerne i New York og i Paris og så i København, fordi København er en af de vigtigste modeuger udover de fem store. Det er en omtalt uge, der kommer mange. Vogue kommer jo f.eks.,« siger assistent manager Angela Yip fra Hongkong Trade Development Council, som arrangerer og promoverer designernes besøg i København.

Produktionen flytter

For verden har ændret sig. De steder, hvor der tidligere var stor produktion, fra Detroit til Herning, er der nu tomme fabrikker. Produktionen er flyttet et andet sted hen, hvor hænderne er billigere og vilkårene nemme. Det sker også i Hongkong, men her har man ikke tænkt sig at acceptere, at man forsvinder ud af det økonomiske førerfelt.

For historien om Hongkong er historien om driftige forretningsfolk. Om at have gode forudsætninger for at tjene penge – og viljen til at gøre det.

Det hele begyndte i 1842. Indtil da havde Hongkong egentlig bare været et tyndtbefolket område i det sydlige Kina. Men efter Opiumskrigen blev området i 1842 en britisk kronkoloni, der hurtigt blev vigtig for handelen mellem Vesten og Kina, fordi havnen i Hongkong er en af verdens fineste dybvandshavne. Den er helt basic nem at sejle til med store skibe, så den var smart at bruge til handel.

I 1898 fik Storbritannien et 99 års lejemål på området, der udover den oprindelige ø, som englænderne koloniserede og som af mange betragtes som det fineste område i Hongkong, består af sydspidsen af øen Kowloon. I 1949 efter den kommunistiske magtovertagelse i Kina fik området et boost, da driftige forretningsfolk fra Kina flygtede hertil.

Ledelsen af kronkolonien gjorde sit til at skabe gode vilkår for business. Og selv om Hongkong i 1997 blev indlemmet i Kina, dog med en 50-årig overdragelse med aftalen om »ét land, to systemer«, så er Hongkong stadig et godt sted at lave forretning. Det er nemt at oprette et firma her, det er nemt at få betalt sin skat – selvangivelsen er på et enkelt A4-ark, og nederst står et nummer på en ansat på skattekontoret, der kan fortælle, hvordan man udfylder den.

I mange år var Hongkong et land, der producerede tøj, her lå fabrikker, men i 1970erne og 1980erne flyttede produktionen til »Chinese Mainland« som man kalder Kina i Hongkong. Udenlandske producenter tog til Hongkong og mødtes med agenter og mellemhandlere – i Kowloon ligger et kvarter, hvor butikkerne er fyldt med små stofprøver, prøver på knapper, prøver på såkaldt trim, lynlåse, nitter og lukninger.

Men der sker også en udvikling lige nu, så man kan forudse, at produktionen begynder at flytte fra Kina til lande, der er endnu billigere, f.eks. Bangladesh og Vietnam.

Det bliver ikke ved med at være en god forretning at være agent og mellemmand mellem vestlige designere og kinesiske producenter, og derfor skal Hongkong i højere grad også tjene penge på firmaer, der selv designer. De skal tilbageerobre den kreative udvikling.

 

Tøj til moderne kvinder

En af spydspidserne er den unge designer Vickie Au, som er kreativ chef for mærket House of V, som tager imod i mærkets butik i området Wan Chai, et af de ældste på øen Wan Chai. Hun designer hver kollektion med inspiration i en arkitekt.

»Mode og arkitektur har meget til fælles. Det handler om linjer og om bevægelse. Den kollektion, vi sælger nu, SS17 er inspireret af den amerikanske arkitekt, Frank Gehry, af linjerne og kurverne i hans bygninger. Den næste er inspireret af den hollandske kunstner, M.C. Escher, som oprindelig var arkitekt, men blev mere interesseret i matematiske modeller. Hans grafik har inspireret mig til mønstre på kjoler.«

Hun viser det frem. Fin bomuld, men den kan vaskes, understreger hun. Tøjet skal være nemt at bruge, for historien om Hongkong er også historien om kvinder, der får stadigt mere travlt.

»Vi laver tøj til den moderne kvinde, som har et travlt liv. Der er mange kvinder i Hongkong, som stadig går derhjemme med deres børn, men flere og flere bliver ved med at arbejde. Til dem vil vi gerne lave tøj, som har flere funktioner.«

Hun viser sine designs frem. En frakke i tyk uld, man kan knappe på flere måder, så den ændrer form. En lang kjole, hvor man med en enkelt knap kan ændre faconen og længden på kjolen.

»Tøj skal kunne mange ting i det liv, vi lever. Det vil vi gerne vise.«

For designeren Kay Li er det også den moderne kvindes liv, der er udgangspunktet, men med en tydeligere tråd tilbage til Hongkong. Måske fordi hun selv bor i Dubai.

»Jeg bor her kun, fordi min familie bor her. Min mand og mine børn. Mine forældre bor i Hongkong, og mit hjerte er i Hongkong«, siger hun og holder hænderne foran hjertet, så man kan se dem på Skypeforbindelsen fra Dubai i hendes agents kontor.

Hendes kollektion har det arrangerede bryllup som tema og den følelse, som bruden havde, når hun stod ved vinduet og ventede på, at hendes kommende mand viste sig for hende for første gang. Den usikkerhed, vrede og de forhåbninger, hun havde.

»Ægteskaber er ikke længere arrangerede, men den uro, som kvinden var fyldt af, kender vi stadig, tror jeg. Vil det gå godt? Mit tøj skal gøre hende stærkere til at gå ud i verden.«

Moderne festtøj der ikke er yndigt

For den unge designer Dora Chu, som står bag mærket Maison Vermillion (hvilket både er hendes efternavn plus den skarpe røde farve, som hun bruger i sine kollektioner og som for kinesere typisk forbindes med held og lykke), er temaet også, hvordan man gør kvinder mere selvsikre.

Hun fortæller om sin kollektion, som hun sidder på en af Hongkongs få økologiske cafeer, der ganske simpelt hedder Slow Life og som sælger nøjagtig de samme varer som cafeer af sin slags verden over, friskpresset juice, mad uden gluten og mælk og salater med superfood tilsat. Udenfor haster folk forbi. Byens blomstermarked ligger i samme gade, og op til det kinesiske nytår er det sædvane, at man køber friske blomster til sit hjem, så alle er ude for at købe løgplanter og store lilla orkideer til at fejre Hanens år, der begynder 29. januar.

Dora Chu er uddannet i London på Central Saint Martins og hun har blandt andet været i praktik hos Alexander McQueen, hvilket man sagtens kan se på hendes designs, der er dramatiske og festlige.

»Jeg vil gerne lave festtøj til den moderne kvinde, der vil være klædt på til festlige lejligheder, men som ikke vil have alt for gammeldags og sødt tøj på,« forklarer hun.

»Da jeg boede i London, elskede jeg at gå på museer, og jeg var meget fascineret af de kongelige og især af dronning Victoria. Hvordan signalerer man, at man er magtfuld samtidig med, at man stadig er en kvinde. Det undersøger mit tøj, som er et nyt bud på festtøj.«

»Hvornår er der distortion?«

Festtøjet dyrker den unge mandlige designer Kenax Leung ikke, han har en butik i stormagasinet K-11, hvor unge designere sælger deres ting. På standen ved siden af hænger der regnfrakker fra danske Rains, og Kennys tøj har et fællesskab med dansk herremode, hvor man kombinerer street style med mere klassiske elementer.

Så meget, at han fik sin første danske forhandler, da han deltog i modeugen i København i august.

»En dansk forhandler så showet, og da mit tøj hang i et showroom i Paris, hvor han alligevel kom, så han det igen og besluttede sig for at købe det. Jeg tror ikke, det var sket, hvis jeg ikke havde været med i København. Det er derfor, det er godt at være med. Vi kan vise nogle nye mennesker, hvem vi er og hvad vi laver.«

Han viser sine damekollektioner frem, nogle af hans styles kan bruges af både mænd og kvinder. En lang jakke er lidt mere tætsiddende på en mand, men han kan sagtens tage den på. Solbrillerne er i skarpe farver. Nederdelene er plisserede, men i groft stof. De ville passe fint en sommerdag på Nørrebro.

Der ville Kenny også gerne være. Han elskede at være i København, han har researchet om byen og han drømmer om at tage tilbage.

»Men hvornår er der den der musikfestival i København? Det er om sommeren, ikke? Jeg har læst om den. Den vil jeg til. Det ser så spændende ud.«

Og pludselig er der ikke så langt fra en ung mands krop i Hongkong til en i København.

skr@berlingske.dk

B Søndag var inviteret af Hongkong Trade Council

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.