Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

To parallelle liv

Se Dronningens liv på ny udstilling, der viser hendes tilværelse som privat menneske og som officielt statsoverhoved.

Den unge tronfølger studerer i Cambridge og er derfor naturligvis iført kappe. Oktober 1960.
Den unge tronfølger studerer i Cambridge og er derfor naturligvis iført kappe. Oktober 1960.

Klæder skaber folk, siger man. Og på Frederiksborg Slots nye udstilling, »Hendes Majestæt Dronningen 75 år. En dragtkavalkade«, bliver det ret tydeligt, at sådan er det.

Klæder skaber folk, men kun hvis den, der bærer dem, gør det begavet og bevidst. For udstillingen, der i slottets riddersal viser over 40 af Dronningens dragter, viser, hvordan Dronningen ganske tydeligt og gennem et langt liv først som prinsesse, derefter som tronfølger og nu i mere end 43 år som dronning har skabt noget, man næsten kunne kalde en uniform, og hvordan hun i samarbejde med de dygtigste danske skræddere har brugt sin påklædning som et redskab.

Her er et bredt udvalg af Dronningens tøj. Fra hendes dåbskjole, som hun blot er en af mange kongelige, der er blevet døbt i. Kjolen er fra 1870, den senere Christian X blev døbt i den og senest blev den båret, da kronprins Frederiks søn, prins Vincent, blev døbt.

Her er børnetøj, en badekåbe udsmykket med en and, kjoler og en nuttet lille pels, alt sammen omhyggeligt gemt på Amalienborg i æsker af dronning Ingrid.

Her er en kappe fra Cambridge, hvor den daværende tronfølger Margrethe studerede som led i forberedelserne til at blive dronning og her er en anorak, hun bar, da hun dyrkede sin store og livslange interesse for arkæologi.

Pigen, der bliver kvinde, hustru, mor, farmor. Prinsessen, der bliver dronning. Det er den samme person, men det er også to roller, hvilket udstillingen viser ved at præsentere de to områder af Dronningens liv.

Her er det, man vel nærmest kan kalde arbejdsuniformen for en dronning. Dragterne til officielle besøg og åbninger. Gerne i klare farver som den røde dragt fra 1995, syet af Jørgen Bender med tilhørende bredskygget hat, båret på Københavns Rådhus før prins Joachims første bryllup i 1995, eller en swagger (en løs frakke) i koboltblå kashmir designet af Lars Hillingsøe i sidste halvdel af 1970erne og blandt andet brugt under et besøg i Grønland i 1983. Meget passende, fordi swaggeren er udsmykket med en række grønlandske perlebroderier, som dronning Ingrid fik i 1960erne og brugte på sommerkjoler. Da kjolerne ikke kunne længere, blev broderierne flyttet.

Eller den særdeles livlige regnfrakke, syet af et stykke mønstret voksdug, som Dronningen har købt i England, og af Jørgen Bender har fået syet en regnfrakke med gult revers og gule lommer ud af. En frakke, der ikke findes lignende noget sted i verden, og som Dronningen har valgt – fortæller museumsinspektør på Frederiksborg Slot, Mette Skougaard – fordi hun ønsker at lyse op på sine besøg rundt i landet. På en regnvejrsdag skal man kunne få øje på Dronningen.

Og det har man gjort, går det op for beskueren, når man ser kjolerne.

Den gule silkekjole, også en Bender, som hun bar til Kronprinsens 18 års fødselsdag, er pludselig også hans betuttede ansigtsudtryk på balkonen, ligesom den sorte sørgekjole bringer billedet af den unge fattede dronning på Christiansborgs Slot frem på den indre nethinde. Selvom det faktisk ikke er den kjole, hun bar ved sin udråbelse, for her bar hun ifølge Mette Skougaard et todelt sæt, hvor kun overdelen eksisterer i dag, og den ser med museumsdirektørens ord ikke så imponerende ud alene. Derfor er overgangen til livet som dronning repræsenteret af Benders sorte kjole, syet på to dage, til at modtage gæster efter begravelsen.

Knager i den fælles hukommelse

Begivenhederne med hende i centrum bliver til knager i den fælles hukommelse, som vi hænger vores egne minder op på. Hendes minder bliver vores minder. Som de store fester i Kongehuset, som alle danskere har været tilskuere til.

Fra bryllupskjolen – hvis skønhed alene er en rejse værd til Hillerød og Frederiksborg Slot. Den er en genistreg – fra brylluppet i Holmens Kirke til festerne i anledning af de runde fødselsdage. Fra Benders røde kjole i silkefløjl og taft, designet i samarbejde med Dronningen i 1990, og det særlige er den runde halsudskæring, der buer opad, nøjagtigt som på Holbeins malerier eller Tivolikjolen, skabt til Dronningens fødselsdag i 1990 i silkechiffon med indvævede metaltråde.

Her er kjolen fra Kronprinsparrets bryllup med sine muntre klaser af syrener og en kjole syet af stoffet fra frakken til brylluppet.

Selv i de overdådige gallakjoler ser man det todelte liv. De private kjoler er i lettere stoffer, muntrere farver. Tag sølvbryllupskjolen, syet af Bender i 1992: 60 meter tyl er der gået til kjolen, som har et stort skørt i asymmetriske etager og hen over brystet snor en ranke af kunstige blomster i lilla og sølv sig og afslører udover dronningens glæde ved udsmykning, intet less is more her, også at det er en kjole til en (forholdsvis) privat begivenhed.

For kjolerne til de mere officielle arrangementer, som Birgitte Thaulows dybtblå silkevelourkjole fra regeringsjubilæet i 2012 er designet, så ordenskæder, ordensstjerner og kronjuvelerne kan bæres. Brystet er glat, mens draperingerne på brystet indrammer symbolerne på, hvad Dronningen er. Hendes krop bliver helt bogstaveligt rammen om dem.

Og på den måde viser udstillingen så fint, at den lille pige i badekåben blev til Dronningen, institutionen, monarkiet, landet. Hun blev en del af vores fælles bevidsthed – af det, vi husker.

Men samtidig er hun et menneske, en krop, en skikkelse, som udstillingen tillader os at komme ualmindelig tæt på.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.