Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Second hand modetøj breder sig på nettet

Danske kvinder bliver stadig mere begejstrede for de virtuelle stativer med brugt mærkevaretøj. Bl.a. fordi salg af lettere brugt tøj kan finansiere det allernyeste. Og fordi 'brug-og-smid-væk' er blevet dårlig smag.

Køb og salg af brugt modetøj hitter på nettet. Danskerne - især kvinderne - har taget nethandelen til sig, og det er især mærkevarerne, der sælger.

Trendsales.dk, som i årevis har været det største marked for second hand mode- og designertøj på internettet, er nu oppe på 400.000 brugere.

Og også på Den Blå Avis - dba.dk - er brugerne ved at finde ud af, at man kan blive smart uden at skulle henrette sparegrisen. Dba.dk har næsten fordoblet antallet af annoncer på mode og accessories på et år, oplyser direktør Claus H. Andersen.

Ikke længere tabu

Han fortæller, at der siden årsskiftet er oprettet 190.000 nye privatannoncer på dba's modesektion for kvinder. Det svarer til en stigning på 90 procent på et år. Den generelle stigning i annoncer ligger 'kun' på 53 procent.

Ifølge dba.dk er det især mærketøj og designertasker, der er i høj kurs, og Claus H. Andersen mener, at det er en mentalitetsændring, der nu slår igennem: Det er ikke længere tabu at købe brugt tøj. Tværtimod er det smart at få noget for pengene.

"Og så er det jo en måde at tjene penge på eller finansiere nyt tøj," siger han.

Niche

Hos internetmarkedspladsen Trendsales.dk har antallet af brugere været støt stigende siden opstarten i 2002. I september måned nåede siden op på 400.000 registrerede brugere.

80 procent af brugerne på Trendsales er kvinder, hvilket svarer til cirka 320.000 brugere.

"Hvis man skal sige det lidt kækt, så er Trendsales jo sammensat af de to ting, kvinder elsker mest: At shoppe og at kommunikere," siger direktør MArtin Falslev Andersen.

Han forklarer, at de "dygtige" brugere for eksempel investerer i en dyr mærkevarebluse til 1500 kroner, bruger den nogle gange - og sælger den igen for 1300 kroner.

På den måde kan man jævnligt skifte sin garderobe ud uden at tabe særligt mange penge på det.

Finanskrise og forandring

Trendforsker Maria Mackinney-Valentin forklarer, at vi bruger shopping til at opnå en følelse af forandring. Når finanskrisen får modeskoen til at trykke, vælger vi derfor at gå i brugt tøj for stadig at kunne leve den følelse ud, som shoppingen giver.

Men finanskrisen er ifølge Maria Mackinney-Valentin ikke den eneste forklaring på, hvorfor online-markedspladserne er mere populære end nogensinde.

Bæredygtighed er trendy

"Vi har fået øget fokus på bæredygtighed. "Brug og smid væk"-kulturen er blevet dårlig smag.

Og så bruger vi også tøj til at signalere sociale tilhørsforhold. I dag har mange mennesker adgang til billigt modetøj fra f.eks. en kæde som H&M, og så laver trendsetterne en modreaktion ved f.eks. at gå i genbrugstøj."

Læs også:

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.