Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Parfumen gav os frihed til at gøre det, vi allerhelst vil

I en modeverden, hvor stadig flere designere opgiver at følge med tempoet, har duoen bag Viktor & Rolf valgt kun at lave haute couture. Det kan de, fordi de fik et parfumehit.

Foto: PR.
Foto: PR.

Alt for mange opgaver, alt for lidt tid. Ingen fordybelse men en masse tøj. Nogenlunde sådan har det lydt, når modens topdesignere som Raf Simons og Hedi Slimane i løbet af de sidste par år har forladt deres poster som designere for Dior og Saint Laurent.

»Jeg kan hviske, moden kræver, at man råber,« har Alber Elbaz, Lanvins tidligere designer sagt.

Den fornemmelse kender designduoen bag mærket Viktor & Rolf, der sjovt nok hedder Viktor Horsting og Rolf Snoeren, kun alt for godt.

De to mødte hinanden, da de læste på designskole i Arnhem, og de har arbejdet sammen lige siden. De er som groet sammen. De er umulige at citere, for den ene færdiggør den andens sætninger, og de nikker begge to og svarer ens.

»Vi bliver enige. Det gør vi altid. Hvis den ene af os vil lave hvid, og den anden sort, laver vi grå. Men det er sjældent, at vi er så uenige,« siger Viktor Horsting. Rolf Snoeren nikker.

De sidder i en sofa på et luksushotel, fløjet ind for at deltage i en fest på et svensk magasin, og de udnytter ventetidenmed at lade sig interviewe til skandinavisk presse, om mere end 20 år i modeverdenen, hvor de konstant har udfordret grænserne for, hvad mode er og kan.

De har holdt shows, hvor modellerne kom ind på catwalken i kjoler, der lignede senge, de har holdt couture show, hvor de selv stod på scenen og klædte en enkelt model på, de har formummet modellerne og tildækket deres ansigter og i et andet show klædt modellerne ud som Tilda Swinton.

De var en del af modeverdenen, som de refererede til klassiske idealer, men samtidig kommenterede de også modens virkemidler – de lavede f.eks. show med tendensen til, at alle skulle lave parfumer, da de i 1996 lancerede Le Parfume, komplet med flakon og reklamekampagne. I virkeligheden var der bare vand i flaskerne, og de var umulige at åbne. Men de fik nok.

Hvis du har brug for at spørge om prisen, så har du formentlig ikke råd...

Uma Thurman iført Haute Couture. AFP PHOTO / MIGUEL MEDINA.
Uma Thurman iført Haute Couture. AFP PHOTO / MIGUEL MEDINA.

»Da vi begyndte, havde vi kun én damelinje, hvor vi lavede to kollektioner hvert år. Men så fik vi også en herrelinje, og pludselig var det ikke nok med to årlige kollektioner, men man skulle lave fire til damer og fire til herrer. Pludselig brugte vi så meget tid på alt det praktiske, at vi ikke havde tid til det, vi egentlig elskede: at udtrykke os kreativt.«

Derfor har de to droppet al anden mode end den allermest eksklusive form, haute couturen. Det kan de, fordi de har fået et parfumehit.

Parfumen Flower Bomb lanceret i 2005 giver dem indtægter og dermed mulighed for at fokusere på haute couture, som er den allermest eksklusive form for haute couture. Priserne begynder ved 10.000 dollars for et par bukser, en kjole kan sagtens koste knap en million kroner, og som udgangspunkt kan man sige, at har du brug for at spørge om priserne, har du ikke råd.

Det er kun et par tusinde kvinder på verdensplan, der køber haute couture og kun 13 franske og fem udenlandske modehuse, der må kalde sig for haute couture-huse. Viktor og Rolf er et af dem, og i modsætning til stort set alle andre haute couture skabere har de nu ikke underlinjer eller sælger pret a porter. De laver kun haute couture og parfumerne, som siden er blevet udvidet med herreduften Spicebomb og dameduften Bonbon.

I parfumebranchen taler man ikke om tal, man giver ikke forretningshemmeligheder væk, men bare det, at Flower Bomb stadig eksisterer, fortæller, at den har været en enorm succes. Det er de færreste parfumer, der overlever fem år på markedet.

Det gjorde denne. Og den står på bordet ved siden af parret, der godt ved, hvad de skal takke den for:

»Den har givet os frihed til at gøre det, vi allerhelst vil.«

B Søndag var inviteret til Stockholm af L’Oréal

Viktor og Rolfs »Flowerbomb«. Foto: PR.
Viktor og Rolfs »Flowerbomb«. Foto: PR.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.