Når festivalpladsen bliver til en catwalk

For nogle handler Roskilde Festival, der åbner på onsdag, bare om god musik, øl og fest. For andre er festivalen en lang modeopvisning, hvor det afslappede festivallook er nøje planlagt og afprøvet lang tid i forvejen. Det startede med modellen Kate Moss i afklippede shorts og gummistøvler, og det er bestemt ikke blevet mindre med de sociale medier.

Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Sidste sommer bad Camilla Frank sin mor om at sy en nyindkøbt polotrøje ind. Der havde kun været en trøje tilbage på udsalg, og den var størrelse 44, og det er hun i den grad ikke. Men Camilla Frank, der er fyldt 42, mor til to og chefredaktør på webuniversitet Fashion-post, ville have den på på Roskilde.

»Det kommer til at lyde så kikset det her – jeg udleverer lige mig selv,« siger hun og griner meget højt:

»Men jeg havde set den på designeren Barbara Potts, der godt nok er tyve år yngre end mig og har olivenfarvet hud, og selv om jeg ikke har det, tænkte jeg, at den var perfekt til en dag på Roskilde. Den havde et påfuglemønster, som jeg tænkte var perfekt boheme-agtigt til Roskilde.«

»Jeg havde også afklippede jeans på, som objektivt set var alt for korte til mine 42 år og en hestehale sat med saltvandsspray, så jeg så lidt casual relaxed ud. Jeg var nu ikke særlig flot, så jeg var nødt til at fotografere mig selv bagfra til Instagram.«

Hun er godt klar over, at hun kortvarigt blev ramt af let vanvid. Men hun er ikke den eneste, mener hun.

For folk, der tager på Roskilde Festival – måske især dem, der kommer i Mediebyen, backstageområdet bag scenerne, og som tager hjem og sover – kommer både på festival for at blive set og for at se godt ud på en helt tilfældig facon. For i stigende grad handler musikfestivaller ikke længere om at høre musikken, men også om at se ud og at blive set, og moden skabes også på festivaler.

For et særligt vellykket festivallook kan blive til big business. Kate Moss fik salget af Hunter gummistøvler til at flerdobles på en regnvejrsdag, da hun viste sig på Glastonbury festivalen i kortklippede cowboyshorts og de klassiske engelske gummistøvler.

H&M har lært teenagere, der for 20 år siden aldrig ville have overvejet at tage til Los Angeles på festival, hvad Coachaella er, da de i sommer lavede en kollektion, inspireret af festivalens afslappede boheme-hippie-stil. På samme festival afslørede det svenske mærke også sit samarbejde med Alexander Wang for et par år siden.

På Glastonbury er fotograferne parat, og i de engelske aviser analyseres årets festivalhits, og nøjagtigt som på den røde løber BAFTA, Oscar og Grammyfester vurderes de deltagendes påklædning.

På Coachella kan man, hvis man er inviteret, gå fra fest til fest med de store modemærker, og på Roskilde er et område dedikeret til salg af tøj, ikke bare skør batik og billige solbriller som for 20 år siden, men modemærker som Nørgaard, Soulland og Vibskov sælger deres varer.

»Man skal se godt ud, når man er på festival, men ikke se ud, som om man prøver alt for hårdt,« siger Camilla Frank.

»Lige nu er det også moderne, at ting ser ud som om, det er noget, man lige har fundet nogle ting bagerst i sit skab. Men hvis man følger med, kan man sagtens se, at alle bloggere og influencers kommer hver dag i deres sponsorerede outfit.

ManRepeller (en amerikansk blogger red) og Pernille Teisbæk (dansk eks-blogger, model og stylist red.) har begge været på festival i Altuzarra tie dye kjole til 15.000 kroner. Det er ikke noget, man lige finder. Det der tilfældige look, hvor man har noget på, der ser ud, som om man har været enormt heldig at finde det i en genbrugsbutik, er enten enormt tidskrævende eller meget dyrt,« siger hun.

Festivalerne giver plads til at eksperimentere med stilen

En flok unge damer ankommer til festivalen Glastonbury i Somerset. Foto: REUTERS/Olivia Harris.
En flok unge damer ankommer til festivalen Glastonbury i Somerset. Foto: REUTERS/Olivia Harris.

En af dem, der går op i, hvad hun har på, er Rebecca Vera Stahnke, som er kommet på Roskilde, siden hun var 14. Det er ikke så mærkeligt, at hun går op i tøj, for det meste af hendes liv drejer sig om det lige nu, hun har butikken Veras Copenhagen, hvor hun formidler bytte af genbrugstøj og i forbindelse med Distortion designede hun en kollektion for festivalen.

Hun køber specielt ind til Roskilde og oplever, at andre også bruger festivalen til at eksperimentere med deres stil. Hun forbereder sig grundigt. Hun tænker over, hvad hun tager på og pakker tøj i sæt til alle de dage, hun skal af sted. Noget af det skyldes praktiske hensyn.

Det er svært at vurdere, hvad der passer sammen, når man ikke har et spejl i sit telt, og så kan hun godt lide at udnytte, at hun er på festival.

»De fleste tør mere på festival. Der er som om, deres sande jeg kan dukke op, hvis de er lidt bange for at vise det til hverdag. Normalt omgås man mennesker, der ligner en, man har den samme omgangskreds og arbejdsplads.«

»Men på Roskilde er alle lige, og ingen er mere værd end andre, så man kan prøve lidt mere uden at blive dømt. Jeg kender selv det, at jeg køber tøj, som jeg ikke ville bruge til hverdag, men som jeg vil bruge på Roskilde. Det kan være, at man står med et mega grineren sæt, som ville være for meget, men på Roskilde vil det være perfekt,« siger hun.

Men Rebecca Vera Stahnke har også professionelt beskæftiget sig med tøj og festivaler, blamdt andet med sin kollektion for Distortion i år, som blev solgt under festivalen.

»Jeg kunne se, at der var et potentiale for Distortion, som kunne give nogle indtægter. Distortion er et sted, hvor man også kommer for at se og blive set af de rigtige, og man viser noget om, hvem man er ved at være til Distortion. Man kan gøre det samme ved at gå i en af tingene fra kollektionen resten af året. Men det skulle ikke være kikset som en T-shirt med Orange Scene, den er der jo ingen, der gider have på, de gider nærmest ikke en gang sove i den – det skulle være noget, som var moderigtigt og ikke med kæmpe logo.«

Den tanke har Roskilde Festival også fået. I år lanceres for første gang en kollektion på festivalen, der ikke kun består af bomulds T-shirt med tryk, men som er en kollektion med Roskildes logo, fortæller Moussa Mchangama Jonsson, digital redaktør på Cover.dk, hvor kollektionen blev præsenteret, og det trak masser af læsere.

»Folk vil virkeligt gerne læse om Roskilde, også om moden dernede og før. Vi behandler festivalen som et kulturfænomen, så vi skriver både om maden, musikken og om moden, som fylder meget.«

»Det tog for alvor fart med moden og festivaler, da street style fotograferne begyndte at komme på festivalerne, for så var der pludselig et publikum, der var nogen, der kunne lægge mærke til, hvordan man klædte sig på. Det har de sociale medier kun styrket. Nu kan hele verden se, hvordan du klæder dig på på Roskilde, hvor det kun var din lejr i gamle dage. Derfor gør nogen måske mere ud af det,« siger han.

»Det vigtigste er bare, at man ikke prøver ALT for hårdt«

Roskilde Festival 1976. Denimjakker og soveposer holder også 40 år senere. Foto: Nordfoto.
Roskilde Festival 1976. Denimjakker og soveposer holder også 40 år senere. Foto: Nordfoto.

At der er så tæt og nært et forhold mellem musikken og moden, undrer ikke Jenni Jet, der arbejder som mode- og musik-pr-agent.

»Man skal ikke glemme, at det tøj, som publikum har på, når de er på festival, dybest set afspejler, hvordan musikerne klæder sig. Der er to grundlæggende looks for festivalgæster, hippie-boheme-loooket, der stammer fra Woodstock, og det fra den hårde rock med denim og læder. Det er de to referencer, folk har på festival, men de optræder også alle mulige andre steder i moden.«

»Bare se Hedi Slimanes sidste kollektion fra Saint Laurent, alt ser jo ud som fra en festival, og det er ikke så underligt, for han har altid været interesseret i musik. Da jeg arbejdede hos Levi’s, tog designerne på festival for at se på folk og lade sig inspirere, så det går begge veje,« siger Jenni Jet.

Hun forudser, at sommerens største hits bliver look som Saint Laurent med lys denim i løsere snit som i 1990erne, og at der formentlig også dukker et par diademer op – nøjagtig som da Hedi Slimane viste sin sidste kollektion.

»Det vigtigste er bare, at man ikke prøver ALT for hårdt. Nogle gange dukker der folk op, hvor man nærmest har lyst til at grine, fordi de ser så sjove ud. Man skal f.eks. være meget forsigtig med at gå med en kæmpestor hat og solbriller og se ud, som om man vil være meget incognito. Måske kan den lige gå, hvis man er en stor stjerne, der skal spille på Orange og lige vil ud og se på pladsen. Måske,« siger Jenni Jet:

»For mig er det allersmarteste at have med sådan en gammel vintage termodragt fra Roger, som man også kan købe hos Nørgaard. Den koster 400 kroner, den er smart og varm og den har brystlomme til telefonen. Når jeg er på tour med bands, tager jeg den på om aftenen. Har man kjole på, så af med den og i termodragten i trøje og strømpebukser. Den burde alle købe. Den ser godt ud, og den fungerer. Det er det, tøj på Roskilde skal.«

Roskilde Festival begynder på onsdag. Camilla Frank skal med igen en enkelt dag. Hun ved endnu ikke, hvad hun skal have på:

»Jeg troede, at jeg havde styr på det, for jeg har købt en vintage armyfrakke – det er jo vigtigt, det er vintage på Roskilde – fra Sissel Edelbo, som syr emblemer på. Men den er ALT for stor. Det går ikke.«

»Måske en Isabel Marant jakke, som jeg lige har købt. Den ligner også lidt vintage, men folk, der ved det, kan se, hvad der er. Og så en Loewe taske, men i en farve, man ikke kan få i Danmark. Men bliver ikke noget tilfældigt, det kan jeg godt love. Jeg ved ikke, hvorfor jeg går op i det, jeg kan godt høre, det er skørt, men det gør jeg.«

Hun er ikke den eneste.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.