Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Modeuge, hvad sker der for dig?

Modeugen er forbi, og det blev tydeligt, at samarbejdet mellem designerne kunne være bedre. Hvis branchen ikke tager sig sammen, risikerer den at slå modeugen ihjel.

De store shows som her Ganni skal nok få opmærksomhed, men passer man ikke på de små mærker, forsvinder de i modeugen - og så forsvinder de helt. Foto: Sofie Mathiassen
De store shows som her Ganni skal nok få opmærksomhed, men passer man ikke på de små mærker, forsvinder de i modeugen - og så forsvinder de helt. Foto: Sofie Mathiassen

Når man taler med danske kokke om den udvikling, der er sket i dansk gastronomi, og som har gjort kokkescenen i København til en gastronomisk destination, som folk rejser langt for, taler de ofte om samarbejde. At danske kokke arbejder sammen og har støttet og promoveret hinanden.

Det ville være fint, hvis den danske modebranchen lærte af den succeshistorie.

For set ud fra denne modeuge går udviklingen den helt forkerte vej.

Som når Stine Goyas show overskrider sin tid, så hun først begynder sit show langt inde i næste time, hvilket betyder, dels at hun forsinker resten af aftenen, dels at det for gæst­er til Stasias show, der lå lige efter, er svært at komme frem.

En tilfældighed? Selvfølgelig. Men når man så lægger de enormt mange middage, som i denne modeuge åbenbart er det nye sort, oveni, tegner der sig et billede af, at modemærkerne ikke respekterer deres kollegers shows.

For det kan næste virke, som om modehusene med deres middage tester, hvor vigtige de er, ved at se, om gæsterne vælger middagen eller konkurrentens show. Gæt selv, hvad et modeblad, der er afhængigt af sine annoncører, gør? Og så kan mindre mærker ellers sidde tilbage med tomme stolerækker, når de holder show. Det er ufint. Og det betyder formentlig, at det i endnu højere grad bliver mindre mærker, der får tildelt aftentiderne, jo mindre attraktive de er.

Og de små mærker har det svært nok. Et show koster 250.000 kroner at arrangere. De kæmper med at få opmærksomhed, nu også tiden, og læg oveni, at Copenhagen Fashion Week ikke længere fotograferer alle shows og lægger billeder på hjemmeside til fri afbenyttelse. Den service er sparet væk. Til gengæld kan designere få lov til selv at lægge deres egne billeder ind på samme side. Mod at betale 5.000 kroner.

Jeg er sikker på, at riget fattes penge, men det virker ærligt talt noget absurd, at man i en så visuel tid ikke prioriterer professionelle billeder til videre formidling højere. For ja, alle kan nok tage et fjantet foto til Instagram, men modeugen har brug for mere – for sammenhold og for at promovere alle gode kræfter.

De store kan jo være ligeglade, kan man tænke. Men nej, det kan de ikke. Hvis København skal være interessant som vært for en modeuge, skal den netop indeholde både små og store mærker. Der skal være kreative overraskelser, der skal være nyt at opdage, og så skal der være solide kommercielle kræfter, der leverer professionelt gennemarbejdede shows. København er kun en rejse værd, hvis ugen har begge dele, og derfor må de store – og modeugen selv – passe på de små.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.

  • Mad & Vin
  • Relationer
  • Træning
  • Mode
  • Interview
  • Bolig & Design
  • Rejseliv