Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Malene Birger er tilbage med nyt tøjmærke

Efter en pause fra modeverdenen er Malene Birger tilbage med det nye tøjmærke A’JOURNEY. Men denne gang er det på hendes præmisser, ikke på modebranchens.

ccc
ccc

Malene Birger har lagt efternavn til to af de allermest succesfulde tøjmærker i Danmark, DAY Birger et Mikkelsen og By Malene Birger. For tre år siden trak hun sig tilbage fra sidstnævnte. Men nu er hun tilbage i modeverdenen med mærket A’JOURNEY, som leveres i butikker i Danmark og Storbritannien i maj måned. Det er som altid, når Malene Birger står i spidsen for et mærke, hendes personlige stil, der er udgangspunktet, men i forhold til de forrige mærker bestemmer hun selv tempoet. Kun to årlige kollektioner, færre styles. »Der skal være tid til at leve ved siden af.«

Hvad er A’JOURNEY?

»A’JOURNEY LONDON er starten på en ny kreativ rejse for mig og en ny businessrejse for min partner, Malene Majlund. Vi er begge danske, bor i London og hedder Malene. A’JOURNEY’s koncept er ikke decideret fast fashion eller trends. Det er en stil, min stil og mit bud på, hvad jeg nu synes, der inspirerer mig at »pakke ned i min kuffert« til den forestående sæson. Den ide sælger vi to gange årligt. Vi leverer i maj og november, lige inden sommerferien eller juleferien. Kollektionen kan også være en velfungerende garderobe. Flere og flere arbejder hjemmefra, og det behov tænker jeg også på at kunne stimulere. Komfortabelt og alligevel stilfuldt.«

Hvordan adskiller I jer fra andre mærker?

»Vi skal ikke konkurrere med nogen af de brands, der halser efter de sidste nye trends og looks. Vi vil forsøge at klare os med enkle visioner og på længere sigt blive mere og mere substainable i vores tankegang og tilgang til produktudvikling, så vidt det er muligt. Jeg synes faktisk, at vi allerede er det lidt, når vi kun leverer to små kollektioner årligt. Men vi prøver også på andre måder: Vi leverer første kollektion uden bøjler, men sendt i en en nydelig flad pakke, for jeg ved jo, at bøjlerne alligevel bliver kylet ud, når de når butikkerne, for butikkerne har deres egne flotte bøjler. På den måde sparer vi penge og ressourcer. Det er små skridt, men en start.«

Hvorfor har du lavet det?

»Hvorfor ikke ... jeg har en overordnet mission, som vi måske kan komme ind på en anden gang. A’JOURNEY konceptet er første skridt på min nye arbejdsrejse, jeg har lært mig at passe bedre på mig selv, også når jeg har travlt. Jeg meldte mig ikke ud af branchen, fordi jeg ikke holder af at designe tøj og interessere mig for moden. Jeg meldte mig ud grundet systemet/hjulet og de vanvittige deadlines og det pres, der er på en designer non-stop. Systemet styrede mig, ikke omvendt. Nu styrer vi. Både Malene og jeg har andre virksomheder, der også skal passes, så der skal være tid til det hele.«

Hvem er målgruppen?

»Lige dem, der har lyst! Jeg har aldrig rigtig arbejdet med målgrupper eller lavet analyser af kvinden, der køber mit design ... og sådan noget. Reaktionerne er positive fra både helt unge og helt gamle og alle mulige typer, men der er selvfølgelig den store midtergruppe, dem på 35-50 år)... men sådan har det været hos begge mine forrige brands.«

Hvad er din rolle?

»Jeg er kreativ direktør, som det så flot hedder. Jeg er jo egentlig bare designer. Men jeg er stilen, brandet, jeg laver PR og udtrykket. Det er mit liv, mit syn, my JOURNEY ... og fru Majlund sælger og fortæller mine historier og styrer finanserne.«

Hvad er dine ambitioner for mærket?

»Vi er begge enige om at tage det stille og roligt, så vidt muligt. Vi har begge investeret ganske lidt og arbejder p.t. kun med freelanceassistance, og det fungerer godt. Vi skal personligt kunne følge med. Det er det vigtigste. Men vores ambition er ganske enkelt at sælge til mange kontinenter til lige præcis de få gode butikker, der måtte være på de destinationer, vi vælger, eller til dem der vælger os. Vi er REJSENDE og derfor hedder kollektionen blandt andet A’JOURNEY. Vi har valgt vores segment og butikstype. Journey No 2 skal sælges i fire-fem lande fra slut juli og leveres i november.«

Hvorfor lanceres det først i UK? Og hvornår kan vi købe det i Danmark?

»A’JOURNEY LONDON er en engelsk virksomhed, og Malene og jeg bor i London, derfor begyndte vi her. Men vi har også solgt til meget dejlige butikker i Danmark, så den første kollektion, der leveres i maj måned, leveres både i UK og i Danmark.«

Hvorfor gider du lave endnu et projekt?

»Der er ikke noget, der hedder gider, har jeg lært. Jeg er et skabende menneske og det er mit liv. Jeg har lige haft en lille pause ... nu er jeg klar igen, på en ny måde. Jeg ser mere klart. Jeg er inspireret.«

Hvad drømmer du ellers om for tiden?

»Jeg drømmer om mange ting. Om Malene Birger’s Verden, design, interior, art, hoteller. Drømme skal opfyldes. Ligesom i eventyrene. Måske lykkes det en dag.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.