Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Modeuge

Mads Nørgaard: Og nogen græd

Mads Nørgaard var tusinde gange mere autentisk end nogen smart reklamemand nogen sinde kunne have udtænkt.

Mads Nørgaard sammen med modeller efter sit show på Charlottenborg onsdag d. 28 januar 2015 i forbindelse med Copenhagen Fashion Week.
Mads Nørgaard sammen med modeller efter sit show på Charlottenborg onsdag d. 28 januar 2015 i forbindelse med Copenhagen Fashion Week.

Der er tøj og der er shows og ugen er fuld af dem, og så er der øjeblkke, man gemmer som en lille klump af finhed indeni og aldrig glemmer. Sådan et show var det, da Soulland viste sin kollektion på scenen i Radiohuset for nogle år siden, og sådan et øjeblik var det, da Mads Nørgaard viste sin sidste del af Charlottenborg-trilogien. Første del var i festsalen, anden del var i skulpturhaven og tredje del i udstillingsområdet.

Hver gang har et upcoming band spillet, f.eks Darkness Falls, denne gang Communions, der virkelig så ud, som om de netop var blevet konfirmeret. Men i modsætning til de to øvrige shows medvirkede både modeller og såkaldt rigtige mennesker, der er blevet spottet på gaden, uafhængigt af alder og etnicitet.

De gik sammen med modellerne, men i deres eget tøj, og det gav en lethed og en glæde, som var meget forfriskende og så bevægende, at jeg nåede at ærgre mig over, at jeg ikke havde en serviet i lommen til at tørre øjne med.

Da Mads Nørgaard tidligere på ugen fortalte om kollektionen, sagde han, at den var inspireret af 1970erne og den livsglæde og lethed, som vi nu ser årtiet med. Det betød bukser med svaj på bøjlerne i showroomet og trøjer i stribet velour, men på catwalken var det meste 1970er sorteret fra - kun en enkelt bluse i velour var med, til fordel for stribet strik, blazerjakker i grov uld, stramme sorte jeans og de klassiske striber (bare køb en Nørgaardtrøje.)

Der var kunstpelse i hidsige farver (der måske godt kunne høre til en glamrockers uniform), som ubesværet gled ind i de unges tøj, der også var stramme jeans, t-shirts, jakker,) og sneakers i mange former og grader af uvaskethed. Tænk Nørrebro i 1990erne, tænk grunge og tænk køn, der er udvisket, fordi man allermest bare er menneske.

Den blev vist sammen med amatørmodellerne, der gik i deres eget tøj, og det passede smukt sammen. Sådan ser man ud, når man er ung. Sådan ville man gerne se ud. Hvor stopper catwalken, hvor begynder gaden, her er virkeligheden.

Måske var det også amatørmodellernes utilslørede glæde over at være med, over at få lov, deres små vink til venner, deres brede smil og deres begejstring, som virkede så forfriskende. Tøj skal jo gøre en gladere, lykkeligere, lettere. Og vise, hvem man er, eller gerne vil være. Mads Nørgaards tøj giver en mulighed for at være ung - og at drømme om det, hvis man ikke er det mere.

Det var fuldstændig fænomenalt godt tænkt at smadre modeglansbilledet ved at forskønne det med virkelighed og tusinde gange mere autentisk end selv den mest udspekulerede brandingkonsulents ide om story telling. Men allermest var det ekstremt rørende. Livet er så fint, så skrøbeligt og ungdommen så skær og håbefuld. Pas godt på det der liv og på ungdommen og på hinanden.

TV: Se showet her:

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.