Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Lykketoft cykler for UNICEF

Formanden for FNs generalforsamling cykler gerne i New Yorks gader – selv om hans sikkerhedsvagt ikke er meget for det.

Mogens Lykketoft og hustruen Mette Holm på cykel i New Yorks gader. Lykketoft cykler dog ikke på arbejde, for han bor lige ved siden af FN.
Mogens Lykketoft og hustruen Mette Holm på cykel i New Yorks gader. Lykketoft cykler dog ikke på arbejde, for han bor lige ved siden af FN.

Tal lige om at være født til et job. Formand for FNs generalforsamling Mogens Lykketoft blev født 9. januar 1946. Dagen efter fandt generalforsamlingens første møde sted i London.

Da vi tidligere på måneden traf Mogens Lykketoft efter en lang juleferie i Danmark, havde han således travlt med både at forberede sin egen 70 års fødselsdag med familie og venner i København og derefter haste til New York for at fejre generalforsamlingens runde dag.

Undervejs lagde han vejen forbi FN-Byen i København for at cykle lidt rundt – indendøre – i den ellers topsikrede bygning i Nordhavnen. Det foregik ganske problemfrit, selv om Lykketoft var en late bloomer som cyklist og først begyndte at træde i pedalerne som 12-årig – han tilskriver det dels sine meget omsorgsfulde forældre, der var bange for, at han kom til skade i trafikken, dels at han boede lige ved siden af sin skole og således ikke havde behov for en cykel.

Sidenhen er Lykketoft blevet en flittig cyklist, der ofte har taget turen til Folketinget og de forskellige ministerier, han har stået i spidsen for, på en af de mange Raleigh’er, han har ejet gennem tiden.

Denne dag er den klassiske engelske herrecykel dog skiftet ud med en dansk håndbygget cykel. Lykketoft støtter nemlig et velgørenhedsprojekt, som Herskind + Herskind laver i samarbejde med UNICEF. Det danske cykelmærke har produceret en særlig serie på 800 cykler, hvor 2.500 kroner fra hver solgte cykel går til FNs børnehjælpsorganisation. To millioner kroner kan det med andre ord blive til – og hvad nytter så det, spurgte vi Lykketoft.

»Nytten af det er, at det skaffer nogle penge til UNICEF, og at det forbedrer bevidstheden om FNs hjælpeorganisationer. Alt for mange mennesker i vores del af verden er alt for indadvendte og optaget af deres egne problemer til at se, at deres egne problemer kun bliver større, hvis vi ikke er i stand til at hjælpe en konfliktramt omverden.«

Lykketoft sammen med det danske cykelmærke Herskind. Cyklerne er lavet i samarbejde med både FN og UNICEF.
Lykketoft sammen med det danske cykelmærke Herskind. Cyklerne er lavet i samarbejde med både FN og UNICEF.

Har UNICEFs rolle ændret sig i forbindelse med den øgede flygtningestrøm?

»Det har den, for det har alle FN-organisationers rolle. I første omgang er det dem, der står for opstillingen af flygtningelejrene og højkommissariatet, der er direkte i front nu. Og de kan ikke løse deres opgave alene via private bidrag – det kan de slet ikke. Der er man nødt til at sige til staterne, at vi på meget få år har fået fordoblet antallet af mennesker, der er hjemstavnsfordrevne enten i deres eget land – det er 40 millioner – eller ud over landegrænsen – det er 20 millioner. Vi har ikke haft så mange siden Anden Verdenskrig, og der må staterne altså træde til. Vi kan ikke vente på privat godgørenhed.«

Hvad er det vigtigste at forstå i den henseende?

»Jeg synes, at den rige verden i alt for ringe grad har forstået, at når man får en så eksplosiv udvikling af en konflikt og en flygtningestrøm, og når man overbelaster nabolandene, uden at FN får midlerne til at hjælpe, er det ikke så mærkeligt, at folk bevæger sig længere væk. Når man skærer fødevarerationerne i Jordan i sommer ned til det halve i flygtningelejrene, hvordan ville du så selv reagere, hvis du var der? Men når vi forhåbentlig får den mest elementære infrastruktur etableret, bliver der en vældig rolle at spille, også for en underorganisation som UNICEF. Halvdelen af flygtningene er jo børn.«

Til stede i FN-Byen var også Jan Herskind, der er grundlægger af det danske cykelmærke. Han fortalte, at projektet har været længe undervejs.

»Vi lavede først en FN-cykel til Mogens Lykketoft i New York, og det affødte ideen om at lave en hel serie til fordel for UNICEF. Oven i det har jordskælvene i Nepal tidligere på året og billederne af de krigsramte syriske børn også medvirket til beslutningen om at gøre noget for at hjælpe børn. Vi tænkte, at nu må vi gøre en forskel,« forklarede han.

Når Mogens Lykketoft cykler rundt i New York på sin håndbyggede Herskind + Herskind i FNs farver, er det som regel med fruen Mette Holm og gerne i Central Park eller langs med Hudson River og East River. Hans sikkerhedsvagt Harry er nemlig ikke så meget for, at formanden for FNs generalforsamling er ude i storbytrafikken og kommer til skade på cykelstierne, der som et led i New Yorks satsning på mere cyklisme er blevet malet op, men stadig ikke er adskilt fra den øvrige vej, som de er i Danmark. Harry vil gerne have »elevated« cykelstier – i hvert fald, når han har ansvaret …

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.