Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kan træsko blive det næste modefænomen?

Sort eller hvid? Med eller uden hælekap? Det var de grundlæggende spørgsmål på træskofabrikken Lind Fodtøj i Nordvestsjælland. Indtil en hipster kom forbi og ville købe hele lortet – det fik han heldigvis ikke lov til.

Ejeren af Højby træskofabrik/Lind fodtøj, Poul-Erik Simonsen. Foto: Søren Bidstrup.
Ejeren af Højby træskofabrik/Lind fodtøj, Poul-Erik Simonsen. Foto: Søren Bidstrup.

Ude ved hovedvejen oser et kloakfirma. Nede i byen ligger en Røde Kors-butik, hvor en enlig kunde vender bunden i vejret på et ovnfast fad, mens en hel horde af frivillige pensionistdamer hænger tøj på bøjle, stiller dvd’er i reolen, hælder kaffe på termokanden og holder sig i gang.

Uden at fornærme nogen kan man godt slå fast, at vi her i Højby mellem Holbæk og Sjællands Odde befinder os i det nok så berømte Udkantsdanmark.

Lind Fodtøj har nærmest den lille industrivej for sig selv. Firmaskiltet udenfor har set bedre dage. Indenfor på kontoret stikker skumgummien ud af betrækket på de grønne kontorstole. Frokoststuen kunne i al sin brune brunhed udstilles på museum som en perfekt tidslomme fra 1973 med Stryhn i madkassen, Hof på bordet og grønne Cecil i den storternede brystlomme.

Men Poul-Erik Simonsen kom ikke til Odsherred for at lege indretningsarkitekt. Han kom for at lave træsko. Året var 1998, og Lind Fodtøj havde 25 års jubilæum.

Sammen med sin kone, Jytte, købte han virksomheden og det tilhørende bomærke med to røde fodaftryk, der tilsammen danner et Dannebrog. Siden har de lavet hundredtusindvis af træsko til blandt andre Novo Nordisk og Region Hovedstaden.

»Jeg har lavet sko altid. Da jeg gik ud af skolen i Vejle, startede jeg på en stor skofabrik der. Jeg har også arbejdet for Ecco og været udstationeret i Portugal, men det fik jeg nok af. Udlandet er godt, men Danmark er bare dejligt.«

»Så da vi fik tilbuddet om at købe, slog vi os ned her i Højby. Der er ikke så mange steder tilbage. Den her branche er uddøende i Danmark, der er måske to-tre fabrikker tilbage,« forklarer Poul-Erik Simonsen, mens maskinerne snurrer, og lokalradioen kværner i den lille produktionshal.

Måske var det det ramponerede firmaskilt, måske var det den ensomme adresse, måske var han bare høj af adrenalin fra sin træningstur på racercyklen. I hvert fald havde Magnus Carstensen ikke trykket næsen flad mod Lind Fodtøjs ruder ret længe, før han opsøgte Poul-Erik Simonsen og kæphøj spurgte direktøren, om ikke han måtte købe fabrikken.

»Jeg anede ikke, at der fandtes den slags længere,« husker Magnus Carstensen om den dag for to år siden, hvor han steg af cyklen og fik øje på de grønne læster gennem vinduerne – dem kendte han ovre fra den engelske producent Grenson, hvis håndsyede sko han har agenturet på i Europa. Men købe fik han ikke lov til.

»Jeg har aldrig hørt om nogen, der ikke har forstand på at lave fodtøj, som køber en skofabrik uden at gå konkurs,« griner Poul-Erik Simonsen. »Men jeg sagde til Magnus: »Jeg er ikke verdens bedste sælger, så hvis du kan sælge og jeg producere, så kan det være, vi kan få det til at fungere.« Og den var han med på.«

»Ja, vi fandt ud af, at vi hellere måtte samarbejde,« siger Magnus Carstensen. »Og først der fandt jeg ud af, at det var træsko, de lavede. Så står man der. Træsko...? Hmmm. Den er sgu lidt svær. Hvordan gør man en træsko fed?«

Træskoen anno 2016

Jytte Simonsen diskuterer det genstridige camouflagestof med Antonia Bang-Wolff og Magnus Carstensen fra Magnafied. Foto: Søren Bidstrup.
Jytte Simonsen diskuterer det genstridige camouflagestof med Antonia Bang-Wolff og Magnus Carstensen fra Magnafied. Foto: Søren Bidstrup.

Magnus Carstensen greb i egen modebarm. Efter at have været medstifter af Wood Wood forlod han i 2008 det københavnske modemærke og startede for sig selv. Foruden de håndsyede sko fra Grenson fik han agenturet på tekstildelen af det amerikanske mærke Pendleton Woolen Mills, der producerer tæpper med tråde tilbage til Amerikas oprindelige folk.

Tidligere i år introducerede han sit eget mærke, Magnafied, hvor camouflagemønstre fra det amerikanske militær indgår i forskellige sammenhænge. Autenticitet og materialer af høj kvalitet er gennemgående for mærkets stil.

Det er også under Magnafied-brandet, at han og kæresten Antonia Bang-Wolff præsenterer deres version af en træsko anno 2016 – hvor hver enkelt del af træskoen er forsøgt optimeret, og hvor det aldrig var gået uden en fagmands ekspertise.

»Jeg tør slet ikke tænke på, hvad der var sket, hvis vi ikke havde haft Poul-Erik. Når man udvikler noget nyt, opstår der børnesygdomme konstant. Og hver gang går der en uge eller 14 dage, før man kan komme videre. Det har taget små to år at udvikle træskoene, og alt, hvad der kunne gå galt, er gået galt,« siger Magnus Carstensen.

Ambitionen var at skabe en moderne træsko – let, fleksibel, lydsvag, behagelig at gå i – og optimere samtlige komponenter. Sålerne er lavet i Østrig på en anden mand-og-kone-virksomhed, der anvender poppel og sætter en ære i at finde gedigne stykker uden knaster, når de sorterer det lette træ.

For at gøre træskoen fleksibel er der sat en lille kile ind i sålen, så den kan bøjes, og den er forsynet med blødt og skridsikkert gummi, så det ikke siger klak-klak-klak, når man går i dem.

Og i stedet for læder eller nubuck anvendes der altså Pendleton-tekstiler og original militærcamouflage, der er limet til sålen med Formel 1-lim, der blandt andre bruges af Ferrari, inden det hæftes fast med klammer ved håndkraft.

»Limen voldte store problemer og har været nede at vende i München på et limlaboratorium, hvor de fandt ud af, at Formel 1-lim var den bedst egnede. Og camouflagestoffet var så hårdfør, at det ikke kunne give sig, som et stykke læder for eksempel kan.«

»Så vi fik militærfabrikkerne i USA til at klippe små stykker af, som endnu ikke havde fået den hårde coating – vi fik dem til at tage et lille stykke ud af en produktion på måske 10.000 kilometer stof. Jeg skulle hilse og sige, at der står man altså ikke særligt højt på listen, når man ringer og præsenterer sig som en lille dansker, der gerne vil lave træsko. Men det lykkedes til sidst,« siger Magnus Carstensen.

Glæden ved at skabe et unikt produkt

Poul-Erik Simonsen har blandt hjulpet Magnus Carstensen fra Magnafied med at lave camouflage træsko. Foto: Søren Bidstrup.
Poul-Erik Simonsen har blandt hjulpet Magnus Carstensen fra Magnafied med at lave camouflage træsko. Foto: Søren Bidstrup.

Poul-Erik Simonsen har også haft sit at se til. Efter anvisninger fra Magnafied-parret har han modelleret særlige læster, der er »mere sporty og har mere fart i sig«, som så er sendt til produktion i Portugal. En god forbindelse i Sønderjylland, der er symaskinemekaniker, hjalp med at udvikle en særlig trykfod til symaskinen, så stoffet kan zigzagges, inden det limes og klammes på sålen.

»Det tager lang tid, og det er nok ikke noget, man bliver millionær af, men det er sjovt at prøve at udvikle noget, som andre ikke har lavet før,« forklarer Poul-Erik Simonsen.

»På de varer, som andre fabrikker også kan lave, bliver vi hele tiden presset i pris. Amt, kommuner og andre indkøbere i Danmark tænker kun pris, pris, pris – der bliver hele tiden skåret i deres budgetter, så det må helst ikke koste noget. Men her er der tale om et unikt produkt, og det giver mig en glæde som håndværker at lave noget, andre ikke kan. Det er også derfor, jeg ikke opgiver. Det SKAL lykkes,« siger han.

Træskoene koster 1.500 kroner per par og er »made to order« – det vil sige, at Lind Fodtøj og Magnafied frem for at lave en stor produktion, stort set kun laver de sko, der bliver bestilt.

Dog kan man se de første par på Magnafieds hjemmeside, ligesom de første ordrer er tikket ind fra prestigefulde butikker rundt om i Europa såsom VMC i Zürich og Coccodrillo i Antwerpen. Men’s editor Bruce Paske fra Bergdorf Goodman på Fifth Avenue i New York har allerede døbt kollektionen »innovativ« og kaldt træskoene for »de nye Crocs eller Birkenstock«, og magasinet Monocle har henvendt sig.

Senere på måneden er Magnafied inviteret til modemessen White i Milano, møder med Sarah Colette fra Colette er linet op under modeugen i Paris, og i USA og Japan er der også kontakt til de rigtige butikker.

magnafied.com og lind-fodtoej.dk

Foto: PR.
Foto: PR.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.