Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

»Hvorfor skal man ligne en, der skal til karneval, når man løber en tur?«

Da windsurferen Lars Pedersen begyndte at løbetræne, undrede han sig over, at han ikke kunne ligne sig selv, når han var ude at løbe. Det blev til mærket Saysky, hvor ambitionen er, at man ikke skal kunne se i vasketøjskurven, om man vasker løbetøj eller almindelig tøj.

Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen

»Jeg fattede ikke, hvorfor jeg skulle ligne en anden, når jeg var ude at løbe. Sådan var det jo ikke i surferverdenen, hvor tøjet var samme stil som det, jeg ellers gik i.«

Lars Pedersen er indehaver af løbemærket Saysky. Firmaet holder til på Indre Østerbro, men interviewet er rykket udendørs på en gåtur rundt om Søerne. Ud i den friske luft og i forårssolen. Havde det været en jobsamtale, var den foregået i løbetøj og løbetempo.

»Kan man ikke klare en samtale, mens man løber, er man ikke i god nok form til at være her. Det kræver ikke ret meget. Vi er ikke elitære, men vi er entusiastiske, og det at dyrke sport skal betyde noget for en. Det er også det community, vi laver tøj til. Det er ikke nødvendigvis folk, der træner ekstremt meget og er virkelig gode, men det er dem, der går op i det. Rigtige løbere.«

Sådan en blev han først selv for knap ti år siden, for Lars Pedersen var windsurfer i mange år på højt niveau, han var på landsholdet og surfede på world cup-niveau. Men han havde ikke løbet sådan for alvor, før hans bror, der bor i New York, kunne skaffe et nummer til New York Marathon.

»Jeg kunne godt gennemskue, at man skulle under tre timer, hvis man skulle have andre løberes respekt, så det var mit mål. Det kom jeg bare ikke.«

Hvorfor ligne en klovn?

Tiden blev 3:09, og så var Lars Pedersen nødt til at melde sig til Copenhagen Marathon og begynde at træne seriøst, så han kunne få en bedre tid.

»Indtil da havde jeg trænet i mit surftøj, i bomuldstrøjer og board shorts (lange løse bomuldsshorts med bindebånd i livet red.), men jeg kunne godt mærke, at jeg havde brug for noget, der var mere velegnet til løb.«

Det kunne han bare ikke finde. Løbetøj var enten sportsstereotypt eller meget farvestrålende, og når han mødte løbere på sine træningsture, undrede han sig over deres look.

»Der kunne komme den mest stilrene mand i jakkesæt, som til hverdag arbejdede i et stort konsulenthus, men når han tog løbetøj på, lignede han en, der skulle til karneval. Folks stil hang overhovedet ikke sammen med deres løbetøj, og det undrede mig.«

Lars Pedersen, som har en cand. merc. i Design og Communication Management, havde på det tidspunkt et designkontor, der designede interiør, sammen med en partner, og da de to splittede op, var det oplagt, at Lars Pedersen skulle lave løbetøj.

»Jeg tror faktisk, det var min daværende partner, der skubbede mig i gang, da han sagde »du brokker dig altid sådan over den stil løbetøj har, skulle du ikke selv lave noget?« Jeg kan se, at jeg skrev de første noter i 2010, og i 2012 gik jeg i gang med Saysky.«

Saysky udtales som de to engelske ord, say sky, sig himmel og navnet er en hyldest til det at være udendørs og dyrke sin motion. Farverne er afdæmpede, sorte, grå, marineblå, logoet en stjerne. Tanken er, at tøjet matcher det tøj, som løberen har på resten af tiden. At man kun er et menneske med én identitet, både på arbejde og når man løber.

En del af et fællesskab

Lars Pedersen begyndte på bar bund. Han googlede sig frem, han tog på messer, han besøgte fabrikker og fik lavet en kollektion. Mange af hans løbevenner brugte hans tøj, og fordi det er anderledes, fik det opmærksomhed, omtale og salg. Foreløbig har mærket sin egen shop i løbebutikken Marathon Sport, sælges online og i specialiserede løbebutikker i ind- og udland, også i lande som Sydkorea og Japan.

En mand løber forbi på grusstien langs Søerne. På hans shorts er der en stjerne.

»Det var et par af vores,« siger Lars Pedersen.

Jeg håber, at det at løbe i Saysky er at være del af et community. At hvis du tager til New York og løber i din Saysky-T-shirt i Central Park og møder en, der løber i sin trøje, så hilser I lige på hinanden. Som folk, der kører Land Rover, gør. At man lige anerkender hinandens tilstedeværelse.«

»Vi skal kun sælges i løbebutikker, hvor de ved noget om løbetøj. Jeg ville heller ikke kunne sælge en fodboldstøvle, men derfor er det nødvendigt, at vi kommer ud internationalt. Ellers kan vi ikke leve af det. Vores målgruppe er måske ikke så stor i Danmark, men internationalt er den stor nok. Det går godt.«

Han skal fotograferes. Fotografen vil gerne have ham med ud på Superkilen på Ydre Nørrebro.

»Hvor langt er der? Fem kilometer? Så løber jeg derud. Jeg skal løbe Boston Marathon om et par uger. Det er godt at få klokket nogle kilometer.«

Og så løber han.

Saysky kan blandt andet købes i Marathon Sport og på saysky.dk

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.