Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

»Hvorfor skal man ligne alle de andre, der også løber i Nike?«

Doxa skal give københavnske løbere mulighed for at skille sig ud. Men der er også en anden historie bag mærket, som hænger sammen med stifteren John Hansens et-årige søn.

Portræt af John Hansen, Doxa. Sportstøjsdesigner.
Portræt af John Hansen, Doxa. Sportstøjsdesigner.

»Alle løbere ligner hinanden, men mange af dem har lyst til at skille sig ud. Da jeg for nogle år siden var i New York, købte jeg et par ret vilde tights, som virkelig vakte opsigt. Jeg fik så meget opmærksomhed og blev bekræftet i, at der manglede noget løbetøj, som ikke lignede alt det andet.«

John Hansen er indehaver af det knap to år gamle firma, Doxa. Og far til den et år gamle Axel, som han har med sig i klapvognen, fordi han egentlig er på barsel. Men på en tur rundt på Assistens Kirkegård kan han godt fortælle om sit mærke.

John Hansen har løbet, før det var smart at løbe. Han er 37 år gammel og har løbet, siden han var så lille, at hans mor løb med, når han var ude at træne, fordi han ikke skulle løbe alene på de mørke veje, og han blev ved med at løbe, selv da han begyndte at arbejde. Han har stået i butik i mange år, før han blev uddannet som designteknolog og fik arbejde i modevirksomheder.

Firstmoverne vil stikke ud

I den periode gik løb fra at være noget, som få gjorde, til at være en sport som mange dyrker. Løbet blev mainstream, en folkesport.

»Men når den slags sker, begynder first moverne at få lyst til at stikke ud. Når alle løber i sort Nike, bliver det jo kedeligt. Man vil gerne kunne vise, at man ikke er helt som alle andre, selv om alle løber. Og så er der opstået meget mere socialt omkring det at løbe. Der er kommet klubber som Nbro Running, hvor man også dyrker et fællesskab. Da jeg løb alene rundt ved Esbjerg, var det lige meget, hvordan jeg så ud, men hvis man hænger ud sammen, vil man gerne se godt ud. Det løbetøj var bare svært at finde.«

Derfor skabte han for halvandet år siden løbemærket Doxa, der er tydeligt inspireret af moden med sit camouflageprint og de overdimensionerede logoer, som f.eks. Vetements og Gosha Rubchinskiy har brugt.

»Trenden med sportstøj har jo fyldt meget de senere år, men det har især været tøj, der var inspireret af sportstøjet, ikke tøj, man faktisk kunne dyrke sport i. Doxa følger moden, men det er high performance materialer. Det er rigtigt sportstøj, men det ser også godt ud, og når jeg designer det, griber jeg det an, fuldstændig som når man laver modekollektioner, jeg tager på inspirationsture, jeg researcher. Men tøjet skal bare også fungere teknisk. Man skal få begge dele.«

Tøjet sælges derfor både i modebutikker og i sportsbutikker.

»Jeg synes sagtens, det kan hænge begge steder, for mig er det vigtige bare, at det er specialbutikker, der har tid til at fortælle historien om brandet. De skal vide, hvad de sælger.«

Det skal være mere end et tøjmærke

For en af historierne om Doxa er også, at brandet skal gøre andre end københavnske løbere med hang til at skille sig ud, glade.

Han peger ned i klapvognen.

»Da jeg fik ham der, fik jeg også lyst til, at det ikke bare skulle være endnu et tøjmærke. Det skulle være noget mere. Der er en svensk velgørenhedsorganisation, som driver Kenswed Academy i Kenya, hvor en række unge fra slummen får tilbudt en uddannelse, som de ellers aldrig ville få råd til, men hvor de også løbetræner. Det støtter jeg. Lige nu giver jeg fem unge løbere løbetøj, men på sigt håber jeg, at jeg kan støtte med mere, også med penge. Jeg vil gerne give noget videre og give dem et bedre liv. Det er en historie, der er vigtig for mig, og det er vigtigt, at forhandlerne kender den og har tid til at fortælle den.«

Han stiller barnevognen. Et par små drenge fra den lokale folkeskole ser på, da han bliver fotograferet. Den ene kigger på hans ben, der har tydelige muskler.

»Man kan godt se, at han har trænet meget.«

Doxa kan købes i Støy, Store Torv 4, Århus, stoy.dk, i Maraton Sport og på doxarun.com.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.