Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Freya Dalsjø: Pels i vægtløshed

Freya Dalsjø eksperimenterede med at lade tøj sammensætte på nye måder.

Modeshow fra Freja Dalsjø på Nationalmuseet torsdag d. 29 januar 2015 i forbindelse med Copenhagen Fashion Week. Freja Dalsjø.
Modeshow fra Freja Dalsjø på Nationalmuseet torsdag d. 29 januar 2015 i forbindelse med Copenhagen Fashion Week. Freja Dalsjø.

Freya Dalsjø havde inviteret pressen til show på Nationalmuseet, hvor den unge designer først viste en kort film "Ready Made", hvor en usædvanlig smidig model svævede som i vægtløs tilstand på hvid baggrund. Først i lyseblåt med stjerner og med lange tørklæder i tibetansk lam og mink, sov hun, var hun astronaut?

Faren ved at vise tøj på en film kan være, at tøjet og materialerne forsvinder, men filmens langsomme opbygning gav mulighed for at komme tæt på materialer og forarbejdning og gav ro til at dvæle ved detaljer.

For langsom skiftede billederne og fokuserede på flere sæt, hvor langt de fleste var opbygget over ideen om en todeling, en frakke i swakara på den ene side og en side i klippet mink - som havde man kombineret farmors pels med en nyrig russers. Eller en kjole i sort og grå. Ideen om det sammensatte blev understreget af de store spænder, nærmest clips som på et clipboard, der sad i tøjets sider.

Farverne var en dyb karry (nærmest samme farve som den ville får, hvis den blev brændt let af i olie), mørk blå, dyb grøn, brun og sort, og længden var lige under knæet, syet ind i taljen og havde en nyfunden fokus på den kvindelige krop, som er nyt for Freya Dalsjøs kjoler.

Mægtig velfungerende var et par bukset i både sort og brun med masser af vidde, bindebånd i taljen som er høj, mens plisserede kjoler og bluser (på Charlotte Østergaard facon) med lange snipper var knap så interessante. Særlig fin var en jakkeforside med en mosaik af mink i hvid, rust og blå med en bagside af lys grå læder, mens andre dele af pelsarbejdet, f.eks en rustrød krave var underligt sjusket fremstillet med hår, der strittede i alle retninger.

Freya Dalsjø bruger pelsen ualmindeligt fint, og hun er en af de få, der faktisk formår at bruge den, så den bliver ung i sit udtryk uden at miste sin eksklusivitet, men når hendes styles ikke indeholder pels eller bæres af hendes stærke farvesans - som i de kimonoer, hun har lavet tidligere - er hun mindre overbevisende. Ideen om at lege med, hvad tøj er og kan og skal bruges til, er dog stærk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.