Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Et mødested for kunsten og design

Jaime Hayon er en af tidens mest eftertragtede industrielle designere. Han er også kunstner og forklarer her, hvorfor de to ting går fint sammen – til glæde for bl.a. danske Fritz Hansen.

Foto: PR.
Foto: PR.

Der er ingen grund til at tvivle på spanske Jaime Hayons evner som designer. Han har skabt bestsellere for Cassina, Camper, Magis og Moooi, som taler deres tydelige sprog. Men han er helt sikkert også hjulpet godt på vej af en charmerende personlighed, et åbent og positivt sind og et energiniveau, der kan tage pusten fra de fleste.

Sidstnævnte får man så rigelig dokumentation for denne onsdag middag blot ved at spørge til, hvordan hans uge har været indtil nu. Efter en rolig søndag med familien i det landlige hjem uden for Valencia, hvor Jaime Hayon har den ene af sine to tegnestuer (den anden ligger i Italien), var der fuldt program fra morgenstunden mandag.

Fly til hjembyen Madrid, hvor han som ung malede byens mure med graffiti og streetart, for at mødes med et ingeniørfirma, som han arbejder sammen med om restaureringen af Torre de Madrid, et historisk 300+ rums hotel fra 1950erne og tiden under Franco. Senere samme dag videre med fly til London, hvor han mødtes med nogle af de gallerier, der udstiller hans kunst og unika-møbler skabt specielt til samlere.

Tirsdag fortsatte han sine gøremål i London, et kick-off-møde med investorer til nye projekter, hvor han anslår, at han talte med over 100 personer. Det er vigtigt, at folk møder ham selv, forklarer han.

Onsdag morgen var han klar til programmet i Danmark, der startede med møde hos designfirmaet &Tradition i København og derefter en hastig taxatur til Republic of Fritz Hansen i det nordsjællandske – således blot en halv times forsinkelse til interview med Berlingske. Efter i tre år at have forsøgt at få interview med Jaime Hayon i Valencia, var 25 minutter i Allerød, hvad det kunne blive til. Så man kan sige, at charmen falder på et tørt sted ...

»Jeg rejser 10-15 dage om måneden og besøger alle de folk, jeg arbejder sammen med. Man er nødt til at møde op og diskutere for at få gang i den kreative proces. Man er nødt til at hade noget, elske noget, putte følelser i det og også være intelligent nok til at tilpasse det til virkeligheden,« forklarer han.

»Resten af månedens dage er jeg på tegnestuen. Mit arbejdsliv er en blanding af at være meget struktureret og have tid til at være kreativ. Jeg ser det lidt som en sandwich. Det er holdt sammen af en fast ramme – to skiver brød – men alt det midt imellem er frit, det kan være hvad som helst.«

»Jeg har min egen identitet, en særlig signatur, som er en meget grafisk stil«

Foto: PR.
Foto: PR.

Den spanske designstjerne er i Allerød på grund af sit bidrag til Fritz Hansens nye serie Objects – en kollektion af mindre design til boligen til dem, der ikke lige har 150.000 kroner til en topersoners Poul Kjærholm-sofa.

Jaime Hayon har også tegnet flere større møbler til Fritz Hansen, der for efterhånden mange år siden tog en beslutning om at bløde deres rent danske linje af designklassikere fra folk som Arne Jacobsen, Poul Kjærholm og Hans J. Wegner op med bidrag fra udenlandske designere.

Sammen med møbler fra andre store internationale designnavne som japanske Hiromichi Konno og den tyske duo Jehs+Laub har Jaime Hayon ført Fritz Hansen ind i det ny årtusind.

»Jeg har min egen identitet, en særlig signatur, som er en meget grafisk stil. Men hvis man vil gøre sin stil brugbar for andre, for eksempel et firma som Fritz Hansen med en lang historie og et særligt DNA, er man nødt til være åben og forstå, hvem man arbejder sammen med, og hvor de kommer fra, i stedet for bare at køre solo.«

»Derfor er mit arbejde for Fritz Hansen meget anderledes end mine ting for firmaer i Barcelona, som igen er anderledes fra det, jeg laver i Italien. Når det gælder Fritz Hansen, er der stadig en skandinavisk kode, man skal tage med i sine overvejelser – en særlig renhed, forarbejdning og brug af gode materialer. Samtidig med at design i dag bliver mere og mere internationalt.«

I Objects-kollektionen har Hayon blandt andet tegnet tre lysestager i messing og en høj og en lav vase af glas, der hviler på ubehandlet cedertræ. Samt en ikebana-vase, der henter inspiration fra Japan og er et meget godt eksempel på det før omtalte åbne og positive sind hos spanieren. Med stor entusiasme forklarer han, hvordan japanerne traditionelt spidder hver enkelt blomsterstængel som et led i en meget raffineret fakir-agtig måde at tørre blomster på.

Hos Hayon har det gamle stykke kultur inspireret til en vase, hvor man stikker de enkelte blomst ned i hver sit hul i en messingplade, der hviler over en glasvase med vand. Japan har han lært meget af, forklarer han.

»Da jeg kom til Japan for at lave en porcelænsserie for et firma, anså de mig for at være en sand mester i porcelæn, fordi jeg er uddannet keramiker og har arbejdet med mange porcelænsfirmaer over hele verden. De kaldte mig for »sensei« – mester – og ville have mig til at vise dem, hvordan man gør.«

»Men firmaet var 180 år gammelt, så jeg bad dem om at lære mig deres teknik i stedet. Bagefter lavede jeg det på min måde – med deres hjælp. Hvis man er openminded og åben for diskussion, så får man historien og kulturen med ind i sit produkt og gør det så meget mere interessant.«

»Designverdenen er interesseret i kunstens verden, fordi der ingen grænser er«

Tapet for det svenske firma Eco Wallpaper. Foto: PR.
Tapet for det svenske firma Eco Wallpaper. Foto: PR.

Jaime Hayon fik på rekordtid en karriere i den etablerede designverden. Efter at have uddannet sig inden for industrielt design i Paris og Madrid, blev han i 1997 ansat på Fabrica, det italienske tøjfirma Benettons design- og kommunikationsakademi under ledelse af den legendariske kreative chef, Oliviero Toscani – det var ham, der skabte de provokerende og debatskabende Benetton-reklamer i 1990erne og blandt andet solgte firmaets strikketrøjer ved at afbilde Jesus som AIDS-syg. Toscani gjorde hurtigt Hayon til chef for Fabricas designafdeling, en stilling han beklædte, indtil han stiftede sin egen virksomhed i 2003.

Gennem alle årene har Jaime Hayon sideløbende med sin designvirksomhed dyrket en karriere som kunstner. Der er ofte tale om installationskunst, som flugter ganske godt med både hans baggrund som gadekunstner og hans design. Hayon er da – modsat så mange andre – heller ikke bekymret over de nære bånd mellem kunst og design. Han frygter ikke, at kunsten mister sin frie udtryksform, når den bliver et virkemiddel for en kommerciel designindustri.

»Designverdenen er interesseret i kunstens verden, fordi der ingen grænser er. Det gælder mange steder i verden i disse år. En kunstner finder gerne på en farve til en stol, hvis du spørger ham eller hende, for det kan også være en udfordring.«

»Der er mange kunstnere, som arbejder med møbler, selv om de ikke er uddannede møbeldesignere. En stor newyorkerkunstner som Julian Schnabel indretter det nyeste hippe hotel i New York. Prada arbejder sammen med Rem Koolhaas – hvorfor skal en arkitekt nu ind i modeverdenen? Fordi det udvider alles bevidsthed og bryder grænser ned.«

Også Fritz Hansen dyrker denne relation mellem industrielt design og kunst og har blandt andre fået billedkunstneren Tal R til at skabe kulørt betræk til en limiteret udgave af den berømte Arne Jacobsen Svane-lænestol. Firmaet har sågar skabt et lille galleri som en del af sit showroom i Allerød, hvor firmaets række af stole siden starten i 1872 får selskab af netop Tal R’s billeder – næste udstillende kunster kunne meget vel være Jaime Hayon.

»Som kunstner har jeg lavet de mest skøre kæmpevaser til keramiksamlere, grønne kæmpekyllinger, hvad som helst. Det er ikke objekter, der skal bruges. Mine værker må gerne være sjove eller sarkastiske – de skal sige noget. Hvor mit design faktisk er en konsekvens af min kærlighed til produkter, til stole, borde, møbler.«

»Når jeg er designer, vil jeg være funktionel og har intet ønske om at lave umulige ting. Det er to forskellige ting, der ikke konkurrerer med hinanden.«

hayonstudio.com & fritzhansen.com

Fra London-udstillingen »Mediterranean Digital Baroque«. Foto: PR.
Fra London-udstillingen »Mediterranean Digital Baroque«. Foto: PR.

Foto: PR.
Foto: PR.

Foto: PR.
Foto: PR.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.