Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Henrik Vibskov

Den voksne Vibskov

Henrik Vibskov virker til at have fundet roen. Showets tema var yoga og harmoni, hvilket også afspejlede sig i den nye kollektion, der var afdæmpet, men pæn.

Henrik Vibskov på Østre Gasværk Teater onsdag d. 1 februar 2017.
Henrik Vibskov på Østre Gasværk Teater onsdag d. 1 februar 2017.

En af de fineste ting ved igen og igen at deltage i modeugen er, at få lov til at opleve designerne folde sig ud over tid, at se dem vokse (og for nogle af dem vokse op).

Man følger med og fornemmer udviklingen. Nogle gange kan man se, at de er blevet skilt, at de er lykkelige eller at tingene ikke går deres vej, og det kan være rørende at overvære.

Hos Vibskov kan man i disse år se, at han er ved sådan for alvor at blive voksen. Det kunne man se, da han onsdag aften holdt show på Østre Gasværk, hvilket er et nyt sted for ham, men som altid med det sædvanlige, langvarige og kaotiske seating show.

Der er ingen steder, hvor det tager SÅ lang tid, selv om alle gør det samme, sætter folk ned. Heldigvis leverer Vibskov hvert år mere end bare kluns, så man bider sine tænder sammen og venter, træt, men tålmodig.

Og det var ventetiden værd igen i år. Showet hed »5 o’clock leg alignment« og henviste til forestillingen om en gruppe forkrøblede »yogier«, der hver dag klokken 5 laver en række yogaøvelser, synkront under et tempel. Omsat til »vibskovsk« betød det, at en flok mennesker i orange dragter lå under orange sveller.

Hver person havde et par lange rør på armene, som de holdt ud foran sig, mens de langsomt udøvede mere eller mindre korrekte yogastillinger (alignment handler om at sørge for, at led og knogler befinder sig korrekt i forhold til hinanden, så man ikke skader sig selv).

Yogaen og den harmoni, den kan give, når krop og sjæl og hjerne fungerer sammen, var interessant, fordi vi lever i en hektisk verden.

Sidste år udforskede Vibskov slagterbutikken og det tabubelagte kødspiseri, i år var han simpelthen nærmest ude i noget »work-life-balance« og en jagt på den lykke, der ligger derude et sted, bare man gør sig umage.

Tøjet var mere afdæmpet end længe, farverne enkle som på trælegetøj fra 1960erne, bløde toner af beige og råhvid, simple sæt, lange tunikaer, fine kjoler og godt overtøj.

Her var arbejdslignende bukser i en fin, brun farve og helt fantastiske var de store jakker, man fristes til at kalde dunjakker, men som i stedet for dun har fyld, lavet af gamle plastikflasker.

Kollektionen var også tilsat en munter sweater, hvis farveskala kunne være taget fra et gammelt Per Arnoldi-billede, en lang blå tunika med applikerede røde og hvide snirkler, og jakkesæt til mænd i striber, der havde den perfekte størrelse - ikke for tykke, ikke for tynde.

Det var knap så gakket, som det har været, derimod er tøjet brugbart og næsten nostalgisk. Eksempelvis var der flere mærker på tøjet, små broderier og tags, der forestillede en lille drage.

Og så var der konstant de forkrøblede »yogier«, der puklede for at finde den indre fred. Tilsyneladende uden held. Det kender man jo egentlig godt.

Se kollektionen her:

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.