Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Stilleben

Dansk galla og Lex Lindholm

Modeekspert Lotte Freddie og chefredaktør på Euroman Kristoffer Zøllner går tæt på de kendtes fremtræden.

Lotte Freddie og Kristoffer Zøllner.
Lotte Freddie og Kristoffer Zøllner.

Dansk galla

af Lotte Freddie

Hvad er det, der sker med danskere? Hvor kommer den idé fra, at vi skal se så triste og grå og kedelige ud som overhovedet muligt, selv til en »gallapremiere« som forleden til Thomas Vinterbergs film »Kollektivet«, hvor de fleste »kendte« mødte op i askegråt og begravelsessort.

Der er en grund til, at nogle af TVs mest sete programmer er reportagerne fra kongelige eller udenlandske filmgallaer – folk vil se kjolerne, tøjet, som oven i købet kommenteres – det er åbenbart interessant. Derfor burde man også herhjemme anerkende diverse festligheder og gøre sig noget umage.

Grevinde Alexandra – også i sort fra top til tå – så godt ud og var absolut den chikkeste til premieren i sort læderjakke med quiltede manchetter under en sort strik/flet-mønstret mormorponcho med flæsekrave til stramme jeans i lange støvler.

Men den kønne grevinde, der om nogen altid har klædt sig fornemt og smukt til netop galla, og som ved, hvad galla betyder, orker sikkert ikke at stikke ud fra resten af forsamlingen i noget, der bedre dækker gallabegrebet, og har i stedet valgt nogenlunde at imødekomme sine medborgeres danske yndlingsmotto: »På det jævne på det jævne – det klæder os bedst«. Synd.

FOTO: NIKOLAI LINARES.
FOTO: NIKOLAI LINARES.

Lex Lindholm

Af Kristoffer Zøllner

Tobias Lindholm er næsten for meget af det gode. Her er noget så sjældent som en dansk filminstruktør, der ikke bare laver kunstnerisk forsvarlige film om, hvad der sker, når stærke mænd kommer under pres.

Publikum gider ovenikøbet betale for at se dem, men hvad der er endnu mere usædvanligt, er den stringens og konsekvens, han laver sine film med.

Med det hyperrealistiske fængselsdrama »R«, den neglebidende »Kapringen«, manuskriptet til Vinterbergs »Jagten« og senest krigsfilmen »Krigen« har Lindholm holdt et imponerende højt niveau med i alt ni Robert- og Bodilpriser – og en BAFTA for manuskriptet til Borgen – som de synlige trofæer.

Lindholm er ikke favorit til at vinde dette års Oscar for bedste udenlandske film, men blot at være nomineret – med sin tredje spillefilm – er imponerende flot.

Privat er Lindholm tilmed en af de der irriterende typer, der både er inkarneret FCK-fan, løber maraton, er tidligere graffitimaler og har fået tre børn, hvoraf de to er tvillinger.

Og ja, så er det i den grad tilladt at møde op til premiere – på Vinterbergs »Kollektivet« hvor han har leveret endnu et velskrevet manus – i minimalistisk maskulint sort jakkesæt med hvid skjorte og selvfølgelig uden det nagende slips (som Yahya Hassan engang kaldte for symbolet på en hundesnor) og med en lidt søvnig hvad-sker-der-lige-her?-attitude.

FOTO: NIKOLAI LINARES.
FOTO: NIKOLAI LINARES.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.