Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Barbara I Gongini: Frihed! (og desværre også lidt ansvar)

Barbara I Gongini laver tøj uden facitliste. Den, der bærer tøjet, har svaret på, hvad tøjet skal fortælle.

Foto: Emil Hougaard.
Foto: Emil Hougaard.

Nogle gange får man en åbenbaring. Pludselig revner himlen, og alt giver mening.

Det skete for mig, da Barbara I Gongini holdt show på Refshaleøen i en kæmpe hal, fyldt med skibscontainere langs begge sider af catwalken.

For enden en enkelt container, hvor der stod en musiker og spillede. Over et net og så svævebaner, hvor vovelystne besøgende i oplevelsescenteret Urban Camp, der også holder til i bygningen, kunne glide på stålwirer over sceneriet.

Her viste Barbara I Gongini sin kollektion til herrer og damer, mænd og kvinder, piger og drenge, og til alle dem, der ikke har brug for den slags betegnelser.

For det er det, der er pointen med Barbara I Gonginis tøj. Hun giver ingen facitliste. Hendes tøj er ikke et univers, man træder ind, en fastlåst oplevelse, forudbestemt.

Det kan justeres, forandres, bruges, afhængigt af den, der bærer det. Køn, alder og størrelse er ligegyldigt. Det, der betyder noget, er, hvad man selv vælger.

Omsat i tøj betyder det som altid hos Barbara I Gongni sort og hvidt, her en anelse sort med hvidt print.

Silke, tyk bomuld, tynd jersey. Hættetrøjer, kjoler med bryderryg, kedeldragter i tyndt stof med praktiske lukkeordninger, så tøjet kan strammes ind eller sidde løst.

Det er bomberjakker i hvidt med slæb, lange løse bukseben med slidser, korte shorts med rå kanter, jakker i oversize med ufærdige hvide sting og løsthængende tråde.

Og hætter at gemme sig i, nøgne skuldre, bånd at snøre ind, tjavser, der falder ned. Uro og uorden og ingen symmetri. Meget lag på lag, og øverst Monies' helt vidunderlige enorme smykker, der næsten virker som brynjer, som harnisk, som beskyttelse.

Her kender kun den enkelte svaret

Barbara I Gongini arbejder ikke med trends som de øvrige modemærker i løbet af ugen. Hun smækker ikke lyseblå på paletten, fordi et trendbureau forudsiger det, hun arbejder med at udforske sit eget univers, som udvikles, men ikke forandres grundlæggende.

Derfor køber hendes fans også hendes tøj, som de bruger på kryds af sæsonerne, og hun tog selv konsekvensen af den sammenhæng og brugte gamle styles fra tidligere kollektioner til at skabe nye.

En skjorte kan blive en nederdel, en frakke kan blive til en ny frakke, hvis den syes sammen på nye måder.

Det var også en fin måde at demonstrere, hvordan huset arbejder med bæredygtighed - og en effektiv måde at vise, at ting ikke behøver (og bør) miste deres værdi, når deres sæson er slut.

På trods af, at det er sort, forrevet, dekonstrueret, underligt, om man vil, i forhold til 'almindeligt' tøj, er det den kollektion i modeugen, som mest suverænt giver bæreren størst frihed til at være den, man gerne vil være. Og den største udfordring.

»HVEM ER DU?!«, skriger det. Svaret må hver enkelt selv finde.

Den kollektion, det show, den tilgang til mode var i mangel af større og bedre ord fantastisk.

PS. Har man lyst til at se Barbara I Gonginis tøj, har hun netop åbnet butik i Pilestræde 52.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.