Bag solbrillerne

Vi vil ligne stjerner – men vi kan godt lide at sige, at vi bare beskytter øjnene. Solbriller er en leg med identitet.

Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Engang var solbriller noget praktisk. Man havde et par, man tog med, når man tog på charterferie, eller når man var ude at sejle. Sådan er det ikke mere. Solbriller er blevet mode. Den skifter fra sæson til sæson. For vi elsker solbriller, fordi vi kan lege med vores identitet, når vi tager dem på. Solbriller fortæller, hvem vi drømmer om at ligne, og hvordan vi drømmer om at være væk – på en meget synlig måde.

Det siger modeforsker og lektor på Kunstakademiets Designskole Maria Mackinney-Valentin.

»Solbriller har en interessant dobbelthed. De er tvetydige. De tilbyder den, der bærer dem, et gemmested, fordi man kan ikke få øjenkontakt med dem, der har solbrillerne på. Anna Wintour, amerikansk Vogues chefredaktør, har engang sagt, at hun betragter sine solbriller som en rustning. Når hun sidder med dem på frontrow, kan ingen se, hvad hun tænker,« siger hun.

»Men samtidig gør solbriller også en synlig. Folk lægger mærke til en, når man har solbriller på. Man kan være gemt i lyset, fuldstændig som punkerne ville være, de ville være i opposition til det eksisterende samfund, men de ville også have opmærksomhed. Den dobbelthed, beskyttelsen og synligheden, er koncentratet af, hvad der er interessant ved solbriller. Vi vil gemme os i lyset.«

Solbrillerne er en vigtig del af stjernernes uniform

Skuespiller Audrey Hepburn. Udateret arkivbillede.
Skuespiller Audrey Hepburn. Udateret arkivbillede.

Egentlig er solbriller en gammel opfindelse. De første solbriller, mener man, stammer tilbage fra eskimoer, der for flere tusinde år siden bar udskårne ben eller hornstykker med smalle riller, så de kunne jage i solskin på sneklædte vidder uden at blive sneblinde. Solbriller med farvede brilleglas i den form, som vi kender dem i dag, blev opfundet for omkring 100 år siden.

De blev brugt af piloter, af sejlere, bjergbestigere og skiløbere – og af filmstjerner på filmset i stumfilmenes tid, der i pauser beskyttede sig mod det skarpe lys. Stjernerne tog brillerne med sig ud af studierne, hvor de brugte dem til at skærme sig mod den skarpe sol i Los Angeles – og til at gemme sig bag.

Tænk på en stjerne som skuespillerinden Audrey Hepburn, der blev kendt for sine store solbriller. Eller en kendis, før den slags havde et navn, som Jackie Onassis, som kun viste sig iført sine sorte solbriller, når hun var ude af sit hjem på Upper East Side i New York. Med dem var hun formentligt mere kendt end uden, men de blev hendes skjold mod verden. Og hendes look.

Solbriller er blevet en del af stjernernes uniform, forklarer Maria Mackinney-Valentin.

»Jack Nicholson har engang sagt, at med solbriller var han Jack Nicholson, uden var han bare en halvgammel småtyk mand. Solbriller er en del af Hollywood-kulturen, hvor stjerner har elsket dem, fordi de gav dem en anonymitet og samtidig viste, at de var stjerner. Hvem kan forestille sig den tyske modeskaber Karl Lagerfeld uden solbriller? Jo mere vi er begyndt at dyrke celebrities, jo mere er brugen af solbriller blevet filtreret ud til os. De er opskriften på, hvordan man selv kan ligne en stjerne.«

Den opskrift tog vi os først til os i 1980erne, hvor solbrillerne fik en vigtig rolle i film og TV-serier som »The Blues Brothers«, »Top Gun«, »Dollars«, »Dallas« og »Miami Vice«, hvor solbrillerne var en del af heltenes uniform og understregede deres coolhed – og modebevidsthed. Don Johnson havde ikke været den samme uden sin lyserøde polo og sine solbriller – og Tom Cruise uden sine pilotbriller i »Top Gun«? Knap så cool.

»Solbriller blev for alvor noget, alle brugte i 1980erne, hvor Hollywoodstjernerne blev en del af populærkulturen, og dermed fik os til at ønske at se ud som stjerner,« siger Chris Pedersen, modeekspert og TV-vært på DRK.

»Tænk på, hvor stor en rolle de spillede i »Dollars«. Alexis uden solbriller havde været noget helt andet.«

Hos optikerkæder som eksempelvis Synoptik registrerede man snart den nye Hollywood-tendens.

»Salget steg i 1980erne, og når det stadig stiger, er det, fordi folk nu har flere par solbriller, hvor de engang kun havde et enkelt par,« fortæller marketingsdirektør i Synoptik, Thomas Koefoed.

Virkelighedens Instagram-filter

Sanger Shirley Bassey og hendes mand Sergio Novak i Heathrow Lufthavn. Foto: Scanpix.
Sanger Shirley Bassey og hendes mand Sergio Novak i Heathrow Lufthavn. Foto: Scanpix.

At solbriller er så populære, kan skyldes, at de er nemme at købe. Uanset hvor meget blødere man er blevet siden sidst, sidder solbriller altid pænt, og hvor det kan være mildt traumatiserende at gå ind i en undertøjsbutik og stå vinterhvid og prøve bikinier, er det nemt og ufarligt at prøve og købe solbriller.

»Et par bukser dur ikke til alle kroppe, for der vil være nogle, der er for tykke og nogle for tynde. Solbriller skal bare sidde fast på næsen. Alle kan bruge solbriller, uanset, hvordan de ser ud.«

»Man skal ikke lige overveje, om man skal tabe tre kilo før, man kan tage sine yndlingssolbriller på, eller overveje om man har en »solbrillekrop« på samme måde som folk gør, før de tager en bikini på. Solbriller er i det hele taget nemme. De kræver ingen vedligeholdelse. De ligger bare i skuffen, de skal ikke renses eller vaskes eller ordnes. De ligger bare tålmodigt og venter på, at de skal bruges igen, og de kan ligge i årevis,« siger Maria Mackinney-Valentin.

Samtidig giver solbriller mulighed for at købe sig ind i en luksusverden, som de færreste har råd til, siger Chris Pedersen:

»Solbriller fra de store modehuse er til at betale. Hvor en taske koster mindst 10.000 kr. og et par sko 5.000-6.000, koster et par solbriller 2.000-3.000 kr., og det kan de fleste betale uden at skulle leve af havregrød i flere måneder.«

»Jeg er helt sikker på, at der sidder folk i de store modehuse og beregner præcist, hvor man kan lægge prisen på et par solbriller, så forbrugerne kan være med, men stadig føler, at de køber noget særligt. Det er også interessant at lægge mærke til, at solbriller altid har et logo.«

»Selv i perioder hvor logoer ikke er populære, har solbriller det stadig. Det er som om, at de er i en kategori, hvor de almindelige regler for logoer ikke gælder, og også derfor bliver en nem måde at købe sig ind i luksuskategorien på.«

Og så er der endelig en sidste grund til, at solbriller er så populære, mener Maria Mackinney-Valentin, som ikke kun handler om, at vi vil se ud som en stjerne og klæde os som om, vi havde samme budget som en vellønnet hollywood-skuespillerinde. Nemlig, at solbrillerne også gør noget ved, hvordan vi kommer til at se verden, når vi tager dem på:

»Solbriller filtrerer jo lyset, og verden ser blødere og lidt mere behagelig ud, når man bærer solbriller. Det er som at se verden gennem et Instagram-filter. Så i en utryg verden har solbriller den dobbelte funktion, at de både skaber afstand til verden og samtidig forskønner den. Det vil mange gerne have.«

Vi vil se godt ud. Og vi vil se godt.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.