Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Anne Sofie Madsens designs er inspireret af mytologien

Designer Anne Sofie Madsen henter inspiration i urgamle mytologier og bruger plastplader til at lave pelse. Blander det kendte med det ukendte, fordi hun vil fortælle os historier.

Anne Sofie Madsens nyeste kollektion henter inspiration fra den mytologiske fortælling om inuitternes havgudinde fra underverdenen, Sedna. Hun bliver slået ihjel af sin egen far, hvorefter hun fuld af vrede mod menneskeheden, bruger sit evige liv i havet til at søge hævn.
Anne Sofie Madsens nyeste kollektion henter inspiration fra den mytologiske fortælling om inuitternes havgudinde fra underverdenen, Sedna. Hun bliver slået ihjel af sin egen far, hvorefter hun fuld af vrede mod menneskeheden, bruger sit evige liv i havet til at søge hævn.

Historien om Anne Sofie Madsens designs starter allerede i 1891. Tilbage til dengang, hvor den modernistiske kunstner, Paul Gauguin, rejste til Polynesien med en europæisk kulturarv i bagagen, som han blandede med den primitive og mytologiske kultur, han fandt på Tahiti. Et møde, der blandt andet kan ses i den fortolkning, han lavede af Sandro Botticellis »Venus’ Fødsel« som en haitipige.

»Gauguin kom med sin kulturarv fra Europa og trak noget ukendt fra Polynesien ned over det. Det er den præmis, jeg også arbejder med. At vise det ukendte gennem det velkendte,« siger  den 32-årige designer Anne Sofie Madsen.

Læs også:

Ingen over Anne Sofie Madsen
"Jeg laver tøj. Det er fjollet. Men det er mit job"
Yves Saint Laurents arvtager

Hun bringer selv blandt andre Gauguin på bane, når hun skal forsøge at sætte ord på inspirationskilderne til sine designs, der giver genklang i modebranchen. Hun er en af de mest roste designere herhjemme lige nu – ikke mindst takket være sit show under modeugen i København i februar, hvor hun tiltrak sig opmærksomhed og ros for sin iderigdom, provokation, tekniske håndværk og legesyge tilgang til sine designs.

Også udlandet har fået øje på hende, specielt efter at hun i år også har haft shows ved modeugerne i Milano og London, og hendes tøj forhandles allerede i butikker i New York, Tokyo og tre byer i Italien. Og hvis du er til netshopping åbner hun også en webshop på sin hjemmeside i slutningen af marts.

Følg også modestoffet på Facebook

Ret imponerende af en ung designer, der debuterede sidste år i eget navn, og måske skal hemmeligheden bag hendes succes findes i netop referencer som Gauguin. At hun arbejder intellektuelt med sine kreationer, besøger museer og graver sig ned i historier og mytologier for at hente inspiration til sine kreationer.
 
At hun arbejder med sit tøj som en fortælling, hun gerne vil dele med verden. Bruger materialer, vi udmærket kender, men med en ulogisk opsætning, der forstyrrer øjet, såsom overdimensionerede knoglehalskæder eller mytologiske maskeprints på bluserne. Hun har med andre ord noget på hjerte.

Hendes nyeste kollektion henter inspiration fra den mytologiske fortælling om inuitternes havgudinde fra underverdenen, Sedna. Hun bliver slået ihjel af sin egen far, hvorefter hun fuld af vrede mod menneskeheden, bruger sit evige liv i havet til at søge hævn.

»Det er en utroligt morbid historie, som følger en logik, jeg ikke kender eller forstår. Vi får ikke noget at vide om, hvorvidt faderen handler forkert eller rigtigt, så der er ikke en egentlig morale. Og den anderledes tilgang til historiefortælling i modsætning til bibelske lignelser interesserer mig. Vi har taget udgangspunkt i eskimoer i den nye kollektion, men det er for bogstaveligt at lave et perlebroderi på en pelsfrakke. Så synes jeg det er sjovere at lave en pels klippet ud af forskellige plastikplader og sætte et perlebroderi på det,« siger Anne Sofie Madsen.

Hun er i det hele taget meget optaget af at bruge materialer, som egentlig er beregnet til noget andet.

»Vi kender snørebånd, men hvad bliver det til, hvis man fletter dem sammen? Eller hvad bliver porcelæn til, hvis man splitter det op i små pailletter og syer det sammen igen? Det rum, der ligger mellem det elegante og det barbariske, naturen og industrien og mellem instinkter og kultur, er jeg meget fascineret af, og jeg vil gerne vise min fortolkning af netop det rum gennem mine designs,« siger hun.
 
Allerede inden Anne Sofie Madsen færdiggjorde sin uddannelse fra Kunstakademiets Designskole, var det tydeligt, at hun havde et særligt talent. Midt inde i sin uddannelse besluttede hun at holde orlov for at flytte til Paris og prøve lykken i de store modehuse. Med hjælp fra sin portfolio med tegninger og ideer, fik hun et praktikophold hos Dior i 2006, mens John Galliano var i spidsen for det verdensberømte modehus. Her var hun i ti måneder, hvor hun primært tegnede illustrationer, men også fik lov til at tegne blomster på Diors showpieces i hånden.
 
Praktikpladsen ledte til en stilling som junior designer i modehuset Alexander McQueen i London. Og det var her, at hun med lange arbejdsdage i en anden designers navn, blev sikker på, at hun ville designe sit eget tøj.

Læs også:

Ingen over Anne Sofie Madsen
"Jeg laver tøj. Det er fjollet. Men det er mit job"
Yves Saint Laurents arvtager

»Jeg kunne bare mærke med mig selv, at når jeg skulle lægge så meget tid i mit arbejde, skulle det være min egen vision, jeg arbejdede for.«
Inden hun nåede så langt, blev hun enig med sig selv om at gøre sin uddannelse i Danmark færdig. Og allerede få måneder efter, at hun blev færdig på Kunstakademiets Designskole i 2009, blev hun tilbudt et show til Londons modeuge året efter.

»Det var en fantastisk mulighed og ikke et tilbud, man bare sådan får. Så begyndelsen af mit eget design har meget været baseret på lysten til at stå på egne ben og en kæmpe chance, jeg fik.«

For Anne Sofie Madsen er der dog mange forskellige succeskriterier. Indtil videre kan hun krydse pressens respons af, som har været udelukkende positiv. Det næste er, at stylister bruger hendes kreationer i modeserier. Og til sidst vil hun gerne se, at folk rent faktisk vil gå i hendes tøj. På det punkt er hun allerede blevet overrasket.

»Kvinderne har både været yngre og ældre, end jeg regnede med. Mænd har også vist interesse, selvom jeg jo ikke laver herretøj,« fortæller hun.

Læs også:

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.