Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Charlies vinetiketter

Tre af Charlie Hebdos førende tegnere lavede i flere årtier provokerende etiketter til fransk bordeaux-families økovine.

Tignous
Tignous

De nu afdøde tegnere fra Charlie Hebdo havde andre gøremål end at tegne for det parisiske satiremagasin. F.eks. lavede Hebdos chefredaktør Stéphane Charbonnier (under kunstnernavnet Charb), Georges Wolinski og Bernard Verlhac (under navnet Tignous) etiketter for den franske vinbonde Gérard Descrambe.

Oprindelig havde den nu 65-årige Descrambe, der er uddannet inden for kommunikation, ingen planer om en karriere i vinens verden. Men da hans far pludselig døde i starten af 1970erne, var der ingen vej udenom at overtage familievingården i St. Emilion, Bordeaux – Château Barrail des Graves.

1970erne var krisetid, og Descrambe ønskede at skille sig ud fra mængden af bordeauxvine – lige som man ser i dag med mange af tidens naturvine – ikke mindst fordi hans far havde dyrket økologisk siden 1954.

»Dengang i de tidligere 1970ere var økologi ingenting. De eneste, jeg kendte, som var inde i økologi, var dem fra Charlie Hebdo,« siger Gérard Descrambe til det amerikanske vinmagasin Wine Spectator.

Descrambes kontaktede Hebdo-folket på en lidt anderledes måde. Han skrev til en af grundlæggerne, Georges Bernier, og foreslog, at hvis denne kunne bestille et parti vin, ville Descrambes til gengæld afskibe vinen i husets lokum. Som sagt så gjort, Bernier lagde sin ordre og Descrambes kvitterede med et lokum fuld af vin.

Det blev starten på et 40 år langt samarbejde og en stribe af etiketter fra Hebdo-tegnernes hånd.

»Jeg har altid haft den filosofi, at vin skal være sjovt. I Bordeaux er der mange, som tager vinen alt for alvorligt, som var det et ritual,« siger Descrambe, der solgte Château Barrail des Graves i 2008, mens hans søn Oliver, som stadig har en lille produktion under navnet Château Renaissance, fortsatte samarbejdet med tegnerne.

Gérard Descrambes var hjemme den 7. januar, da han modtog en sms fra sin søn om, at der var skyderier på Charlie Hebdo.

»Jeg vidste med det samme, hvad det handlede om. De havde modtaget dødstrusler de sidste syv-otte år,« siger Descrambe, som således mistede tre venner, der tidligere har lavet etiketter for ham, ved den lejlighed.

Ifølge MS’ oplysninger eksporteres hverken Château Renaissance eller Château Barrail des Graves til Danmark.

Wolinski
Wolinski

Tignous
Tignous

Hebdo

Charbonnier
Charbonnier

Tignous

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.