Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

10 fødevare-trends, der vil forme dit liv

Fødevarer er den nye platform, hvorfra vi fortæller historien om os selv og viser omverdenen, hvad vi står for. Firmaet Firstmove fremlægger i en ny undersøgelse de 10 nyeste trends inden for fødevarer, forbrug og indkøb. Nogle er på vej, andre er allerede en realitet.

1. Mad som iscenesættelse

Livsstil handler ikke længere kun om de traditionelle livsstilsprodukter som tøj, sko, accessories og interiør.

Indkøb og fortæring af fødevarer er den nye platform, hvor stadig flere vil manifestere sig og vise, hvem de er. Fødevarer indeholder så mange værdier, inden for bl.a. sundhed, ansvarlighed, økologi, bæredygtighed, socialt ansvar, at det er et oplagt sted at vise, hvem man er.

Ordsproget: "Du er, hvad du spiser…" lever i bedste velgående.

2.Take Out

Take Out bølgen vil fortsætte med vægt på kvalitet og økologi.

Take Out menuer vil i stigende grad blive serveret for gæster, familie og venner, når de kommer på besøg. Udbuddet vil vokse og opnå en kvalitet så stadig flere vil opgive at lave mad selv.

Vi vil se dør-til-dør salg af måltidsløsninger a la Hjem-Is, sms-ordninger med fristende tilbud på dagens lækre aftenmenu og Take Out centre, hvor flere spisesteder går sammen og tilbyder menupakker.

3. Arbejdsmad

Madordningerne på arbejdspladsen vil efterhånden have en sådan kvalitet, at man tager maden med hjem i stedet for at lave det selv.

Virksomhedens kantine vil tilbyde medarbejderne madkurser og foredrag, ligesom der vil være mulighed at få madpakker med hjem til ungerne.

4. Hygiejne som motivationsfaktor

God hygiejne bliver et endnu vigtigere kriterium, når vi i fremtiden skal vælge fødevarer.

Fødevarerne skal håndteres i ordentlige omgivelser og præsenteres af soignerede mennesker. Vi vil have velsoignerede ekspedienter, der bærer hårnet og har rene negle.

"Smiley-ordningen" vil blive udvidet og fortælle om hele processen fra jord til bord.

5. Cherry picking

Mantraet  "Lidt men godt" vil fortsætte og forstærkes.

Fremtidens forbruger er kræsen og vil kun have det bedste. 3 agurker for 18 kroner går bare ikke, når nu man kun har brug for en halv, og den i øvrigt helst skal være hakket i en lækker og sund take away salat!

Cherry picking har været undervejs i et par år, men vil udvikle sig dramatisk fremover. Især i valget af fødevarer.

6. Global i Danmark

Selvom vi de senere år har haft hang til det nordiske køkken, har vi sideløbende ladet os inspirere af det sydlandske køkken – både produkt- og oplevelsesmæssigt.

Det vil vi fortsat gøre, ikke mindst med udeliv og udekøkkener.

7. Åndelig føde

Vi har i en periode skabt vores identitet gennem de ting, vi købte. Men det er ved at være slut.

Nu gør vi op med den ekstreme forbrugermentalitet. Det handler om en bevægelse fra materielt fokus til et mere immaterielt fokus.

Farvel til Gucci og goddag til Svane-mærket. Vi vil fokusere på miljøet, bæredygtighed og den personlige ansvarlighed – også når vi køber ind.

8. Mad som moderne fællesskab

Fællesskabet er på vej tilbage.

Mad og madlavning er et område, som næsten naturligt lægger op til en fælles indsats, til hygge og til snak.

For flere bliver madlavning i fællesskab derfor en bevidst til valgt aktivitet. Take Away, som er baseret på at gøre det sidste selv, vil også vinde frem, ligesom udekøkkener og spisearealer i boligblokke og villakvarterer vil gøre det.

9. Food Intelligence

Stadig flere vil have – og forventer – hjælp til at købe intelligent ind.

Det handler både om store etiske spørgsmål og om små praktiske ting, som får tingene til at glide lettere.

De ønsker reel og troværdig information på produkterne, der gerne skal kunne genanvendes.

De ønsker portionsanretninger i stedet for "3 pakker fars for 100 kroner".

De ønsker at varerne er produceret miljømæssigt og menneskeligt forsvarligt.

10. Det daglige forhindringsløb

Den moderne forbruger har travlt og vil vedblive med at have travlt.

Derfor skal indkøb og måltider helst overstås hurtigt og bekvemt i hverdagen.

Mange fødevarer vil i fremtiden blive købt i specialbutikker, omvendt orker vi ikke at gå for mange steder hen.

Producenter som Aarstiderne og Skagen Food, der står for kvalitetsconvenience, vil vinde frem.

Ligesom Take Out bølgen vil fortsætte. Forbrugerne forventer en vidende og kompetent modtagelse, når de handler ind.

 

Kilde: Firstmove ved Kirsten Poulsen

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.