Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Vinderne ved Danish Design Award 2016

Dansk Design Center og Design denmark stod igen i år for Danish Design Award. Her kan du læse om de mange forskellige prisvindende projekter.

Foto: Pressefoto.
Foto: Pressefoto.

Design til et lettere liv

Sensura Mio. Foto: Pressefoto.
Sensura Mio. Foto: Pressefoto.

  • Kategori: Business - Emlpoyment Growth
  • Løsning: SenSura Mio
  • Virksomhed: Coloplast A/S
  • Designer: Coloplast Design Team

Om designet: Stomi-serien Mio skal give oplevelse af at være sund og rask og bevare brugerens værdighed. Farven er neutral, og materialet er et silkeagtigt vævet tekstil. Posen følger kroppens bevægelser, så det er nemt for brugeren at komme vidt omrking.

Jurykommentar: Coloplasts nytænkning af stomiposen gør livet lettere for millioner af mennesker – både på et praktisk og et emotionelt plan. Produktet opfylder et enormt behov for både unge og ældre, og den æstetiske detalje, der giver brugeren mulighed for at tilpasse produktet til hudfarve, giver designløsningen et sympatisk format. Produktet er nyskabende og møder et stort behov på markedet.

Perfekte kopper - med fejl

I'MPERFECT ( I AM PERFECT ). Foto: Pressefoto.
I'MPERFECT ( I AM PERFECT ). Foto: Pressefoto.

  • Kategori: Business - Messege Recieved
  • Løsning: I'MPERFECT ( I AM PERFECT )
  • Virksomhed: I'MPERFECT X LOVERAMICS X OLOIYA
  • Designvirksomhed: 3X
  • Designere: Jesper von Wieding, David Ramskov, Eddy Yu, Hung Lam, Joseph Foo, Luke Teong, Leong Kah Fai, Wang Shaoqiang, Ch Chong Gee

Om designet: I’MPERFECT MUG er krus med en lille plet eller ridse, som under normale omstændigheder ville blive kasseret eller ryge til 2. sortering. I stedet bliver de her til nye unikaværker. Hvert krus bliver udsmykket, så fejlen bliver fremhævet og på den måde bliver en del af designet.

Jurykommentar: I’MPERFECT er mere end en stærk kommunikationsform. Det rummer et større budskab: Det uperfekte er det, der gør os allesammen unikke. Og et uperfekt produkt behøver ikke at ryge i skraldespanden. I en verden med et stort behov for bæredygtighed beviser I’MPERFECT-serien, at de produkter, vi normalt betragter som anden sortering, bør have lov at leve videre som noget nyt, nyttigt og mindre ordinært. At indarbejde det uperfekte som en del af designet og historien bag produktet er en stærk og tiltalende ide, der fungerer på tværs af forskellige platforme og endda på tværs af produktkategorier. I’MPERFECT har potentialet til at gøre en forskel i vores overproducerende verden ved at inspirere og vise en ny vej for virksomheder over hele verden.

Prisbevidste solceller

Innogie Roofing System. Foto: Pressefoto.
Innogie Roofing System. Foto: Pressefoto.

  • Kategori: Business - Save Money
  • Løsning: Innogie Roofing System
  • Virksomhed: Innogie ApS
  • Designere: Kristian Harley Hansen, Stephan Olesen

Om designet: Innogie-tagsystemet producerer både varme og elektricitet gennem solenergi. I stedet for de synlige kvadratiske siliciumceller, lodninger og tunge aluminiumsrammer, der indgår i traditionelle solinstallationer, benytter Innogie helt sorte paneler uden rammer monteret oven på tynde metalplader, som overlapper lige som almindelige tækkespån eller skiferplader. Systemet kan bruges til både nyt byggeri og eksisterende bygninger.

Jurykommentar: Innogie er et tag med Return On Investment. Hvor almindelige tag er ren afskrivning, tjener Innogie sig selv hjem over en kort årrække til en kvadratmeterpris, der kun er lidt højere end prisen på tilsvarende hårde tag. Samtidig er taget en fin æstetisk oplevelse, der muliggør etablering af energitag på en helt ny måde, hvor tidligere løsningsmodeller har været fokuseret på etablering ovenpå et eksisterende tag.

Vi deler øjne

Be Me Eyes. Foto: Pressefoto.
Be Me Eyes. Foto: Pressefoto.

  • Kategori: Business - Share Resources
  • Kategori: Outstanding Services
  • Løsning: Be Me Eyes
  • Virksomhed: Be My Eyes
  • Designere: Hans Jørgen Wiberg, Christian Erfurt Hansen

Om designet: Be My Eyes er en app, der skal hjælpe mennesker med synshandicap ved at sætte dem i forbindelse med et globalt netværk af frivillige seende. Appen sætter en blind person i forbindelse med seende assistance gennem en smartphone og crowdsourcer på den måde øjne – eller syn – efter behov. Systemet af app og netværk er designet som et ‘shuffle-call’-system, der viderestiller opkaldet, indtil det bliver besvaret, og derefter etablerer en live video-forbindelse til den første ledige hjælper.

Jurykommentar: Be My Eyes er banebrydende inden for sit felt og med til at definere og pege på et nyt og potentielt set stort forretningsområde. Indtil nu har vi delt fysiske ting og digitale produkter med hinanden. Og teknologi har været en tilføjelse til kroppen. Dette bringer deleøkonomien til en ny fase. Nu kan vi dele sanserne. Hvilken fantastisk vision. Be My Eyes rummer store potentialer til at tænke ideen forretningsmæssigt til næste niveau, hvor ideen ikke blot er målrettet blinde men andre, der har brug for et sæt øjne. Det er et enestående eksempel på at benytte teknologi til at forbinde mennesker. Tænk sig hvad vi er i stand til, når teknologi giver mulighed for helt nye fællesskaber og forbindelser mellem mennesker.

Lille sæbe - stor virkning

YELLOWONE HANDSAFE. Foto: Pressefoto.
YELLOWONE HANDSAFE. Foto: Pressefoto.

  • Kategori: Individual - Better Work
  • Løsning: YELLOWONE HANDSAFE
  • Virksomhed: CAMA PLASTICS APS
  • Designere: Hân Pham, Carsten Bech

Om designet: Yellowone Handsafe består af en lille beholder med håndsprit, som kan sættes fast på tøjet, så det bliver nemt at spritte hænderne af, hvis man for eksempel arbejder på et hospital.

Jurykommentar: Yellowone Handsafe kan gøre en stor forskel; hvert år fører dårlig håndhygiejne på hospitaler til 16 millioner dødsfald verden rundt, ifølge WHO. Det er mere end AIDS, malaria og tuberkulose lagt sammen. Yellowone er en del af løsningen på dette omfattende globale problem. Designet er enkelt, let at forstå og altid placeret lige der, hvor man skal bruge det – lige ved hånden – og kan anvendes overalt, uanset land, kulturforskelle og forskelle i infrastruktur.

Tag over hovedet

Lifeshelter. Foto: Pressefoto.
Lifeshelter. Foto: Pressefoto.

  • Kategori: Individual - Daily Life
  • Løsning: Lifeshelter
  • Virksomhed: Evershelter ApS
  • Designere: Jakob Christensen, Claus Heding

Om designet: Lifeshelter er en ny tilgang til tag over hovedet for flygtninge i den 3. verden. Teltene er fremstillet af 16 ens isolerende bueformede paneler. De er bedre isoleret og giver mulighed for mere privatliv end mange af de teltløsninger, der typisk bruges.

Jurykommentar: Et sympatisk projekt, hvor man på en enkel måde tilfører en teltbolig noget mere varigt og en robusthed i form af isolering og et byggesystem, som gør boligen let at rejse. Løsningen tager højde for flygtninges livssituation, giver dem noget værdighed tilbage og bidrager til, at man kan opretholde et fornuftigt dagligliv i en kaotisk situation. Lifeshelter er modulært, kan tilpasses familiens størrelse og kan let pakkes ned og flyttes, hvis tilværelsen på flugt kræver det.

Blinde ved væven

H.O.W. – Hands On Wowen. Foto: Pressefoto.
H.O.W. – Hands On Wowen. Foto: Pressefoto.

  • Kategori: Individual - Feel Good
  • Løsning: H.O.W. – Hands On Wowen
  • Virksomhed: Den Erhvervsdrivende Fond Blindes Arbejde
  • Designer: Rosa Tolnov Clausen

Om designet: H.O.W. – Hands On Woven har udviklet en værktøjskasse, der gør det muligt for blinde vævere at være med-designere. Med denne taktile værktøjskasse kan blinde vævere blandt andet være med til at valge kombinationer af teknikker og træffe andre æstetiske og tekniske valg ud fra følesansen.

Jurykommentar: HO.W. – Hands On Woven engagerer brugeren og giver os en god oplevelse. Hele ideen med at skabe et design på en måde, der krydser mellem sanserne, er fantastisk. Designet inviterer os med ind i en andens perspektiv – det opfordrer os til at “se med fingrene” og opleve verden gennem en andens perspektiv og en anden sans. Det er alletiders værktøj, som kan oversætte den blinde vævers oplevelse for os. Projektet H.O.W – Hands On Woven gør det desuden muligt for blinde vævere at skabe produkter, der er kommercielt bæredygtige på markedet. Det er stærkt og inkluderende projekt.

Studerendes vej til laboratoriet

LABSTER VIRTUAL LABORATORIES. Foto: Pressefoto.
LABSTER VIRTUAL LABORATORIES. Foto: Pressefoto.

  • Kategori: Society - Better Learning
  • Løsning: LABSTER VIRTUAL LABORATORIES
  • Virksomhed: LABSTER APS
  • Designere: Mads Bonde, Michael Bodekær

Om designet: Labster er en laboratoriesimulator, der kan anvendes i enhver web-browser og på enhver tablet eller virtual reality-platform for at give studerende adgang til at udføre videnskabelige forsøg. Labster formidler simulationer i et fuldt udstyret laboratorium, som studerende sjældent har adgang til i virkeligheden på grund af økonomiske begrænsninger, sikkerhedshensyn og tidsbegrænsninger.

Jurykommentar: Labster Virtual Laboratories er en ambitiøs og veludført illustration af, hvordan ny teknologi kan skabe forbindelse mellem fysisk og digital læring. Samtidig introducerer det nye touch-points i forbindelse med underviserens muligheder for at engagere og inddrage de studerende og fører undervisningssituationen til helt nye højder. Det er nytænkende og overvinder på én gang udfordringen med at få højt specialiseret laboratorieundervisning ud til de mange og peger på, hvordan indlæringen kan løftes ved at kombinere teori med eksperimenter.

Fra fiskenet til tæpper

REFORM MEMORY. Foto: Pressefoto.
REFORM MEMORY. Foto: Pressefoto.

  • Kategori: Society - Clean World
  • Løsning: REFORM MEMORY
  • Virksomhed / repræsentant: Egetæpper A/S
  • Designer: Carol Appleton

Om designet: Reform Memory Carpets er skabt af genbrugte vandflasker og brugte fiskenet, som gennem en særlig teknik har fået nyt liv som tæpper.

Jurykommentar: Reform Memory Carpets er et fantastisk eksempel på, hvordan bæredygtighed tænkes ind i alle dele af en industriel proces. Projektet illustrerer, hvordan cirkulær økonomi kan være en særdeles god forretningsmodel, uden at man går det mindste på kompromis med produktets stil, æstetik og funktion. Denne kollektions gennemførte tilgang til bæredygtighed er i høj grad et forbillede for andre industrielle designvirksomheder.

Latrine til børn

The Child-friendly latrine project. Foto: Pressefoto.
The Child-friendly latrine project. Foto: Pressefoto.

  • Kategori: Society - Healthy Life
  • Løsning: The Child-friendly latrine project
  • Virksomhed: ICONO A/S DEVELOPMENT PROJECT
  • Design og koncept: Peter Bysted, Philip Egebak, Peter Kjær Mackie Jensen
  • Ingeniør: Casper Rasmussen
  • Sundhedsfaglig research: Charlotte Tamason

Om designet: ”The Child-friendly latrine” er en latrinløsning beregnet til at bruge i katastrofeområder, flygtningelejre, slumområder og udviklingslande. Pladen er til at sidde på hug på og kan være med til at mindske antallet af ofre for fækal-oralt overførte sygdomme, der ifølge verdenssundhedsorganisationen WHO er skyld i mere end 1,5 millioner dødsfald årligt – de fleste af dem børn. 

Jurykommentar: The Child-friendly latrine adresserer et omfattende, globalt og til dels tabubelagt problem med fornyende og effektivt design. Med en simpel og robust løsning kan The child friendly latrine være med til at nedbringe dødelig smitte og gøre livet mindre farligt for børn og familier i katastrofeområder. Løsningen tager udgangspunkt i barnets perspektiv og kan hurtigt bringes ud i nødområderne og tages i brug. Latrinen er let at rengøre og samtidig sikker og komfortabel for børn, hvilket i praksis kan betyde oplevelsen af et lyst privat rum, uden fluer og med mindre lugt. The Child-friendly latrine er en latrine, som rent faktisk bliver brugt.

Ikonisk telefoni

Skype. Foto: Pressefoto.
Skype. Foto: Pressefoto.

  • Kategori: Special - Icon Award
  • Virksomhed: Skype
  • Designere: Janus Friis, Niklas Zennström

Om designet: Skype er blevet nutidens gratis måde at video-chatte med folk fra hele verden, overføre video- og tekstbeskeder eller holde et videotelefonmøder.

Jurykommentar: Skype har slet og ret revolutioneret måden, vi kommunikerer med hinanden på. Skype har ikke bare sat en stopper for høje telefonregninger, men har grundlæggende ændret kommunikationsfeltet og er på én gang blevet en ikonisk tjeneste og et dagligdags verbum over næsten hele kloden. Dertil kommer, at Skype som design rummer en enestående humanistisk dimension qua den direkte forbindelse, det helt bogstaveligt skaber mellem mennesker.

Børnenes egen hovedstad

BØRNENES HOVEDSTAD – CAPITAL OF CHILDREN. Foto: Pressefoto.
BØRNENES HOVEDSTAD – CAPITAL OF CHILDREN. Foto: Pressefoto.

  • Kategori: Special - Visionary Concepts
  • Løsning: Børnenes hovedstad - Capital of children
  • Virksomhed: Kirkbi og Realdania
  • Designvirksomhed: Urgent Agency og Bjarke Ingels Group (BIG)

Om designet: Visionen er, at fremtidens Billund kommer til at udvikle et imødekommende og åbent bymiljø med et design, der fremmer kreativitet, læring og leg. Med Billund som LEGOs base var oplægget at udvikle en ambitiøs vision for byudvikling, kultur og social udvikling for Billund som børnenes by.

Jurykommentar: Børnenes Hovedstad er et virkeligt omfattende, meget komplekst og supervisionært projekt, der sætter børnene først. Visionen kan måske hjælpe verden til at tænke anderledes, mere nedefra og op, ved at lytte til unge og lære af børns perspektiv, hvilket ville være et nyt paradigme. Den samlede publikation om visionen for Billund Kommune er næsten 400 sider indtil nu, og vi ser frem til at se visionen udfoldet i fuld skala!

Form en sten - med hænderne

Power Glove. Foto: Pressefoto.
Power Glove. Foto: Pressefoto.

  • Kategori: Special - Young Talent
  • Løsning: Power Glove
  • Designer: Morten Grønning Nielsen, studerer ved Royal College of Art, London

Jurykommentar: Morten Grønning Nielsen har med sit projekt “Power Glove” gjort det muligt at forme hårde materialer som sten og træ med hænderne. På poetisk vis hjælper dette mennesket med at blive maskine og gør kroppen til maker. Han avancerer og perfektionerer på sin vis mennesket, samtidig med han forener det analoge med det elektroniske og trækker referencer tilbage til skulptørens håndværk. Han bygger bro til den skandinaviske håndværkstradition og kombinerer det moderne med sine bedsteforældres håndværkstraditioner.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.