Sundhed kan være mange ting

Et nyt år er startet, og mange har et forsæt om at være mere sunde i det nye år. Men hvad er sundhed egentlig? Vi har spurgt seks markante danskere om deres syn på sundhed.

Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Hvad er sundhed for dig?

»Det er at sidde på min cykel og være ude i naturen. For det første giver det mig en masse motion, og for det andet får jeg tænkt en masse tanker. Ja, og så frigør sådan en cykeltur en masse adrenalin, så man er helt høj i flere timer efter. «

»Men for mig er sundhed og velvære både fysisk og mentalt. Jeg er 50 år, så jeg går op i at holde vægten og spise rigtigt. Men det er samtidig vigtigt for mig, at jeg har det godt, og der findes ingen bedre lykkepille end landevejen og naturen. Jeg kører altid de smukkeste steder, jeg kan komme hen. Langs vandet, i bjergene, i skoven og sådan. Det gør noget ved mig, nøjagtig som god mad.«

Hvad gør du for at holde dig sund?

»Jeg løber og cykler så meget, jeg kan. Men den danske vinter er sgu hård. Når man står op er det mørkt, og det er mørkt igen, når man henter børnene efter skole. Det er altså lidt svært at vænne sig til, når jeg har boet så mange år i Italien. Men der er kun én løsning, og det er at komme ud i det. Uanset vejret.«

»Som regel lader jeg cyklen stå i vintermånederne og løber i stedet. Gerne tre-fire gange om ugen, og så bliver det til cirka 50 kilometer sammenlagt. Det giver mig det der kick, og så får man trods alt lidt lys og luft. Jeg tænker tit, at det da er nememre at sætte sig i sofaen og døse hen, men der er altså meget at vinde, hvis man lige tager sig sammen og kommer af sted.«

»Derudover sørger jeg for at spise sundt. Ikke, at jeg skal spille helgen, for jeg drikker også mit glas rødvin, men det ligger mig meget på sinde efter en lang karriere som professionel cykelrytter at få det bedste brændstof i kroppen og spise meget grønt og meget varieret og årstidsbetonet, så vidt det kan lade sig gøre. Det har jeg lært i Italien, hvor årstidens mad er en del af kulturen. Det er simpelthen den, man spiser.«

»Men her i Danmark er det ærligt talt svært at efterleve at spise grønt og efter årstiden. Grøntsager er så vanvittigt dyre hjerhjemme. Jeg bliver rystet, når jeg går i indkøbscenteret og ser, at én sølle fennikel koster 25 kroner.«

»For de penge kan man få tre kilo i Italien. Jeg mener altså, at man er nødt til at skrue priserne ned, hvis man for alvor vil have folk til at spise rigtigt. Og jeg er ikke i tvivl om, at det vil kunne ses på statistikkerne over sådan noget som hjerte-kar-sygdomme og sukkersyge, hvis man gør noget.«

Er danskerne blevet sundere med tiden?

»For mig at se er vi inde i en rigtig god bølge. Folk træner, løber og cykler. Cykelkulturen har jo udviklet sig helt ekstremt. I dag er det jo alle, der cykler. Lige fra Kronprinsen over topcheferne til Hr. og Fru Danmark. Det er jeg virkelig imponeret over. Det danske folk er jo blevet helt pjattet med motion, og det bringer bare så mange gode sideeffekter med. Godt humør og færre sygdomme. Så vi er rigtig godt på vej, synes jeg.«

Hvornår føler du dig allermest sund?

»Det gør jeg, når jeg har kørt en god tur på cyklen. Hvis jeg kan køre 100 kilometer, så er det perfekt. Jeg vil gerne køre mellem tre og fire timer per tur, men som regel bliver det til to timer eller to en halv. Det er også ok, for så bliver det bare mere intensivt.«

Hvad er dine tre bedste sundhedstip?

1. Man skal få rørt sig og få frisk luft. Det gør ikke så meget, hvordan man gør det, men der følger så mange gode ting med, når man træner. Særligt, hvis man kombinerer det med at komme ud i det fri og få noget frisk luft til lungerne.

2. Spis rigtigt. Jeg er jo arbejdsskadet, når det kommer til kost. Som ryttere blev vi pisket med, hvor vigtigt det var, at kroppen fik den rigtige mad at køre på, og det holder virkelig. Og så skal man give sig tid til at kæle for maden. Så får man både god mad og sænker stressniveauet en smule midt i al travlheden.

3. Dyrk motion sammen med andre. Det er bare lettere at tage sig sammen og få trænet, hvis man er to-tre stykker, der holder hinanden op på, at man altså skal løbe den der tur lørdag morgen. Og så er der også noget sundt ved at være sammen med andre.

Ilse Jacobsen:

Foto: Mathias Løvgreen Bojesen.
Foto: Mathias Løvgreen Bojesen.

Hvad er sundhed for dig?

»Det er en vigtig del af livet, men jeg må indrømme, at det ikke er det første, jeg tænker på om morgenen! Og så alligevel, for jeg står op meget tidligt hver morgen og går en tur på stranden med min hund, Conrad. Jeg elsker at rejse rundt til alverdens storbyer, og det er en del af mit job, men jeg ville aldrig undvære duften af havet og tang og fyrretræer i Hornbæk.«

Hvad gør du for at holde dig sund?

»Jeg lider af leddegigt, så det er rigtig rart at komme ned i varmt vand, for man kan hurtigt blive meget stiv i det. Jeg elsker at bade i det varme udendørsbassin i mit eget spa-sted i Hornbæk, og den lokale gigtforening bruger det også. Det er indrettet i den bygning, som var mit fritidshjem dengang jeg var barn, så det har affektionsværdi på flere planer. Og så er jeg lige startet på noget nyt bio-medicin, som har fjernet en del af smerterne fra min gigt, så jeg igen kan træne. Om en uge går jeg i gang med en personlig træner, for nu skal jeg i gang igen, og det glæder jeg mig faktisk meget til.«

Hvornår føler du dig allermest sund?

»Min sjæl er sund, når jeg får gået ved vandet og ser solen stå op gennem de skiftende årstider. Jeg behøver ikke halvanden time i et træningslokale, og har også haft svært ved den slags træning på grund af min gigt. Jeg føler mig fysisk sund, når jeg spiser fornuftigt og varieret – uden at være hysterisk.«

»Nogle mennesker kan efter min mening godt være lidt for fokuseret på hver eneste lille ting, de putter i munden. Jeg ville gerne tabe mig lidt, men det bliver altid udskudt til i morgen, for jeg bryder mig ikke om at sidde og nippe til et salatblad, og det kan være svært at spise over for den slags mennesker. Jeg er en bøf-pige!«

»Og jeg ville også hundrede procent sikkert tage bearnaisen med, men nok droppe pomfritterne. Det behøver ikke at være så langhåret at spise sundt – bare man bruger gode råvarer og tilbereder dem ordentligt.«

Hvad er dine tre bedste sundhedstip?

1. Få masser af frisk luft, helst hver dag. Det kan altså ses i ens ansigt resten af dagen!

2. Sørg for at have en fredelig morgen, hvor du stille og roligt forbereder dig på dagen.

3. Spis sundt, uden at være hysterisk. Frem for alt skal man stadig kunne begejstres over det, man spiser.

Anne Sofie Espersen:

Foto: Nikolai Linares.
Foto: Nikolai Linares.

Hvad er sundhed for dig?

»At man ikke tror, at man kan lave om på andre mennesker – det giver sundhed indeni. Jeg er blevet meget roligere, efter at jeg er nået til den erkendelse. Og med hensyn til den fysiske sundhed, så holdt jeg op med at ryge forrige jul fordi min ven, Jan Hellesøe (manipulationseksperten som er kendt fra »Fuckr med dn hjrne«, red.), vistnok hypnotiserede mig. Noget gjorde han i hvert fald, og så begyndte jeg at løbe og vinterbade som en sindssyg, var kernesund og havde det rigtig godt.«

»Jeg var meget optaget af at registrere mine løberesultater, og syntes faktisk at det var ret sjovt at konkurrere med sig selv. Men så fik jeg en lyskeskade, og begyndte at ryge i stedet for at løbe. Jeg er god til at give mig selv falsk lykke, og f.eks. sige »jeg må godt ryge bare en, så stopper jeg bagefter« eller »efter sådan en hård dag har jeg vist fortjent en lille gave«, og det giver jo slet ikke mening at narre sig selv på den måde, men lige i selve øjeblikket tror jeg selv på det.«

»Jeg synes det er meget menneskeligt at have en lille engel på den ene skulder, og en stor djævel på den anden, og dagen igennem foregår der en kamp mellem dem om, hvad man burde, og hvad man har lyst til. Løsningen er nok at lade dem begge komme til orde.«

Hvad gør du for at holde dig sund?

»Jeg spiser primært økologisk, og spiser ikke penicillin-kød og prøver at undgå kød fra dyr, som har været stressede. Og så har jeg nok altid levet efter 5:2-kuren, selv før den blev opfundet. Nogle dage spiser jeg næsten ingenting, og andre dage drikker jeg masser af rødvin og spiser en burger med det hele. Det gør ikke noget, at du er sulten af og til, faktisk tror jeg, at det holder kroppen slank og ung. Den bliver spændstig af at blive vækket til live af lidt afsavn!«

»Men jeg elsker umami og krølfedt og tung kage. Og jeg ville hellere undvære kage, end spise en, der er kalorielet. For mig giver det ikke mening at spise noget, som burde have været noget helt andet - hvis ikke man havde udskiftet halvdelen af ingredienserne med nogle, som i sundhedens misforståede navn indeholder mindre sukker, mindre fedt og mindre smag.«

Hvornår føler dig allermest sund?

»Når jeg har sovet, men det er jeg ikke ret god til. Jeg er for bange for at gå glip af noget. Og når børnene sover og vasketøjet er ordnet, så er klokken tit 22.30, og så synes jeg, at jeg har fortjent at se to afsnit af »The Affair«. Men jeg står alligevel op 6.30, for børnene skal jo i skole, og der er en masse, der skal ordnes. Jeg har nok et issue med søvn, for jeg vågner også tit om natten. Det værste man kan gøre, er at begynde at panikke over, at man ikke kan sove, for så går det helt galt! Så jeg bruger tiden på at læse bøger eller øve tekster, hvis jeg skal i gang med teater eller film.«

Hvad er dine tre bedste sundhedstip?

1. Spis godt, spis fedt og spis til gengæld lidt mindre. Dæk ordentlig bord, sid stille og nyd maden.

2. Køb en tracker, der fortæller dig, hvor meget du går eller løber hver dag. Det er faktisk ret sjovt at konkurrere med sig selv, og det giver også en bedre bevidsthed om, hvor meget man bevæger sig.

3. Lav balleopstramnings-øvelser, mens du tørrer hår! Jeg tørrer hår hver morgen, og så tænkte jeg, at man lige så godt kunne bruge tiden til noget fornuftigt. Jeg står ret op og ned og løfter skiftevis det ene og det andet ben bagud. Og jeg bilder mig ind, at man kan se forskel efter et par uger.

Anders Samuelsen:

Foto: Søren Bidstrup.
Foto: Søren Bidstrup.

Hvad er sundhed for dig?

»Det er egentlig ret enkelt defineret for mig. Sundhed for mig er, når jeg uden problemer kan løbe ti kilometer. Det er sådan en sundhedsindikator for mig, for så ved jeg, at alt er, som det skal være. Så er jeg ikke overvægtig, min kondition er god, jeg får ikke stresshovedpine og jeg har styr på kosten. Så hvis jeg kan tage sådan en mellemlang løbetur uden at få åndenød, så føler jeg mig sund.«

Tænker du kun på sundhed som noget fysisk?

»Nej, selvfølgelig ikke. Men for mig har det altid været sådan, at det fysiske har været et rigtig godt redskab til at sikre mit mentale velvære. Hvis man er i dårlig fysisk form, er det efter min opfattelse meget svært at have det godt mentalt og være i psykisk balance. Omvendt kan det hjælpe at træne og tage fat om sin fysiske form, hvis man, som jeg har prøvet, har en periode med mange udfordringer – privat eller arbejdsmæssigt. Der kan en god fysisk form være vejen tilbage.«

Hvad gør du for at holde dig sund?

»Jeg løber. Vi har lige været inde i en travl periode med finanslovsforhandlinger og valgets efterspil med regeringsforhandlinger og alt muligt andet, så det er blevet til alt for lidt. Hvis jeg kan komme af sted med det, vil jeg allerhelst løbe en tur om dagen, men jeg må for det meste stille mig tilfreds med fire-fem ture, og det er også helt fint.«

Du var på juniorlandsholdet for 5.000 meter-løbere, men faldt tilbage, da du stoppede. Hvordan kom du i gang igen?

»Da jeg var på landsholdet, kunne jeg jo tage fem kilometer på lidt over 14 minutter, men da jeg stoppede, gik det tilbage med formen. Jeg besluttede at træne mig lidt op igen og fandt ud af, at hver gang jeg var i dårligt humør, så kunne jeg løbe en lille kort tur, og når jeg kom forbi et bestemt hus efter to kilometer, kunne jeg ikke lade være med at smile. Så jeg fandt ud af, at de korte ture på under en halv time passede godt til mig, og det har jeg holdt fast i siden.«

Hvordan får du tid til at træne?

»Jeg løber, »inden jeg vågner«. Når vækkeuret ringer, rejser jeg mig op, tager løbesko på, og så springer jeg ud i det. Så tager det jo ikke mere end 20-25 minutter, og så er det overstået. Der er andre, der ligger og tjekker deres telefon eller tager et langt bad i den tid, men man kan lige så godt bruge tiden på at løbe en tur. Det er godt givet ud. Jeg har aldrig hørt om nogen, der har fortrudt en løbetur. Det er kun, hvis de er faldet og har slået nakken.«

Hvornår føler du dig allermest sund?

»Jamen, så må vi tilbage til min ti kilometer-tur. For jeg føler mig mest sund, når jeg kan løbe den uden at skulle hive efter vejret. For så ved jeg med mig selv, at jeg har det godt, og løbeturen gør det kun endnu bedre. Og når jeg kan runde sådan en tur helt ubesværet, ved jeg, at jeg i løbet af fem-seks måneder kan træne mig op til en god maraton, og det kan jeg godt lide at vide.«

Hvad er dine tre bedste sundhedstip?

1. Løb, »inden du vågner«. Så er der altid tid til at gå det gjort, og det giver den allerbedste start på dagen.

2. Løb hellere kort end langt. Hvis du vælger de lange ture, så bliver det ofte noget med, at man springer et par ture over de efterfølgende dage. Men hvis du løber kort, ender det oftest med, at du sammenlagt får løbet flere kilometer.

3. Lad være med at have dårlig samvittighed. Så er det bedre at finde kilden til den dårlige samvittighed og gøre noget ved den. Man skal heller ikke løbe, fordi man har dårlig samvittighed. Man skal løbe, fordi man ved, hvor meget godt, man får ud af det.

Jens Veggerby:

Foto: Jens Nørgaard Larsen.
Foto: Jens Nørgaard Larsen.

Hvad er sundhed for dig?

»At motionere og få pulsen op, men uden at være fanatisk. Sundhed er også at få sovet ordentligt og spist sundt. Men igen: Alt med måde. Sundhed er ikke at stræbe efter at komme ud i nogle ekstremer. Det er ikke at veje min pasta og træne så og så mange timer om dagen. »Been there, done that«.
I dag vægter jeg sundhed mere, end jeg gjorde for fem-seks år siden.«

»Men jeg vægter det på en lidt anden måde end tidligere. Sundhed er mere blevet en helhed. Når jeg er i god form, føler jeg mig mere skarp, og jeg er bedre til at holde hovedet koldt i pressede situationer. Sundhed er også at gå i byen med mine venner en aften, spise en god bøf og grine. Jeg skal nok få mig selv »på plads« igen. Det ultimative tegn på sundhed er overskud hele vejen rundt.«

Hvad gør du for at holde dig sund?

»Generelt cykler jeg stadig meget. Det er den motionsform, jeg kender bedst, og som jeg føler mig mest komfortabel med. Det er »min« sport. Jeg er også bevidst om betydningen af at være sammen med mennesker, der er noget yngre end jeg selv, og som ser livet fra andre og nye vinkler. Det er en måde, hvor jeg også prøver at holde mig skarp og blive udfordret, både fysisk og mentalt.«

»En måde at »holde mig selv til ilden« på. Forleden tog jeg en cykeltest, det har jeg aldrig gjort før, men jeg synes, at det på en af årets sidste dage kunne være lidt sjovt at finde ud at, hvor jeg befinder mig rent fysisk, og hvad der skal til for at optimere min træning. Men stadig: uden at jeg giver at være ekstrem. Det så egentlig ganske godt ud, men jeg skulle tabe mig, fik jeg at vide. Hvorefter jeg tog hjem og spiste noget af børnenes pålægschokolade...«

Hvornår føler du dig allermest sund?

»Når jeg cykler rundt nede på Mallorca om foråret, hvor vi har vores Bike Camp de sidste to uger i april. Det er en kombination af, at det måske er det tidspunkt på året, hvor jeg føler mig i bedst fysisk form, og hvor jeg hygger mig og griner sammen med de andre. Så har jeg det godt, og føler mig sund.«

Hvad er dine tre bedste sundhedstips?

1. Alt med måde over hele linjen. Det er ud til begge sider i grøftekanterne og så ellers finde balancen et sted på midten.

2. Grin og hav det godt med det, du vælger at gøre. Man kan jo ikke gå rundt og være glad hele tiden, og skal vel heller ikke være det. Men man kan bestræbe sig på at trække sig i en opadgående retning, hvis man synes, man dykker lidt for meget. Det er jeg blevet bedre til med årene. Jeg tænker: Nå, nu har du været muggen i et døgns tid, nu gider du ikke det mere.

3. Vær konstant med din træning. Risikoen for, at træningen skrider og man falder fra, når der skal trænes, er større, hvis man i alt for høj grad er impulsiv. Vælg i stedet nogle faste dage og tidspunkter.

Lotte Arndal:

Foto: Flemming Gernyx.
Foto: Flemming Gernyx.

Hvad er sundhed for dig?

»Det er at være i god form. At have overskud både fysisk og mentalt. Overskud er et meget centralt ord, for når jeg har overskud, har jeg også en høj stresstærskel og kan modstå et større pres, end jeg ellers ville kunne. Jeg får også mere overskud til mine venner og min familie. I de perioder, hvor jeg får trænet tilstrækkeligt, og det er langtfra altid, det lykkes, men når det sker, føler jeg en form for frihed, næsten lidt meditativt.
Det er, som om min krop ikke forhindrer mig i noget. Selvfølgelig er der meget, jeg ikke kan fysisk, men grundlæggende har det stor betydning for mit velbefindende, også mentalt, at jeg har oplevelsen af en stærk krop, som jeg stoler på, og hvor jeg uhindret kan bevæge mig. Det smitter af på alt det andet. Overskud gør også, at jeg ikke har det som om, jeg bruger alt mit krudt på mit arbejde, og når jeg så har fri, er jeg helt flad og har ikke kræfter til familien og alt det sociale.«

Hvad gør du for at holde dig sund?

»Jeg bevæger mig meget i løbet af en dag, og det er ikke kun i et træningslokale. Jeg cykler, jeg tager altid trapperne, går lange ture med min hund og er i det hele taget opmærksom på at holde mig i bevægelse i løbet af en dag, uden at det er regulær træning, men bare almindelige gøremål. Derudover styrke- og konditionstræning tre gange om ugen af omkring en times varighed pr. gang. Noget, der også er vigtigt for mig, er at træne min balance via forskellige balanceøvelser, det er med til at gøre kroppen mere adræt.«

Hvornår føler du dig allermest sund?

»Når livet går op i en højere enhed. Det er ikke et mål i sig selv, for det vil jo aldrig kunne lykkes som noget konstant, men jeg stræber efter nå derhen hver dag. Velvidende, at det kun er realistisk nogle dage – og indimellem kan det føles som om, der er alt for langt imellem. Men når jeg får sovet ordentligt, er nærværende og til stede som mor og kæreste, får købt ordentligt ind og lavet ordentlig mad og får bevæget mig tilstrækkeligt, så føler jeg mig sund. Hvis jeg kun når at få trænet en halv time to gange på en uge, selv om det ikke er optimalt, gør det alligevel en forskel, og jeg kan være tilfreds. Ingen er perfekte.«

Hvad er dine tre bedst sundhedstips?

1. Hold dit fokus på bevægelse. Kosten har også en betydning, selvfølgelig. Men jeg synes, der er kommet en overfokusering på det, vi spiser og på, hvor meget vi vejer. Selv om man vejer 10-15 kilo for meget, kan man godt have stærke muskler og en stærk krop.

2. Kosten er blevet en videnskab, der fylder alt for meget i mange menneskers bevidsthed. Hold dig til nogle helt enkle regler: Spis tre hovedmåltider om dagen, og spis kun én portion pr. måltid. Sæt dig ned og spis i rolige omgivelser, dvæl ved måltidet og gerne i samvær med andre. Hjemme hos os er det ikke muligt at spise morgenmad sammen, til gengæld tilstræber vi at spise aftensmad sammen så ofte, det overhovedet er muligt. Lad være med at gå og »snacke« i løbet af dagen og hold dig generelt fra »mad på farten«.

3 .Hold dig fra mellemmåltider. Jamen, er mandler ikke sunde? kan man spørge. Jo, men du har ikke brug for dem. Det samme med en række andre mellemmåltider og småsnacks. Kun fire ud af 100, der kommer i vores træningscenter, har et fysisk krævende arbejde. Alle de andre med stillesiddende arbejde forbrænder ikke de dér mellemmåltider i løbet af dagen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.