Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Keramiker Anne Black vil have nøgne vægge: »Farver kan let tage magten fra et rum«

Keramikeren Anne Black har skabt et drømmeunivers for æstetikere i sin store herskabslejlighed på Frederiksberg, hvor kvalitetsmøbler i træ dominerer.

I Anne Black og hendes families tidligere ejendom var trappen bygget sådan, at kun en mikroskopisk sofa kunne komme ind, og der var lige plads til den gamle Finn Juhl Japan-træsofa. Men da familien flyttede ind her, blev der plads til flydersofaen fra E15, for »selv om Japan-sofaen er supersmuk, sidder man jo ikke fem mand høj og spiser popcorn i den.« Sofapuderne er fra Society, og det store billede op ad væggen er af Lisbeth Eugenie Christensen, som havde en udstilling, hvor Anne Black forelskede sig i maleriet. Den enkle reol fra Moormann giver plads til opbevaring af bøger og dekorative sager uden at fylde visuelt. Tip! Stil dine billeder op ad væggen i stedet for at hænge dem op. Det giver et afslappet udtryk og gør det nemt at flytte rundt.
I Anne Black og hendes families tidligere ejendom var trappen bygget sådan, at kun en mikroskopisk sofa kunne komme ind, og der var lige plads til den gamle Finn Juhl Japan-træsofa. Men da familien flyttede ind her, blev der plads til flydersofaen fra E15, for »selv om Japan-sofaen er supersmuk, sidder man jo ikke fem mand høj og spiser popcorn i den.« Sofapuderne er fra Society, og det store billede op ad væggen er af Lisbeth Eugenie Christensen, som havde en udstilling, hvor Anne Black forelskede sig i maleriet. Den enkle reol fra Moormann giver plads til opbevaring af bøger og dekorative sager uden at fylde visuelt. Tip! Stil dine billeder op ad væggen i stedet for at hænge dem op. Det giver et afslappet udtryk og gør det nemt at flytte rundt.

Materialerne er i fokus i indretningen hos Anne Black, der bedst kan beskrives som æstetiker ind til benet. Hun er keramiker og arbejder hver dag med strukturer og overflader i ler, og også i privaten er det naturmaterialerne, der dominerer.

»Jeg har noget med træ; det taler til mig. Træ giver liv til tingene, som jeg godt kan lide, og som jeg kan forbinde med det, jeg laver, når jeg laver keramik. Træ er også holdbart, og i mit hjem skal tingene kunne holde til, at børn klatrer rundt på dem,« fortæller Anne Black, som har boet i herskabslejligheden på Frederiksberg i to og et halvt år. Og også da hun valgte lejligheden, var materialerne afgørende.

»Det føltes som at komme hjem, da jeg kom ind i lejligheden. Jeg elsker de materialer, der er i denne her gamle lejlighed. Jeg forestiller mig, hvordan håndværkere har ligget og lagt parketgulvene brik for brik, og vinduerne er superfint snedker- og glasarbejde. Her er så mange håndværksmæssige detaljer, som giver mig gåsehud, og det var en gave at flytte ind i en lejlighed, hvor alt ikke er smadret af modernisering. Alt andet end køkken og bad står originalt,« siger Anne Black.

Kærligheden til det gode håndværk og gamle møbler, der holder, er tydelig gennem hele boligen. Størstedelen af interiøret har fulgt Anne Black i mange år, så der bliver ikke skiftet meget ud. Til gengæld kan hun godt lide at flytte om.

Det sorte køkken er Ikea-elementer med fronter fra & Shuffle. Køkkenet er ikke så stort, så rullebordet skulle oprindelig bruges til at rulle service frem og tilbage til stuen, men har nu fået fast plads til opbevaring, da Anne Black ikke havde lyst til at installere et stort skab. Anne Blacks egen keramik, bl.a. de fine hængeurtepotter, giver sammen med træskærebrætterne købt i Stockholm varme og liv til det stringente køkken.
Det sorte køkken er Ikea-elementer med fronter fra & Shuffle. Køkkenet er ikke så stort, så rullebordet skulle oprindelig bruges til at rulle service frem og tilbage til stuen, men har nu fået fast plads til opbevaring, da Anne Black ikke havde lyst til at installere et stort skab. Anne Blacks egen keramik, bl.a. de fine hængeurtepotter, giver sammen med træskærebrætterne købt i Stockholm varme og liv til det stringente køkken.

»Der kommer kun nyt ind, hvis jeg falder over en ting, som mangler i mit liv. Det sker automatisk, meget intuitivt. Så jeg skifter ikke ting ud ret tit, men jeg kan godt lide at flytte rundt på dem. Det giver rum for nye tanker og hændelser, og der sker altid et eller andet på andre plan, når man flytter rundt på de fysiske ting,« fortæller Anne Black, der af samme grund har svært ved at hænge billeder op på væggene.

»Det føles som at fylde noget plads op, man så ikke har mere; som at proppe en sweater for meget ned i skuffen. Det bliver for færdigt, når man hænger billeder op, og så har man ikke samme frihed til at flytte rundt.«

Indretningen i Anne Blacks hjem er relativt sparsom med nøje udvalgte møbler og en meget begrænset mængde nips. Alle vægge er hvide, møblerne i træ og afdæmpede toner med enkelte farveindslag fra den støvede palet.

»Farver kan meget let tage magten fra et rum, et møbel og fra det, som skal foregå i rummet. Det tiltaler mig at male ting i en farve, men det er stort skridt at gøre det, for det kommer til at larme. Vi omgiver os i forvejen med larm på alle niveauer, og i hjemmet skal vi kunne trække os tilbage og finde ro.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.