Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kan det betale sig at købe en brugt cykel?

Giv cyklen et grundigt gennemsyn, inden du kører kortet igennem og køber en brugt model. Er kranken i stykker, kan det blive en dyr omgang.

Der er en række lovkrav, som en cykel skal leve op til. Husk, at tjekke at der er styr på den del, inden du køber en brugt cykel. Free/Cykelforbundet/ Mikkel Østergaard
Der er en række lovkrav, som en cykel skal leve op til. Husk, at tjekke at der er styr på den del, inden du køber en brugt cykel. Free/Cykelforbundet/ Mikkel Østergaard

København. Der er penge at spare, hvis man køber en brugt cykel, men får man fat i en mandagsmodel, kan udgifter til reparationer tårne sig op og toppe prisen for en spritny jernhest.

Derfor skal man give den brugte cykel et grundigt gennemsyn, inden man kører kortet igennem.

Nogle af de helt store reparationer på en cykel er kranken, som er den skive, hvor pedalerne og selve kæden er monteret, og styrfittingen, hvor styret og forgaflen sidder sammen.

Både kranken og styrfittingen er essentielle dele på en cykel.

Hvis kranken er i stykker, kommer man ikke langt. Virker den ikke, køber man en cykel, som ikke kører ordentligt, siger cykelmekaniker Magnus Lindhart Jørgensen fra Cyklistforbundets butik, Cyklistbutikken 1905.

- Man kan tage i pedalarmene og rykke dem fra side til side. Hvis de rykker sig, ligger en reparation typisk på 700-800 kroner, siger Magnus Lindhart Jørgensen og fortsætter:

- Hvis du kan tage i forbremsen og rokke den frem og tilbage, så der kommer en knirkende lyd fra forgaflen og styrfittingen, så kan det være, at de er slidte. Det koster typisk fra 500-1000 kroner og opefter at få udskiftet.

Også smådele som kæde og pedaler kan løbe op. En kæde koster fra cirka 200 kroner og opefter, og samme beløb ligger nye pedaler på.

- Det er svært at se, om kæden og tandhjulene er slidte, hvis ikke man ved noget om det, men man kan se, om gearene kører, som de skal, forklarer Magnus Lindhart Jørgensen.

Hjul er mere bekostelige. De billigste baghjul ligger på omkring 500 kroner, mens kulfiberhjul, som typisk bruges på racercykler, kan koste op til 20.000 kroner, fortæller Magnus Lindhart Jørgensen.

Snup en prøvetur på cyklen, inden du køber den, men vær stadig opmærksom på dækkenes kvalitet, selv om den kører som smurt.

- Dækkene kan tage skade af at stå stille, så hvis du kigger på dem, og der er en masse flænger, revner og sprækker i, så er det noget, man skal være opmærksom på, anbefaler Magnus Lindhart Jørgensen.

/ritzau fokus/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.