Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Her kan du se IKEAs største succeser - og fiaskoer

Det er ikke alt gammelt IKEA-design, der ender i storskrald. Senere på måneden udstiller den svenske møbelgigant sine største succeser – og fiaskoer – på et nyt museum i Älmhult, hvor det hele startede. IKEA gjorde det billigt at være moderne.

Foto: Ikea.
Foto: Ikea.

Hvis børnene brokker sig over at skulle på museum i sommerferien, så bare rolig. Ligesom i de store møbelvarehuse er der både hoppeland og köttbullar med kartoffelmos og tyttebær på det ny IKEA Museum, som åbner senere på måneden.I den lille by Älmhult i Småland, hvor det hele startede for grundlæggeren Ingvar Kamprad.

Kamprad er i dag 90 år, bosiddende i Schweiz og en af verdens rigeste mænd med en formue på cirka 300 milliarder kroner. Og selv om han aldrig har manglet noget som barnebarn af en godsejer med store jordbesiddelser og en familie på moderens side, der ejede det største varehus i Älmhult, begyndte han dog i det små.

Som stor dreng i 30erne solgte han tændstikker, fisk, juledekorationer og frø, og senere slog han sig på kuglepenne og blyanter. Som 17-årig oprettede han med en gave fra sin far det firma, der i dag er kendt som IKEA.

Det var også i den periode, han knyttede knap så heldige bånd til den nazivenlige organisation Nysvenska Rörelsen, som han støttede og først kappede båndet til i 50erne. Noget, han senere bad sine medarbejdere om tilgivelse for – og fik – da relationen blev offentligt kendt i 1994.

Det er næppe den del af historien, der optager plads i montrene, når IKEA Museum senere på måneden slår dørene op i den bygning, hvor Kamprad åbnede sit første varehus i 1958. Til gengæld kan man se køleskabe fra 40erne, der var med til at definere vores måde at indrette os på. Og man kan se mere kuriøse ting som de piber, der i 50erne var en del af varesortimentet.

Den 7.000 kvadratmeter store bygning er ført tilbage til den oprindelige stil, og museets permanente udstilling er delt op i tre afsnit: IKEAs rødder, firmaets historie og forbrugernes historie. Desuden er der skiftende udstillinger – det første halve år kan man se en med temaet »Livet i og omkring køkkenet«. Og IKEA lover ikke kun at vise succeser, men også de skæverter, de har slået i årenes løb.

»I designhistorisk perspektiv har IKEA gjort moderne design meget prisvenligt«

Foto: Ikea.
Foto: Ikea.

Men hvad har IKEA egentlig betydet for vores designopfattelse? Og hvorfor har så mange mennesker et had-kærlighedsforhold til IKEA – udover de åbenlyse grunde: At vareudleveringen er en eksakt replika af helvedes forgård, og at den efterfølgende fase med at samle møblerne ofte ender med indtagelse af store mængder nervemedicin? Det har designekspert Thomas Dickson, forfatter til bestselleren »Dansk Design«, et bud på.

»Da IKEA åbnede sit første varehus i Danmark i 1969 som et af de første steder uden for Sverige, syntes man, det var et udtryk for køb og smid væk-kulturen, en amerikanisering, der havde bredt sig til møbler og boligindretning. Samtidig har IKEA aldrig været kendt for kvalitet og holdbarhed.

Man købte sine møbler i IKEA med en viden om, at det ikke var designklassikere, der blev stående i stuen i 50 år. Og særligt med en dansk designtradition i baghovedet har det nok været medvirkende til, at man så lidt ned på IKEA,« forklarer Thomas Dickson.

»I designhistorisk perspektiv har IKEA gjort moderne design meget prisvenligt. Hvis man var lidt god til at vælge de rette ting ud og placere dem i sin stue, kunne man få sig et funktionalistisk hjem for en rimelig penge.

IKEA har været med til at udbrede moderne design på lavprismarkedet, hvor folk før gik på loppemarked og købte stilmøbler i dårlige kopier eller gamle stole med løvefødder, som man gik hjem og malede grønlyseblå. I starten gjorde IKEA ikke noget ud af at lave design.

Men for godt 20 år siden introducerede de begrebet »Democratic Design« og begyndte at entrere med nogle designere og rent faktisk skilte med, at de lavede bedre design end tidligere,« forklarer Thomas Dickson.

Store forventninger til det nye museum

Foto: Ikea.
Foto: Ikea.

Blandt Democratic Design-navnene var danskere som Nicolai Wiig Hansen, der i 90erne skabte storsælgende aluminiumsskabe inspireret af amerikanske lockers til IKEA PS-serien. Og Tobias Jacobsen, barnebarn af en vis Arne, der i samme periode tegnede klædeskabet Rakke. Begge møbler fås stadig i IKEA.

Men allerede i 1975 blev den danske designer Niels Gammelgaard tilknyttet det svenske møbelvarehus. Frem til 2005 arbejdede han fra sin tegnestue Pelikan Design for IKEA.

»Jeg kom ind som anden generation af designere og stod for udviklingen af IKEAs metalmøbler, hvor det første hold designere mest arbejdede i træ. Jeg tegnede bl.a. klapstolen Ted, som har solgt i 15 millioner eksemplarer.«

»Og så fortsatte jeg med en masse andre ikoniske ting, som IKEA ikke sælger længere, men som optræder på lauritz.com og andre auktionshuse rundt om i verden. Hvis du googler mig, kommer der ikke andet op end netmøbler fra 70erne og 80erne,« siger Niels Gammelgaard med et grin.

»Det var enormt sjovt for mig at arbejde for IKEA, for jeg var jo ikke snedker, men industriel designer. Det var fantastisk at få en så stor industriel virksomhed som kunde. Da jeg begyndte at arbejde for dem, lignede mange møbelvarehuse hinanden.«

»Jeg havde ansvaret for at forsyne dem med design, som ikke var kopier, men som signalerede IKEA. De var professionelle og dygtige til at distribuere, købe ind og lægge en linje. Det er grunden til, at de blev så store.«

IKEA Museum åbner 30. juni. Både det svenske turistbureau Visit Sweden og Destination Småland har store forventninger til museet.

»Jeg tror, at IKEA Museum bliver en vigtig turistattraktion og giver danskerne en grund mere til at besøge Småland. Det ligger jo lige på vejen, når man kommer fra Danmark, og alle har en relation til IKEA, hvis rødder er yderst smålandske,« siger Anna Sjödahl, direktør på Destination Småland.

Ikeamuseum.com/en/

Foto: Ikea.
Foto: Ikea.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.