Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Ekspert: »Smid væk«-samfundet er på vej i skraldespanden

Københavns nye supermarked med overskudsmad, Wefood, spås en god fremtid af forbrugerekspert Ole Storm Jørgensen. Den hypede bæredygtige adfærd er blevet selvforstærkende, lyder det.

Den 22. februar åbner Wefood på Amager, der sælger det, de traditionelle supermarkeder ikke længere kan sælge. Foto: Arkivfoto.
Den 22. februar åbner Wefood på Amager, der sælger det, de traditionelle supermarkeder ikke længere kan sælge. Foto: Arkivfoto.

Nyheden er blevet delt flittigt på de sociale medier. Om en måned åbner Folkekirkens Nødhjælp Danmarks første »sociale supermarked« med varer, der ikke længere kan sælges til fuld pris.

Her vil man kunne købe peberfrugter, cornflakes-pakker eller ketchupflasker, der er mellem 30 og 50 procent billigere end i et traditionelt supermarked - hvis man kan leve med en lille plet på skindet, en bøjet kant eller en etiket, der vender forkert.

Og det virker til, at mange kan det. På få timer er artiklen om nye, 245 kvadratmeter-store supermarked Wefood, der kommer til at ligge på Amager i København, blevet delt og liket mange tusinde gange på Facebook.

Reaktionen er ikke overraskende for Ole Storm Jørgensen, der underviser i forbrugeradfærd og detailhandel ved Institut for Dansk Detailhandel på Erhvervsakademi Dania.

»Det ligger helt linje med det boom, der har været af »re-use«-steder, der er dukket op alle steder i landet. Forbrugere, som har en enorm bevidsthed om, at vi lever på en planet, som har nogle begrænsede ressourcer og ser ingen grund til at smide ting væk, som har en brugsværdi. Det kan være en fødevare, hvor etiketten sidder skævt, eller noget man bare ikke skal bruge mere, som man sætter til salg i et andet regi. 'Smid væk'-samfundet er ved at forsvinde,« siger han og kalder adfærden »hypet« og bølgen en »megatrend« af forskellige bevægelser om bæredygtighed, der hitter over hele verden.

Wefood er image-pleje

Årligt smides mere end 700.00 ton mad ud i Danmark, og idéen bag Wefood er både bekæmpelsen af madspild, men også et ønske om at hjælpe verdens fattigste.

Derfor skal overskuddet fra butikken gå til Folkekirkens Nødhjælps arbejde. Og »den gode sag« vil også spille en klar rolle for Wefoods kommende forbrugere, mener Ole Storm Jørgensen.

»Man ser ikke nogen, der kritiserer den her adfærd. Den er på en måde selvforstærkende, når det bliver delt på de sociale medier og får likes og kommentarer. Og man skal ikke overse, at det også er identitetsskabende, hvis der er en historie bag, den mad man serverer for sine gæster. Jo mere fortælling, man kan putte ind i sine vaner, jo bedre er det - i hvert fald for store grupper i dag.«

Både caféer, en slagter og Dansk Supermarked, som blandt andet driver Føtex-kæden, kommer til at levere varer til Wefood, hvilket Ole Storm Jørgensen ser som et »image-pleje«, mange virksomheder vil være interesseret i at opsøge.

Derfor ser han også et klart marked for Wefood og mener konceptet vil sprede sig fra København til de andre større danske byer - og det bliver ikke nødvendigvis kun for dem, der vil købe billigt ind til aftensmaden.

»Der er masser af mennesker, der prioriterer at have den her bevidsthed omkring deres dagligdag, så hvorfor skulle man ikke benytte sig af tilbuddet, hvis man lave en fortælling om, at man har undgået madspild og samtidig kan spare lidt penge,« siger Ole Storm Jørgensen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.