Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kultur

»Du bør faktisk have ondt af alle mennesker«

Ensomme, søgende mænd har fyldt meget i Krister Henrikssons karriere. Nu besøger han København med endnu en af slagsen.

Krister Henriksson har optrådt med »Doktor Glas« mere end 300 gange, men bliver aldrig træt af stykket, der kan ses på CPH STAGE. Foto: Søren Vilks
Krister Henriksson har optrådt med »Doktor Glas« mere end 300 gange, men bliver aldrig træt af stykket, der kan ses på CPH STAGE. Foto: Søren Vilks

Klassikere kan føre til mange ting. Spørg bare Krister Henriksson.

Den svenske skuespiller, der primært er kendt for mere end 32 afsnit som serie-kommisæren Kurt Wallander, kan blandt andet takke en særlig klassiker for, at han kom på ret kurs.

Historien begynder for mere end 10 år siden, da Krister Henriksson var midt i Wallander-perioden. Indspilningerne fortsatte i det uendelige. Krister Henriksson var tung og træt. De fleste aftener gik med at sidde i hotelbaren, hvor han boede. Han tog på i vægt og drak for meget.

»Min kone sagde, at jeg så frygtelig ud. Hun mente, at jeg skulle gå på diæt og finde noget andet at tage mig til. Men jeg er hverken interesseret i håndarbejde eller krydsogtværs – og hvad i alverden skal man så foretage sig på et hotelværelse?« spørger Krister Henriksson retorisk. Han fandt selv svaret i Hjalmar Söderbergs roman »Doktor Glas« , der er skrevet i 1905.

Som ung havde Krister Henriksson set den svenske skuespiller Allan Edwall opføre den som monolog og nu, da han selv havde brug for et fornuftigt tidsfordriv, fandt han teksten frem igen.

»Jeg tog »Doktor Glas« frem hver aften og læste et stykke. I stedet for at drikke 75 drinks i baren, lavede jeg 75 læsninger og pludselig – efter et års tid – kunne jeg hele teksten udenad«.

Derefter gav det hele sig selv.

Krister Henriksson var på det tidspunkt chef for Vasateatern i Stockholm, og han besluttede sig for at opføre den 80 minutter lange monolog. Måske 3 eller 4 gange. Men sådan gik det ikke.

I dag har han optrådt som Doktor Glas ved mere end 300 opvisninger på både svenske og britiske teatre. I denne uge kommer forestillingen til København som del af CPH STAGE.

»Jeg har altid tænkt, at »Doktor Glas« var del af den svenske kulturarv. Vi læser den i folkeskolen. Men jeg har siden opdaget, at Hjalmar Söderberg har rødder i Danmark. Jeg føler næsten, at I har stjålet ham fra mig,« griner Krister Wallander.

Doktor Glas handler om lægen Tyko Gabriel Glas, der kommer i store moralske problemer, da han forelsker sig i en ung kvindelig patient, der er gift med den ældre og ækle præst Gregorius. Kvinden beder lægen lyve hende syg, så hun kan slippe for at gå i seng med ægtemanden. Doktor Glas drages af kvinden og af sin egen magt, men spørgsmålet er, om han kan hjælpe hende, og hvor grænsen går. Hvor langt kan man gå for at hjælpe et andet menneske? Må man for eksempel slå ihjel for en, man elsker?

»Jeg kan aldrig blive færdig med den tekst. Den anden aften var jeg syg og jeg slæbte mig ind på scenen på Göteborg Statsteater, hvor vi spiller »Doktor Glas« lige nu. Og lige så snart jeg sagde den første linje, så var jeg bare inde i det. Det er selve rytmen i teksten. Det er næsten poesi.«

Krister Henriksson fremhæver også de menneskelige aspekter ved »Doktor Glas«, der som person er både udspekuleret og racistisk. Ifølge Krister Henriksson er lægen dog også en ensom skikkelse, der har begravet sig i sit arbejde. Og på den vis er han faktisk ikke så langt fra den anden manderolle, der har fyldt Henrikssons karriere.

Nemlig kriminal-kommisær Wallander i tv-serien af samme navn. Wallander er en midaldrende mand, der lytter til opera, spiser usundt og mestendels er alene – når ikke hans voksne datter besøger ham.

»Der er mange lighedstræk mellem Wallander og Doktor Glas. Det er meget ensomme mænd. Søgende sjæle. Og de er fulde af længsel,« forklarer Krister Henriksson, der ikke mener, at man skal have ondt af de to mænd.

»Eller rettere – du kan have ondt af alle mennesker. Der er så mange, der ikke tager hånd om sig selv. Som ikke udnytter deres muligheder og svigter deres egne ambitioner«.

Samtidig er begge mænd i kontakt med deres egen dødelighed. Både Wallander og Doktor Glas fornemmer, at tiden går. Kroppen forfalder, og melankolien vokser. Også den fornemmelse kan Krister Henriksson genkende.

»Jeg er også selv bevidst om, at årene løber ud. Der er enormt mange roller, jeg gerne vil spille, men tiden er efterhånden begrænset. Og jeg vil gerne fortsætte med at spille »Doktor Glas« længe endnu,« siger 70–årige Krister Henriksson.

Man kan slet ikke tælle de timer, han har tilbragt med Wallander og Doktor Glas. Den ene kom ind i hans liv med Wallander-afsnitet »Innan Frosten« fra 2005 og blev hængende indtil 2013. Den anden, Doktor Glas, har Krister Henriksson spillet siden 2006. Hvordan finder man dog glæde og interesse for de samme to karakterer år efter år. Ifølge Krister Henriksson kommer det ganske intuitivt.

»Du må ikke glemme, at de to mænd også har mig til fælles. Jeg har opdaget, at jeg har ting indeni mig, der hænger sammen med både Wallander og Doktor Glas. Når jeg stadig finder glæde i at udforske dem, handler det jo også om, at jeg udforsker mig selv,« siger Krister Henriksson, der især genkender den eksistentielle ensomhed, der præger begge mænd.

Derudover ligger der også en spænding i at lade rollerne udvikle sig, forklarer Krister Henriksson.

»Hvis jeg så en optagelse af mig i rollen som Doktor Glas for 10 år siden, ville jeg nok være overrasket over hvor meget, vi har udviklet den siden. Det er ikke noget, man bemærker, for det er sket glidende«.

Til den kommende opsætning i København er der dog også lavet bevidste ændringer i manuskriptet. Krister Henriksson kalder det for en Doktor Glas 2.0.

»Vi har efterhånden opført den så mange steder, og det har altid været et problem med den tunge og besværlige scenografi. Nu har vi gjort det mere enkelt. Samtidig er der nogle småting, der er skåret ud af manuskriptet. Det er altid vigtigt at lade noget være usagt,« siger Krister Henriksson og forklarer sætningens »vi«.

»Jeg har selv bestemt, at det er Peder Bjurman, der skal instruere forestillingen. Han er god til at diskutere teksten og se nye muligheder. Du bliver nødt til at omgive dig med folk, du kan lide at arbejde sammen med. Sådan er det med Peter Bjurman. Vi er vokset sammen. Jeg føler mig næsten nøgen, når han er ikke er der«.

Doktor Glas vises i Skuespilhuset den 10 og 11 juni. Begge dage kl 15.00. Man kan købe billet via kglteater.dk

 

saal@berlingske.dk

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.