Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Det gode tilbud giver status

Det er blevet trendy og statusgivende at jagte det gode tilbud eller gøre et decideret fund. Vi ønsker kvalitet for billige penge, og det hjælper internettet os med.

Danskerne er en nation af tilbudsjægere, og nu har sociale medier og smartphones givet det gode tilbud status. Hvis du vel at mærke deler dit kup.
Danskerne er en nation af tilbudsjægere, og nu har sociale medier og smartphones givet det gode tilbud status. Hvis du vel at mærke deler dit kup.

Vi står nede i butikken med vores øjne stirrende dybt ned i en smartphone for at se, om vi kan få den udvalgte vare billigere andetsteds. Vi ringer ikke til vores yndlingsrestaurant og bestiller bord, førend vi har chekket det store udvalg af »dealsites«, som tilbyder restaurantoplevelser helt ned til halvdelen af prisen. Lidt ligesom at bestille en afbudsrejse med fly. Og når vi køber tøj, tjekker vi da lige en hjemmeside for at se, om det fås billigere brugt.

Fænomenet stammer fra USA og hedder »dealer chic«. Begrebet dækker over en forbruger, der jagter et godt fund til en billig slat penge. For det handler om at finde kvalitet til prisen - særligt hos internetbutikker og efterfølgende vise sit fund frem på sociale medier.

Forbrugertrenden har efterhånden bidt sig fast hos danskerne, som både er blevet pris- og kvalitetsbedste, siger Eva Kemp, underdirektør hos Trendsales, som blandt andet sælger secondhandtøj og gør over 90.000 handler månedligt. I år har de oplevet en fremgang på 10 procent, og det, mener de, er et udslag af »dealer chic«.

»Det er en ny måde at være forbruger på. Folk undersøger, om de kan få varen brugt eller på tilbud, inden de køber den fra ny og bruger gerne ekstra tid på at jagte det gode kup,« siger Eva Kemp.

Hun siger, at det gode kup har fået status på bekostning af dyrt indkøbte mærkevarer.

»Og når det lykkes at gøre et kup, viser vi det frem foran venner og veninder på sociale medier og blærer os med, at vi kun har givet halv pris for en flyverdragt til vores børn. Samtidig er vi stolte af, at vi køber secondhand, fordi det sender et signal om, at vi værner om miljøet og genbruger. Før i tiden var det mere lavstatus og af nød, at folk købte genbrug.«

Den prisbevidste trend har ført til, at forbrugerne er mindre loyale over for deres foretrukne butikker, men i stedet analyserer markedet grundigt, når de for eksempel skal ud og spise, til frisøren eller på shopping, fortæller Eva Kemp.

Tilbudssider skyder op

Flere unge iværksættere fået øjnene op for, at det er trendy at være prisbevidst. Med apps som pricerunner kan man scanne varer i butikken og straks se, hvor den er billigst, hjemmesider som bogpriser.dk viser lynhurtigt, hvor bøgerne er billigst, og de senere år er såkaldte »dealsites« skudt frem i stimevis, hjemmesider som i samarbejde med for eksempel caféer, restauranter eller servicebutikker tilbyder kunder udvalgte varer eller ydelser til halv pris. Det gælder for eksempel Sweetdeal.dk, der har tilbud på alt fra tandeftersyn til varer i torvehallerne til halv pris, Downtown.dk som sælger cafeoplevelser til billige penge eller Earlybird.dk, som tilbyder de sidste ledige borde på kvalitetsrestauranter med en tredjedel skåret af prisen.

»Vi er to små iværksættere med meget begrænsede midler, men vi vokser meget for tiden. Det er faktisk nu, vi vokser mest. 20.000 københavnere har brugt vores hjemmeside, og vi får flere og flere samarbejder med restauranter. Desuden har vi 35.000 følgere på Facebook« siger Brian Köster, der i samarbejde med Martin Aleth startede Early Bird, som begge er nyudklækkede kandidater fra CBS og sammen skrev speciale om det nye »dealsite«-marked, der inspirerede dem til iværksætteri.

Nation af tilbudsjægere

Livsstilsanalysefirmaet Trendwatching.com har lavet tre punkter, som sandsynliggør, at begrebet »dealer chic« er kommet for at blive. For det første har mange mennesker færre penge at bruge for tiden. For det andet deler vi tilbuddene og handlerne med hinanden ved hjælp af telefoner og sociale medier, og for det tredje har vi konstant adgang til tilbud og brugeranmeldelser, så vi er sikre på, at vi får det bedste til prisen.

Det er snarere teknologien end finanskrisen, der gør, at fænomener som »dealer chic« vinder frem, siger Mads Thimmer, ekspert i digitale forretningsmodeller og stifter af teknologifirmaet Innovation Lab.

»Det er lidt den omvendte verden. Førhen var det vigtigere at sige, at Gucci-tasken var købt til fuld pris. Men vi er en nation af tilbudsjægere, og derfor er der social kapital i at prale med, hvor det gode tilbud er, og det har teknologien muliggjort,« siger Mads Thimmer.

Ham mener, at den vigtigste møntfod i dag hedder social kapital.

»Den udbygger man ved at videregive gode tilbud på de sociale medier. Det gælder om at dele noget, der har værdi, og det er vigtigere at være den, der først fortæller, at der er en god handel i sigte, end selv at udnytte den,« siger Mads Thimmer.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.