Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kultur

»Det er creepy på den gode måde«

Teatrene er for alvor begyndt at eksperimentere med virtual reality. Men betyder det, at vi fremover bare skal sidde med et par briller på og stirre ind i en skærm, når vi går i teateret?

Billede fra Doom Room
Billede fra Doom Room

Forestil dig, at du selv bliver flyttet helt ind i performernes virkelighed og pludselig befinder dig midt inde i det parallelle univers, som du plejer at betragte fra publikumsrækkerne. Her kan du nærmest føle, lugte og smage en anden verden og hoppe ind og ud af spillernes synspunkter.

Det hele bliver gjort muligt ved hjælp af virtual reality eller VR, som fænomenet også kaldes. Teknologien har været under udvikling siden starten af 1990erne og efter mere end 25 års rumsteren, er den så småt ved at indtage og måske endda reformere virkeligheden og teaterscenen, som vi kender den.

I Makropols virtual reality-forestilling »DOOM ROOM« bliver publikum taget på rejse gennem konstruerede hyper-realiteter.Foto: Jeffrey Hunter
I Makropols virtual reality-forestilling »DOOM ROOM« bliver publikum taget på rejse gennem konstruerede hyper-realiteter.Foto: Jeffrey Hunter

På teaterfestivalen CPH STAGE har VR-bølgen for alvor gjort sit indtog, og i årets program kan man opleve ikke mindre end fem forestillinger, som inddrager teknologien på den ene eller den anden måde.

Med et par VR-briller og høretelefoner spændt om hovedet får publikum blandt andet mulighed for at følge en asylansøgers flugt fra Syrien til Sverige i stykket »We Who Live Backwards« og rejse 200 år tilbage i tiden for at besøge en af verdens allerførste performancekunstnere Ida Brun i forestillingen »Ida Bruns attituder«.

Filmproducent og kreativ udvikler af nye oplevelser Mads Damsbo og hans produktionsfirma Makropol står bag hele to af programmets VR-indslag, »DOOM ROOM« og »The Shared Individual«.

Selv fik han øjnene op for mulighederne ved virtual reality, da Makropol for fire år siden udviklede installationen »Skammekrogen«. Ønsket bag var at finde en måde at vise den samme historie fra forskellige synsvinkler, og første gang Mads Damsbo prøvede brillerne, blev han chokeret.

»Jeg ville teste, hvordan det ville være at filme fra mit eget synspunkt med et VR-kamera for bagefter at se det gennem et par VR-briller. Da jeg så det 10 minutter senere, fik jeg oplevelsen af at have spolet tiden tilbage. Det var creepy, men creepy på den gode måde. Det var vildt og lidt uhyggeligt, og jeg tænkte, at det rummede en skattekiste af nye muligheder,« siger han.

Billede fra Doom Room
Billede fra Doom Room

Der er flere ting, som er vigtige for Mads Damsbo at holde sig for øje, når han arbejder med VR. For det første skal idéen og fortællingen om hvad publikum skal opleve komme før beslutningen om at inddrage VR. Og så må oplevelsen aldrig blive fuldstændig socialt afskåret.

»Det kan godt være, at oplevelsen i udgangspunktet er meget centreret omkring den enkelte, men vi prøver altid at skabe et fællesskab omkring det, og derfor har vi flere gange arbejdet med at afslutte installationerne med, at publikum mødes i et rum, hvor de har mulighed for at reflektere over oplevelsen og tale om den med hinanden,« siger Mads Damsbo.

I Makropols aktuelle performanceinstallation »Doom Room« oplever publikum deres egen død gennem VR og bliver taget med på en ceremoniel rejse gennem efterlivet. En oplevelse, som kan være intens at gennemleve, og som folk har været glade for at snakke igennem efterfølgende.

»Det er lidt det samme, som når man falder ned fra en god fest, eller hvis man har været høj på stoffer. Der er en lettet stemning og en følelse af, at man er kommet igennem noget sammen. Det er en rig oplevelse, som man skal bearbejde bagefter, og der er det altså rart at kunne tale det igennem bagefter,« siger Mads Damsbo.

Interessen for Makropols VR-produktioner har været stor fra særligt det unge publikum, som ellers kan være en svær gruppe at tiltrække for teatrene. På Østre Gasværk Teater i København håber teaterchef Pia Jette Hansen, at inddragelsen af VR i forestillingen »Vildheksen« kan have samme effekt.

»Jeg har før lavet produktioner, hvor unge har sagt til mig »wauw, det er ligesom at være med i et computerspil«, og det er den allerbedste kritik fra helt unge, teatret nogensinde har fået. Publikum afgår også på et tidspunkt, så hvis vi ikke skal save den gren over, vi selv sidder på, skal vi have de unge ind og opdage, hvor fedt det er at sidde i mørket og opleve nogle ting sammen med andre i et fællesskab,« siger Pia Jette Hansen.

På Østre Gasværk bliver VR ikke en del af selve forestillingen »Vildheks«, men en selvstændig totaloplevelse, som publikum kan få før eller efter forestillingen.

»Man kan godt være bekymret for, hvad der sker med fællesskabsoplevelsen i teateret, hvis alle ender med at sidde på en stol med et par briller på i deres egen verden, men sådan tror jeg ikke, at det bliver. Vi bliver nødt til at undersøge og være nysgerrige på, hvordan vi kan udvikle det urgamle udtryk, som teateret har, sammen med helt brandnye teknologiske muligheder. Jeg kan i hvert fald slet ikke lade være,« siger Pia Jette Hansen.

Mads Damsbo er heller ikke bekymret for, at VR kommer til at stjæle noget af det særlige ved at gå i teateret. Han mener derimod, at nærværet kan blive intensiveret, når VR bliver brugt til at opsluge publikum i performernes virkelighed på den helt rigtige måde.

»Så længe producenterne engagerer publikum og ikke laver couch potato teater, hvor folk bare kan læne sig tilbage med et briller på og få det hele serveret, tror jeg ikke, at VR kommer til at ødelægge noget. VR kommer tværtimod til at udvide spillerummet og giver mulighed for at skabe nogle helt vilde universer, som mindre teatre ellers ikke ville kunne sætte op.«

 

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.