Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Blomster, blonder og bobler

Mød Charlotte Lynggaard - anden generation i Danmarks internationale smykkefirma Lynggaard,hvis store inspirationskilde er naturen.

Charlotte Lyngaard<br>Foto: Linda Henriksen
Charlotte Lyngaard<br>Foto: Linda Henriksen

Søren er netop taget til Japan for at støtte firmaets aktiviteter i landet. Ole er på vej til en omvisning i det nye operahus, og Charlotte? Hvis hun ikke er i gang med at designe smykker, jamen, så er hun ved at rive en væg ned.

Familiefirmaet Ole Lynggaard, som ved siden af Georg Jensen er Danmarks store internationale smykkefirma, drives i dag af to generationer Lynggaard: Far Ole, der er guldsmed og som grundlagde firmaet i 1963, søn Søren, som tager sig af det administrative, og endelig Charlotte selv, datter og guldsmed.

»Søren har slet ikke lyst til at blande sig i designdelen af firmaet, men min far og jeg, vi kan altså godt nogle gange finde på at give vores besyv med, hvad angår det administrative. Vi er tre ret dominerende personligheder i firmaet, så der kan godt være nogle hidsige diskussioner ind imellem,» fortæller Charlotte Lynggaard.

Men selv om hun blander sig i det administrative, har hun aldrig været i tvivl om, at hun skulle arbejde med det kreative.

»Jeg begyndte at lave mine egne design som 15-årig. Jeg kunne altid lide at tegne og lave collager, modellere og sy. Når jeg er blevet spurgt om, hvad jeg ville redde ud af mit hus, hvis det brændte, så ville det uden tvivl være min skitsebog. Den kan jeg simpelthen ikke være foruden! Den indeholder alle de ideer, jeg nogensinde har fået. Ideer, hvor man først har tænkt: Nej, det her design, det bliver ikke lige til noget, men så måske fem år senere, så er det lige pludselig muligt at realisere. Så tager jeg en skitse til et gammelt design frem, og så kan det være, at det lige pludselig bare former sig for én. Et godt eksempel er Blonde-designet. Den første tegning lavede jeg allerede for fem år siden. Jeg har altid samlet på gamle blonder og kniplinger og købt nogle stumper, når jeg kunne finde nogen på loppemarkedet i Paris, dengang jeg boede og arbejdede der,« fortæller Charlotte, som heller ikke er i tvivl om, hvorfor det lige blev smykker.

»Jeg fandt frem til, at den bedste måde for mig at udnytte min kreativitet var som guldsmed, for det var det område, der inspirerede mig mest. Fordi smykker er en kærlighedserklæring, fordi man bærer smykker med sig overalt, og fordi smykker bliver en del af en person,« siger hun.HENDES DESIGN FORTÆLLER EVENTYR i stramme linjer og enkle former, og hun kombinerer det romantiske med noget kontrast, modsætningsfyldt og lidt råt.

»Mine smykker skal helst kunne bruges både sammen med jeans og en T-shirt og til den helt store balkjole. Men både for min far og mig er det vigtigt at have et mål med vores design. De første smykker, jeg lavede her i firmaet, var blomsterringe, som jeg selv kunne tænke mig at gå med, så på en måde kan man sige, at jeg laver smykker til mig selv.«Op til hendes bryllup for otte år siden opstod idéen til kollektionen »Boblerne« f.eks.

»Jeg havde lyst til at sætte nogle farver sammen, og siden kunne prinsesse Benedikte så godt lide designet, at vi lavede en hel speciel ring til hende. Selv går jeg altid med mine egne design, som en levende reklamesøjle, men i det hele taget har jeg aldrig prøvet at have andet på end familiens design, måske lige på nær sjove souvenirsmykker. I dag har jeg en blomsterbroche på, besat med brillanter og med små ametyst vedhæng, og mine øreringe er et brillanthjerte og en anemonestjerne med røgkvarts som vedhæng, begge mine egne design. Derudover har jeg nogle Love Rings på og min Blonde ring med brillanter.«

Med kollektionsnavne som Blonde og Tornerose kan der heller ikke herske tvivl om, at Charlottes stil er feminin. Udover eventyrene er den anden helt store inspirationskilde naturen, og smykkerne er opkaldt efter deres motivforlæg: Anemone, Hvidtjørn, Hyldeblomst, Blomst og Blade.

»Når jeg er allermest stresset, så har jeg brug for at komme ud i naturen. Det er det eneste, der kan køle mig lidt ned. Og hvis jeg ikke kan komme til det, så går jeg ud og powershopper blomster og bruger lang tid på at arrangere dem i mit hjem. I stedet for at tegne kruseduller, når jeg sidder og taler i telefon, så tegner jeg også altid blomster,« siger Charlotte og tilføjer grinende:

»Og nu kan jeg se, at min ældste datter gør det samme.«CHARLOTTE LYNGGAARDS BLONDE RING er et helt kapitel for sig, og det tog halvandet år at lave prototypen i metal, som hun i øvrigt selv bærer i dag.

»Grunden til, at den tog så lang tid at designe og konstruere, var, at det var et spørgsmål om at få matematikken til at gå op med designet. Hvor skal den diamant placeres i forhold til den, og hænger det hele nu sammen? Der er 130 brillanter på ringen, så det er noget af et puslespil. Men jeg er blevet meget glad for designet, jeg har den altid selv på,« siger hun, og tager ringen af fingeren for at vise mig den.

»I dag tager den omtrent halvanden uge at lave, men den første var en hård fødsel. Blonden har den helt rigtige blanding af tyngde og lethed. Og der er blevet taget godt imod den. Vi har solgt mange gigant Blonde ringe med brillanter op til jul 2004.

Det er sjovt at designe med store diamanter i tankerne, og det viser sig nu så småt, at danskerne er klar til dem. En stor diamant for en dansker er op til 1 karat. Det er naturligvis kun et sandkorn i sammenligning med de megaringe amerikanske kvinder går med,« siger Charlotte og illustrerer med hænderne nøjagtigt, hvor stort.

»Men det er en utrolig udvikling for danskerne. Vi begynder at have lyst og råd til diamanterne. Mange mindre diamanter koster også mindre end en enkelt stor, og det gør design økonomisk opnåeligt for danskere. Nogle gange har vi oplevet, at vi har sendt et design på gaden og tænkt: Naaaj, den er danskerne nok ikke lige klar til, og så er vi blevet positivt overrasket. Vi har fået lyst til at smykke os mere. Det har f.eks. aldrig været så udbredt, at der blev givet diamantringe i forlovelsesgave i Danmark, men det er ved at blive bedre. De danske mænd er ved at komme efter det,« smiler Charlotte.

»Og så er vi kvinder også blevet bedre til at købe diamanter selv. Vi behøver ikke længere at vente på, at den eneste ene tager sig sammen. Vi kan selv!«

»

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.