Blogger: Derfor betaler jeg 30.000 kr. for én taske

Mød bloggeren som ikke kan få nok af luksustasker.

Hvis man skærer en taskes funktion helt ind til benet, så er det en genstand, du skal kunne have et par ting i og kunne holde i din hånd eller have over skulderen. Disse krav kan en simpel pose også leve op til. Så hvorfor er så mange kvinder – og hvorfor kan så mange kvinder – betale svimlende summer som 30.000 kr. for en Chanel-taske?

Det er en prioriteringssag, er svaret, hvis man spørger den 23-årige blogger bag Vilde Kaniner Marie Jedig.

»Det kan virke voldsomt, når jeg igen fremviser en ny taske på bloggen, men oftest har jeg jo så solgt nogle af mine gamle ting for at få råd til den,« siger Marie Jedig.

LÆS OGSÅ: Derfor skriver han ikke tilbage til dig

Marie Jedig bor alene, har ingen børn og ikke mange faste udgifter. Det giver hende flere penge til tasker. Og så har hun altid prioriteret en eksklusiv taske over f.eks. en rejse.


Marie Jedig med bæltetaske fra Céline.

Taske til 65.000 kr.

Tasken er for Marie Jedig det vigtigste item i garderoben, fordi den kan få resten af et outfit til at ligne en million på et splitsekund. Og den opfattelse deler hun med mange andre kvinder i dag. Men det nye er, at taskerne er blevet så dyre, som de er, i dag. Det er næsten som om, at jo flere, der køber taskerne, jo dyrere bliver de. Og det er heller ikke helt forkert, skal vi senere finde ud af.

»Jeg har seks tasker, der hver har kostet over 3.000 kr.. Den dyreste er en Céline-taske i krokodilleskind, der koster 65.000 kr. i butikkerne, men som jeg fandt second hand til lidt over 30.000 kr. I forhold til nyprisen synes jeg, at det var et godt køb, selvom det er en rigtig dyr taske,« siger Marie Jedig.

LÆS OGSÅ: »G-strengen er et tarveligt undertøj, der bedst akkompagneres af en slap lændetatovering«

30.000 kr. for én taske. Hvorfor er så mange af os overhovedet blevet villige til at betale så mange penge? Det har adjunkt i Forbrugeradfærd ved Syddansk Universitet Julie Emontspool et bud på.

»Basalt set repræsenterer alle de luksusprodukter, vi køber, en del af os. Luksusprodukter er som et statement, der fortæller, hvem vi er i en social gruppe. Og især når vi taler om tasker til kvinder og kvindemode mere generelt, kan det nogle gange gå over i det ekstreme. En dyr taske udsender et signal om, at ejeren har en særlig viden om mode, har finanserne i orden eller nogle gange, at ejeren har haft tiden til at undersøge markedet og finde frem til lige præcis denne her taske, som er meget prestigefuld,« siger hun.


Marie Jedig med hendes ultimativt dyreste taske: Krokodilleskindstasken fra Céline.

En fantastisk følelse

Julie Emontspool mener, at kvinder både køber så dyre tasker for at have det bedre med sig selv, men også for at imponere andre kvinder. Og så er det ofte også en måde for kvinder at belønne sig selv på efter f.eks. en særligt givtig arbejdsmåned.

»Men hvad vi køber, for at belønne os selv, er defineret ud fra samfundsnormen og særligt den gruppe man rent socialt er en del af – eller gerne vil være en del af. En dyr taske kan også få én til at drømme for en stund: Det kan godt være, at man ikke er en supermodel eller en af kendisserne inden for modebranchen, men for et kort øjeblik kan tasken få en til at føle sig som en af disse,« siger Julie Emontspool.

LÆS OGSÅ: »Jeg tænker stadig: Fuck mand, han er min. Wauw«

Hvilken følelse får Marie Jedig indeni, når hun har købt så dyr en taske og bærer den over armen, når hun går på gaden?

»En fantastisk følelse! Men det bedste er næsten at planlægge et køb og så føre det ud i livet. Og så har jeg jo ofte også givet afkald på nogle andre ting for at kunne købe en ny taske, hvilket gør det ekstra tilfredsstillende at gå ud og bruge så mange penge på et item,« siger hun.

Selve det, at drømme om en taske og rent fysisk at købe den, er altså for Marie Jedig en væsentlig del af det at investere i en svimlende dyr taske. Og dét har Julie Emontspool en forklaring på:

»Følelserne er influeret af samfundet omkring os, så det er ikke kun for at være sejere i andres øjne, men også for at have det bedre med sig selv, når kvinder køber en dyr taske. Men ligesom med chokolade, er det en kort fornøjelse. En taske får dig ikke nødvendigvis til at have det godt i længere tid end f.eks. det at købe et stort lækkert hus. Det afhænger lidt af, hvor længe tasken er moderne,« siger hun.


Marie Jedig prioriterer at købe dyre tasker.

Tasker er som med chokolade

Ligesom med chokolade, kan man få nok af en taske. Og man får det først godt igen, når
man begynder at drømme om en ny taske. Når man så har købt tasken – eller chokoladen – og begynder at bruge den – eller spise den – begynder det at gå ned ad bakke igen med lykkefølelsen.

Én ting er lysten til at købe så dyr en taske, en helt anden sag er, hvordan et mærke som Chanel overhovedet kan slippe af sted med at tage SÅ kæmpe summer for en taske, som på ingen måde koster så mange penge at producere, at det svarer til salgsprisen – selvom den er håndlavet og i lammeskind? Det har modeekspert Chris Pedersen er godt bud på:

»Fordi de kan! Altså selvfølgelig er kvaliteten upåklagelig og håndværket i top, men lad os være helt ærlige, så er tasken som produkt selvfølgelig ikke 25.000 kr. værd, men det er den som brandværdi, drøm og statussymbol,« siger han.

Særligt luksustasker handler, ifølge Chris Pedersen, om at være en del af en eksklusiv elite, der har råd til de helt dyre tasker.

»Det sjove er jo også, at de store virksomheder løbende opjusterer priserne på deres tasker, således at 'pøblen' ikke har råd til at få neglene i deres produkter. Luksus handler om håndværk, og det at markere, at man er en del af en elite. Også selvom luksusbrandsene udtaler gang på gang, at prisstigningerne skyldes stigende priser på læder, løn osv.,« siger Chris Pedersen.

Vores forbrugeradfærdsekspert Julie Emontspool er helt enig med Chris Pedersen.

»Luksusbrands bliver mere interessante for forbrugerne, hvis de i en hvis grad er uopnåelige. For det får forbrugerne til at drømme om produkterne. Hvis alle kan købe en Chanel-taske, er de ikke interessante. Så hvis et mærke skal opnå en status som eftertragtet, skal det være dyrt eller svært at få fat i. Derfor kan et brand nogle gange opleve at få et boost og igen blive vendt til at blive et eftertragtet mærke, hvis priserne stiger,« siger hun.


Marie Jedig blogger på vildekaniner.dk

Når man så har købt sin drømmetaske, er man så all set? Holder glæden ved? Nej, siger Marie Jedig.

»Det er derfor, jeg bliver ved med at købe nyt og sælge det gamle. Og jeg synes, det er en fin måde – også fordi jeg ved, hvor glad jeg selv bliver for at finde et drømmekøb med minus 30 procent. Mange spørger mig, om det ikke gør ondt at sælge mine ting videre, fordi mange får et forhold til deres tasker og tøj, men sådan er jeg ikke af natur. For mig er en taske også bare et stykke tøj, det er ikke et menneske, jeg skal give afkald på,« siger hun.

En del af smagsfælleskabet

Generelt har kvinder også en drøm om, hvad de vil opnå ved at bære så dyr en taske over armen.

»I en social kontekst ønsker kvinden at vise, at hun er i besiddelse af en særlig viden om mode, fordi emnet interesserer hende, og med de særligt dyre tasker viser det, at hun tilhører en særligt velhavende del af befolkningen eller, at hun gerne vil have, at det skal ligne, at hun gør det. En dyr taske viser, at hun er villig til at bruge en masse penge på denne specifikke del af hendes liv,« siger Julie Emontspool.

Chris Pedersen mener, at modebevidste kvinder er meget opmærksomme på, at de vil være en del af et fællesskab. Et fællesskab for god smag.

»Smagsfællesskabet inkluderer seje kvinder som Caroline Brasch, Kristen Stewart, Vanessa Paradis osv. Men der er også et andet aspekt, tror jeg. For mange kvinder handler sådanne tasker om at vise, at man har 'made it'. Jeg kender en del kvinder, som netop har købt en taske fra Chanel eller Hermès for at markere, at de er landet på toppen af karrierestigen. Den bliver en markør for jobmæssig triumf. En daglig påmindelse,« siger han.

Julie Emontspool mener ikke, at man kan stemple forbrugerne af så dyre luksusvarer som uintelligente, eller generelt sige noget andet negativt om dem som personer. For i den socialgruppe, de er en del af, er det at købe en dyr taske noget positivt. Og dét med at agere på en bestemt måde, er et fænomen, der foregår i alle samfundslag i verden – men produkterne, der er i fokus, er selvfølge vidt forskellige.

»Vi køber ting, fordi de får os til at føle bestemte ting. Alle de symboler, bestemte ting står for, er vi villige til at betale penge for, da de har en større værdi end selve materialet. Derfor er det vigtigt at huske på, at bare fordi vi er en del af et samfund, hvor mange bruger så store summer på produkter, betyder det langt fra, at samfundet er blevet overfladisk, uintelligent eller ignorant,« slutter Julie Emontspool.

Men hvordan er der opstået en socialgruppe, hvor det er blevet comme il faut at bruge en god månedsløn på ét item? For Marie Jedig kom det snigende lige så langsomt.

»Jeg startede allerede med at købe min første dyre taske som 13-årig, da jeg havde fået mit første job. Allerede dengang interesserede jeg mig for mode. Og i forbindelse med, at jeg så fik lidt flere penge mellem hænderne, da jeg blev ældre, er det blevet en del af en naturlig proces, at taskerne er blevet dyrere. Nu kan mine veninder og jeg tage hinanden i at sige, at »det var da billigt«, når en taske koster 5.000 kr., selvom det er det jo overhovedet ikke,« slutter hun.

LÆS OGSÅ: Her er de 11 typer mænd, du møder i byen - og hvor du møder dem
LÆS OGSÅ: 9 ting du skal vide, før du bliver gift
LÆS OGSÅ: Hvor meget sex er nok for at få et lykkeligt parforhold?

Artiklen er bragt i samarbejde med Eurowoman.dk

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.