Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kunst

William S. Burroughs-udstilling i København: Maleren med pistolen

Næppe har Tom Christoffersen lukket udstillingen med den afdøde maler, Erik Liljenberg, en veteran fra 1960ernes danske avantgardemiljø, før galleriet åbner en udstilling med en amerikansk kultskikkelse: Forfatteren og billedkunstneren William S. Burroughs.

Absolut vodka lancerede i 1980erne en reklamekampagne, hvor kendte kunstnere blev indbudt til at dekorere en flaske, som så blev bragt som plakat. Også William Burroughs der malede et billede og skød hul i det. Absolut vodka brugte ikke billedet.. Pressefoto
Absolut vodka lancerede i 1980erne en reklamekampagne, hvor kendte kunstnere blev indbudt til at dekorere en flaske, som så blev bragt som plakat. Også William Burroughs der malede et billede og skød hul i det. Absolut vodka brugte ikke billedet.. Pressefoto

Sammen med blandt andre Allen Ginsberg og Jack Kerouack var William Burroughs (1914-97) en fremtrædende skikkelse i beatgenerationen; en kreds af forfattere der vendte det borgerlige samfund ryggen, tog en del stoffer, interesserede sig for zenbuddhisme og skrev romaner om det og lidt til. Burroughs mest berømte hedder »Naked lunch«.

Burroughs var så skødesløs eller uansvarlig, at han kom til at slå sin kone ihjel med et vådeskud. Det havde formodentlig fået de fleste til at sige farvel til våbnene. Men Burroughs inddrog pistoler og geværer i sin kunstneriske praksis sent i livet. Mange af billederne på udstillingen hos Tom Christoffersen har således skudhuller. Og ellers eksperimenterer Burroughs med strømme af farve over en bagvedliggende, antydet figuration, der meget vel kunne pege på ham selv som motiv og synes svagt beslægtet med nogle billeder af Stig Brøgger, galleriet samtidig viser en serie fotografier af. Men selvfølgelig har Burroughs også været inspireret af ikke mindst Niki Saint-Phalles brug at skud i sine malerier og skulpturer. Hende viste Kunstmuseet Arken en større udstilling med i 2016.

At Burroughs efterfølger Liljenberg, kunne ligne ualmindelig god planlægning, for de hænger sammen i kunst- og litteraturhistorien. Men det er i høj grad et tilfælde, for det tager et par år at låne billeder af en skikkelse som Burroughs, hvis kunstneriske arv administreres af et estate. Til gengæld giver det mening at åbne udstillingen nogle uger inden efterårets københavnske kunstmesser, der forventes at trække udenlandske samlere til, som givetvis vil være nysgerrige efter et se en udstilling med netop William S. Burroughs, der er blevet vist på museer over store dele af verden og i fjor var en vigtig del af Centre Pompidous udstilling om beatgenerationen.

Er der så en sammenhæng mellem Burroughs virke som forfatter og som maler? Man kan sige, at i begge tilfælde arbejder han med en collageagtig teknik, der gengiver en ny virkelighed eller en anden fortælling om en opfattelse af tilværelsen som et fragmenteret verdensbillede.

Allerede tidligt skabte han omslagsillustrationer til nogle af sine bøger og gjorde sig livet igennem overvejelser over forskelle og ligheder mellem billeder og ord. Takket være sin tidligt erhvervede berømmelse blev William Burroughs i de ti år - de sidste ti af sit liv - han koncentrerede om billedkunst hurtigt en del af den internationale elite og arbejdede lejlighedsvis sammen med kunstnere som for eksempel Robert Rauschenberg.

Som forfatter var han en kilde til inspiration for flere generationer af forfattere og musikere. Udover malerier består udstillingen også af en optagelse af engang, Burroughs i 1983 læste op i København og i det hele taget tydeligvis var en verdensstjerne på besøg. Nogle fotografier viser ham i samtale med Dan Turèll, der var meget stærkt påvirket af ham, og i baggrunden står nogle meget unge udgaver af Steen Jørgensen og Knud Odde fra Sort sol. Herhjemme er vi – bortset deltagelse i et par udstillinger i 1990erne - ikke rigtigt blevet introduceret til den billedkunstneriske side af Burroughs. Det hjælper udstillingen hos Tom Christoffersen på.

William S. Burroughs

Hvor: Galleri Tom Christoffersen, Skindergade 5, København. Hvornår: Onsdage-fredage 12-18, lørdage 11-16. Til 9. september.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.