Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kunst

Postkort fra Europa udstilles i Carlsbergbyen

Fotos fra udstillingen "Jeroen Swolfs: Streets of the World", Carlsbergs gamle bryghus.
Fotos fra udstillingen "Jeroen Swolfs: Streets of the World", Carlsbergs gamle bryghus.

Verden: Sult, fattigdom, hungersnød, krige, terrorhandlinger. Og i Europa: Tendenser til opløsning. Mistro. En skræmmende indvandring og igen: Terrorhandlinger.

Den hollandskfødte fotograf Jeroen Swolfs har i sit gigantiske fotoprojekt »The Streets of the World« valgt at se væk fra alt det, der skiller og i stedet rettet sin kameralinse mod det, der forener.

For snart 70 år siden udkom en legendarisk fotobog, »The Famely of Man«, hvor den amerikanske fotograf Edward Steichen samlede billeder af både kendte og ukendte fotografer med det formål at fremme den mellem- menneskelige forståelse. Bogen er efterhånden udkommet i fire mio. eksemplarer, og udstillingen af fotografierne er set af mere end dobbelt så mange mennesker.

Det er noget tilsvarende, Jeroen Swolfs forsøger med sit projekt. I løbet af syv år har han besøgt 195 byer – og resultatet er blevet en meget stor bog med et billede fra hver af de 195 byer. Omkring en tredjedel af billederne indgår i Carlsbergs fejring af 170-året for grundlæggelsen.

Det er glade billeder. Det ligger i projektets grundidé. Billederne på Carlsbergs udstilling er overvejende fra Europa og ligner nogle, vi selv kunne have taget under rejser som turister. Billeder af pladser og gadeliv med legende børn. Himlen er praktisk taget altid blå. Kun lette skyer sejler beroligende over den. Truslerne ligger latent i vores byer, men det, Jeroen Swolfs har koncentreret sig om, er de fredelige øjeblikke, hvor mennesker samles og mødes og sød mellemfolkelig forståelse opstår. Se, siger fotografen: Vi minder meget om hinanden. Naivt? Sikkert. Men kønt.

Jeroen Swolfs har ikke haft ambitioner om at lægge en særlig finurlig kunstnerisk metode i sine billeder, der i Carlsbergs gamle bryghus er præsenteret så store, at man i nogle tilfælde næsten kan forestille sig selv gå ind og blive en del af sceneriet. Ligesom hvis vi stod i Paris eller London eller andre byer, der må leve med truslen om terror og alt det andet, der pludselig kan ændre tilværelsen lige så hurtigt som et knips med et kamera.

Billederne viser også, hvor smukt, der i grunden er rundt om i de europæiske byer. Jeroen Swolfs er så ferm en fotograf, at han kan gengive Kultorvet i København, som om det var en vellykket plads. Det er stedet også i det øjeblik, Jeroen Swolfs har været forbi med sit kamera, for der er glade mennesker, der er samlet ved kanten af springvandet midt på torvet.

Billederne er ledsaget af oplysninger om stedet og små historier om det positive ved stedet og ved det menneskelige samvær. Stenhjerter kunne afvise Jeroen Swolfs’ vision om verden som et kulørt postkort. Men sådan er det med postkort og med billeder, vi lægger på de sociale medier og sender til hinanden. Minder om gode øjeblikke.

Jeroen Swolfs: Streets of the World

Hvor: Carlsbergs gamle bryghus, Ved elefantporten, Ny Carlsbergvej, København. Hvornår: Dagligt kl. 11-18. Til 17. september.

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.