Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Digital avis

Zetlands selvsikre idealister

Journalistkollektivet Zetland er med over 12 millioner kroner i kassen kommet godt fra start med sin nye, digitale avis. Men i en medieverden, der flyder med tilbud, skal der meget til for at lykkes.

Zetlands chefredaktør, Lea Korsgaard, gør klar til at fejre Zetlands nye digitale avis, hvor abonnenter hver dag modtager tre-fem lange artikler samt et lille nyhedsoverblik. Foto: PR
Zetlands chefredaktør, Lea Korsgaard, gør klar til at fejre Zetlands nye digitale avis, hvor abonnenter hver dag modtager tre-fem lange artikler samt et lille nyhedsoverblik. Foto: PR

Journalistkollektivet Zetland har siden 2012 slået på tromme for en anden form for journalistik end den fremherskende.

I et opgør med breaking news-kulturen er journalisterne Silke Bock, Lea Korsgaard, Jakob Moll og Hakon Mosbech gået andre veje. De har med succes arrangeret live-forestillinger, såkaldt »scenejournalistik«, og de har udgivet »singler« – journalistiske fortællinger der kort beskrevet er for lange til at stå i en avis og for korte til at fylde en hel bog.

Samtidig byggede de fire en slags fællesskab op omkring ikke mindst scenejournalistikken. Det skete primært på nettet, hvor de konsekvent har betegnet deltagerne i fællesskabet som »medlemmer«.

Her startede de også en crowdfunding, altså en indsamling, hvor 1.388 medlemmer gav en halv million kroner. Sideløbende fik Zetland private investorer, og med over otte millioner kroner i kassen kvalificerede de sig til yderligere fire millioner kroner i statslig mediestøtte fra innovationspuljen.

Formålet med det hele var at udgive en daglig netavis med »historier der betyder noget« og giver læserne mulighed for »at skabe overblik og give viden om tidens vigtigste historier«, som chefredaktør Lea Korsgaard udtrykker det i velkomstartiklen i Zetlands første udgivelse mandag morgen.

Lange, kloge og rimeligt aktuelle artikler

Det vil være uretfærdigt at afsige en endelig dom over et nyt, dagligt medie på grundlag af de fire artikler, der udgør mandagens førsteudgave. Derudover får man et lille dagligt nyhedsoverblik med titlen »Zetland Helikopter«.

Mandagens artikler er lange, kloge og rimeligt aktuelle. Jakob Mchangamas »oprydning« i politikernes rodede argumenter i moské-debatten. Et aktuelt interview med den britiske tænker og samfundsdebattør Anthony Giddens af Jakob Jessen og samme udmærkede skribents artikel om TVs fascination af »gamle ting«. Den fjerde store artikel (af Mads Olrik) giver hans forklaring på Leicesters mulige mirakel i britiske Premier League.

Sammenfattende giver de fire artikler god information og baggrund, men man spørger sig selv, hvad der er forskellen på en lang artikel (10-15.000 enheder) i Zetland og en tilsvarende lang artikel i Weekendavisen, Politikens PS-tillæg, Berlingskes søndagsavis eller i Dagbladet Informations »Moderne Tider«? Eller artikler i det konkurrerende danske netmedie »Føljeton«, der kom til verden i efteråret?

De har alle høj kvalitet, og de konkurrerer alle om den samme i forvejen medieomklamrede målgruppe: De højtuddannede, de samfundsinteresserede, de kulturelt aktive.

Ingen af dem tegner til at få fat i de unge, der foretrækker sociale medier og i udlandet nye, journalistiske medier, der tilbyder en varieret og hurtig kombination af tekst, billeder, lyd og video.

Det nye Zetland er (som Føljeton) rent tekstbaseret.

Vildt gammeldags eller absurd moderne

Alle nye journalistiske initiativer skal naturligvis hilses velkomne, fordi et samfund aldrig kan få nok af saglig og ordentlig information.

»Zetland er enten helt vildt gammeldags eller absurd moderne,« som en klog person noterede, da vi diskuterede førsteudgaven.

Helt vildt gammeldags, fordi mediet tror på den lange teksts berettigelse. Helt absurd moderne, fordi det rider lidt på en bølge af puritansk afsender-orienteret selvretfærdighed, hvor en eventuel succes udelukkende afhænger af de brugere, der i modsætning til de sociale mediers kakofoniske interaktion, trænger til at fordybe sig endnu mere.

Når redaktionen taler om, hvad der er de »vigtigste« historier, er det selvfølgelig de historier, som redaktionen anser for at være de vigtigste. Et større medie kan lettere administrere dette over mange sider eller skærme. For et lille medie, der kun vil publicere to-fem artikler om dagen om »det vigtigste«, bliver det svært.

Og lige om hjørnet lurer faren for, at det fællesskab, som Zetland gerne vil være, bliver meget lille. I direkte konkurrence med andre og større fællesskaber med flere ressourcer og udbredelse. Ikke mindst Weekendavisen og Information. Og for at det skal kunne løbe rundt, skal det være meget stort. Og det skal være afgørende anderledes.

Stærkt bekymret for forretningsmodellen

Zetland har fået en pæn start. Men man kan blive stærkt bekymret for forretningsmodellen, når Zetland på sit site præsenterer en redaktion på 23 mennesker, heraf 11 skrivende plus en journalistisk leder, en skrivende chefredaktør samt support-medarbejdere og digitale eksperter.

Et hurtigt skøn over indtægter og udgifter gør det nødvendigt med mindst 15.000 betalende »medlemmer« (læs: abonnenter). 99 kroner om måneden (eller knapt en halv medielicens) er på papiret billigt. Men i en medieverden, der flyder med tilbud og hvor Zetland har besluttet sig for, at abonnenterne frit kan dele alle artikler på de sociale medier, hvorved gratis-effekten forstærkes, skal man være både idealist, enormt selvsikker og helt ekstraordinær med indholdet, for at det skal lykkes.

Det er måske her, det absurd moderne kommer ind.

Zetland får fire ud af seks stjerner. Ikke mindst for initiativet. Men der skal mere til for at dæmme op for den altomsiggribende breaking news-journalistik.

Hvad: Zetland.

Hvor: zetland.dk.

Lasse Jensen er journalist, forfatter og filmmand og var i næsten 14 år redaktør, vært og producent af P1s mediemagasin »Mennesker og medier«

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.