Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Yoko Ono udstiller i Berlingske

Yoko Ono når mange mennesker med sin kunst og sine bud-skaber om fred, for hun sender sine budskaber ud til publikum gennem massemedier. Ny udstilling på Kunsthal Charlottenborg sætter fokus på, hvordan hun spreder sin kunst. I den forbindelse bringer Berlingske som repræsentant for massemedierne et af kunstnerens værker.

Kunstneren tyer til massemedierne med sine budskaber. Hun har gjort det længe, og hun gør det endnu. Hvert år på John Lennons dødsdag (8. december) indrykker hun annoncer i New York Times og Village Voice. Og nu bringer Berlingske også et af hendes værker, »Open Window.« Her ses værket på Vestbredden.
Kunstneren tyer til massemedierne med sine budskaber. Hun har gjort det længe, og hun gør det endnu. Hvert år på John Lennons dødsdag (8. december) indrykker hun annoncer i New York Times og Village Voice. Og nu bringer Berlingske også et af hendes værker, »Open Window.« Her ses værket på Vestbredden.

Yoko Ono har længe formidlet sine budskaber gennem massemedier. Gennem tryksager, billboards, plakater, støttesange, reklamepladser i aviser og magasiner, pladecovers, bøger. Nærmest intet er gået hendes kreative blik forbi.

Værket »War is over! (if you want it)« fra 1969, som hun skabte sammen med John Lennon, blev spredt over hele verden gennem blandt andet avisannoncer, støttesange, happenings og billboardreklamer. Kampagnen blev lanceret i 12 store byer som New York, London, Amsterdam, Tokyo, Berlin og Paris. I øvrigt vender Yoko Ono hvert år tilbage til værket, når hun genindrykker det i New York Times Nytårsdag.

Men denne måde at formidle sin kunst på går længere tilbage. Tidligt i 1960erne indrykkede hun annoncer med sine kunstprojekter i japanske magasiner, og hun har blandt andet uddelt postkort i forbindelse med »Grape Fruit«-udgivelsen i 1964 i Tokyo. I dansk kontekst bragte Ekstra Bladet for 20 år siden et helsides værk fra »Film No. 03«.

Kunstneren tyer til massemedierne med sine budskaber. Hun har gjort det længe, og hun gør det endnu. Hvert år på John Lennons dødsdag (8. december) indrykker hun annoncer i New York Times og Village Voice.

»Jeg har benyttet mig af alle typer medier til at få budskabet ud,« sagde Yoko Ono til Michael Thouber, direktør for Kunsthal Charlottenborg, da han besøgte hende i marts i selskab med kunstnerens personlige kurator Jon Hendricks og fotograf og gallerist Lars Schwander. De mødtes til det første udstillings- møde om den udstilling på Kunsthal Charlottenborg, der åbner i dag. En udstilling, der vil udforske, hvordan kunstneren formidler sine budskaber til mennesker over hele kloden.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Værket »Open Window« af kunstneren Yoko Ono, som Berlingske bragte i fredagens avis.
Værket »Open Window« af kunstneren Yoko Ono, som Berlingske bragte i fredagens avis.

For alle kender hendes navn. Det var i hvert fald tanken hos ægtefællen John Lennon, der også sagde, at ingen ved, hvad hun laver. Og det er måske sandt nok. For hendes kunst involverer beskueren, når kunsten på den ene eller anden måde dukker op i byrummet. Her er man måske for travl til, at man sætter sig ind i kunstneren, men budskabet vil, hvis det er stærkt nok, sagtens kunne blive opsnappet i forbifarten.

Og hvordan viser man så, hvordan Yoko Onos kunst vises og spredes? I dag er Yoko Ono flittig bruger af de sociale medier, og hendes ihærdige indsats for verdensfred stråler igennem på hendes hjemmeside, www.imaginepeace.com. Men for at den skal være autentisk, må man udsende den på samme måde, som det oprindelig var tænkt.

Ud over en udstilling på Kunsthal Charlottenborg bliver Yoko Onos kunst opført på 900 busstoppesteder i Danmark, den bliver vist på caféer, og kunsthallen udgiver den i samarbejde med PostNord på frimærker. Et medie, Yoko Ono endnu ikke har benyttet sig af i sit virke som kunstner.

Og så tager man naturligvis avismedierne i brug. Derfor bringer Berlingske på modstående side et værk skabt af Yoko Ono. Præcis på samme måde, som hun har vist sin kunst i New York Times, japanske magasiner, Village Voice og Ekstra Bladet.

»Yoko Ono Transmission« viser mere end fem årtiers værker fra Yoko Onos hånd. Kunsthal Charlottenborg fra 13. oktober til 18. februar 2018.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.