Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
CANNES-NYHEDERNE

Ydmyget af menneskelig abe - se årets vildeste scene fra Cannes

Svensk film var konkurrencens hidtil sjoveste med dansk skuespiller sammenlignet med Pierce Brosnan. Hacking skaber frygt blandt filmfolk, glemt taske skabte bombefrygt, mens kjoler skaber fryd blandt festivalgæster.

Claes Bang med Elisabeth Moss i hvidt skrud og læderjakke på vej til gallapremiere på »The Square« lørdag aften. 
Claes Bang med Elisabeth Moss i hvidt skrud og læderjakke på vej til gallapremiere på »The Square« lørdag aften. 

Den udvidede sikkerhedskontrol under dette års Cannes-festival har skabt ekstra lange køer og kaos ved filmvisningerne i år, men lørdag aften fik tumulten endnu en tand, da en gæst havde glemt en taske ved indgangen til Debussy-biografen i festivalpalæet. Bombefolk blev tilkaldt og tasken behørigt tjekket, inden det kunne konstateres, at tasken var ufarlig. I mellemtiden havde sikkerhedsfolk så mast de tætte masser af ventende pressefolk bagud væk fra indgangshegnet af sikkerhedshensyn. Hvilket sikkert var omsorgsfuldt gjort, men på typisk Cannes-vis indgår der åbenbart ingen kommunikation i sikkerhedsberedskabet. Ingen højttalere eller megafoner, så man måtte bare mases bagud uden at få nogen orientering om hvorfor.

Men heldigvis var det falsk alarm, så pressefolket kunne med tre kvarters forsinkelse gå i gang med filmen »Le Redoutable« - en munter og lidt let fransk sag om filmskaberen Jean-Luc Goddards revolutionære år.

Lørdag var der også premiere og pressemøde på svenske Ruben Östlunds bidrag til hovedkonkkurencen, »The Square«. Filmen, der har den danske skuespiller Claes Bang i næsten hver eneste scene, var en glædelig, på en gang brutal og latterfremkaldende overraskelse, der lever op til de høje forventninger der har fulgt den svenske instruktør siden gennembruddet med Cannes-filmen »Force Majeure«.

Claes Bang spiller en dansk museumsleder i Stockholm, der under udfoldelse af stor tragisk komik havner i en personlig deroute, som følge af en enkelt ubetænksom beslutning.

Da hans mobiltelefon, tegnebog og manchetknapper bliver stjålet fra ham på gaden, beslutter han sig for at opsøge tyven. Desværre har mobiltelefonens GPS-søger kun en nøjagtighed der gør det muligt at lokalisere tyven til en bestemt boligkarré i en af Stockholms bandeplagede forstæder. Fatalt beslutter den ellers så noble og civiliserede museumsdirektør at smide et trusselsbrev til den ukendte tyv gennem hver eneste brevsprække i bygningen, i håb om at tyven så vil tilbagelevere det stjålne. Det skulle han mildt sagt ikke have gjort.

Amerikanske Elisabeth Moss, der lige nu er et brandvarmt navn takket være TV-serien »The Handmaid’s Tale«, udviser stort komisk talent i en rolle som uberegnelig TV-journalist, ligesom hun demonstrerer ren frygtløshed i en af de mest dampende sexscener der længe er blevet set i en nordisk film.

»Man ser, hvordan ens partner ser ud under sex - og det er ikke altid for kønt,« som  Elisabeth Moss sagde til Berlingske efter filmvisningen.

En anden øjenopspærrende scene, hvori en performancekunstner i en gorilla-act terroriserer en helt festsal fyldt med VIP’s fra kunstverdenen, er et studie i hvordan performancen går over i noget, ingen helt forstår og ender med at lamme en hel sal i frygt.

Se scenen her:

Selv om der er mange fremragende scener i “The Square” mangler der stadig noget, før Östlunds film er helt på Palmeniveau, lyder kritikken i filmblade som Variety og The Hollywood Reporter. Hvor Claes Bang sammenlignes med en ung Pierce Brosnan og får ros for at bære filmen. Samtidig noteres det, at filmen mikser mellem svensk og engelsk, og her må man nok konstatere, at det meste af den faktisk er på dansk - Claes Bang taler dansk - men det er åbenbart gået hen over de amerikanske sprogører.

Mens filmene ruller over lærrederne i Cannes, er der blandt filmbosserne voksende nervøsitet over den indflydelse, hacker-angreb kan have på filmindustrien, rapporterer filmbladet Variety.

Det verdensomspændende virusangreb forrige uge ramte også filmindustrien, men mere direkte blev det, da Disney-koncernen mandag kunne fortælle, at en af deres kommende film var blevet hacket, og hackerne nu krævede penge for ikke at lægge den ud på nettet i små bidder.

Ifølge Varietys kilder er det filmen »Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales«, men Disneys topchef Bob Iger afviser at lade sig afpresse. Hackingen kommer kort tid efter, at hele den nye sæson af Netflix-serien »Orange is the new Black« blev hacket. Også her forsøgte man at afpresse rettighedshaverne, men tilsyneladende uden held, da serien så blev lagt ud på piratsiden Pirate Bay.

Afpresningsforsøgene gør ifølge Variety mange uafhængige producere urolige - her er der godt nok ikke så stor publikumspotentiale for hackerne - til gengæld er de små producenter langt mere sårbare. Flere er ligefrem bange for at tale om truslen:

»Vi vil ikke ind i at tale om, hvordan vi forebygger hackere, for det betyder bare, at man bliver et mål for hackerne, som så vil gøre alt for at ramme dig,« siger en anonym producer til Variety.

Susan Sarandon og Julianne Moore på den røde løber i Cannes - 70 er de nye 20, som det i den anledning blev skrevet om Sarandon.
Susan Sarandon og Julianne Moore på den røde løber i Cannes - 70 er de nye 20, som det i den anledning blev skrevet om Sarandon.

Men det hele er jo heller ikke industri og seriøs filmkunst i Cannes. Langt fra, faktisk. Smukke kvinder i elegante kjoler på den røde løber lever sit helt eget liv under festivalen, og det er bestemt ikke det, der får mindst opmærksomhed af medier og gæster hernede.

I Vogue kan man læse, hvordan trenden blandt kvinder på den røde løber i år - måske igen - er det lange brun-tonede ben der elegant stikker ud af den lange kjole, når der skridtes af foran fotograferne. Både Bella Hadid, Emily Ratajkowski og Uma Thurman kørte stilen, men det var Susan Sarandon, der tog prisen, konstaterer bladet.

»Med et frækt langt snit, der synes skabt til at inspirere kvinder verden over til at bryde ud af normerne. Den 70-årige legende beviser, at med den rette selvtillid (og en smule body-oil) er et velgennemtænkt glimt af et ben en gevinst i enhver alder.«

Eller som det hedder et andet sted: »Sarandon beviste at 70 er de nye 20«.

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.