Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Winding Refn flopper i biograferne

Kun 2.400 har købt billet til »The Neon Demon« siden premieren i sidste uge.

THE NEON DEMON
THE NEON DEMON

Nicolas Winding Refns nye film »The Neon Demon« beviser endnu engang, at stor international opmærksomhed på ingen måde garanterer, at danskerne har lyst til at se en film.

Kun omkring 2.400 havde tirsdag eftermiddag købt billet til den billed- og symbolstærke film, der med Elle Fanning i hovedrollen foregår i en iskold modeverden i Los Angeles. Filmen fik dansk premiere torsdag 9. juni og har fået ganske meget opmærksomhed via deltagelsen i den officielle konkurrence i Cannes og er også blevet ganske solidt markedsført i Danmark.

Men premieren røg ind i en dejlig dansk sommerweekend, og den slags er altid kvælende for biograferne. Alligevel er billetsalget langt under det tilfredsstillende, erkender Freddy Neumann, der har stået for markedsføringen af filmen i Danmark.

»Den har samtidig haft premiere i Frankrig, og her ligger den med i toppen. Og på torsdag får filmen premiere i USA, hvor man i LA satser stort på den. Men i Danmark må den nøjes med at være den mest sete Arthouse film,« konstaterer Freddy Neumann.

13 betalende gæster dagligt

»The Neon Demon« har i Danmark fået premiere i 35 biografer, og det beskedne seertal betyder, at i gennemsnit kun godt 13 betalende gæster dagligt har besøgt hver biograf for at se filmen.

Nicolas Winding Refns sidste biografhit var den Cannes-priste »Drive« med Ryan Gosling i hovedrollen, der i 2011 trak knap 100.000 i biografen. Efterfølgen, »Only God Forgives« fra 2013 blev i Danmark set af 26.000, mens forgængeren »Valhalla Rising« kun trak 8.000 i biografen. Winding Refns største salgssucces er stadig hans allerførste film, den 20 år gamle Pusher, der blev set af  185.000 mennesker i biografen.

Så er det jo godt, at Winding Refn er ligeglad med,  hvad andre mener om hans film, så længe han selv har det sjovt med at lave dem, som han sagde i et interview med Berlingske ved »The Neon Demon«-premieren. Og at den nye filmmastodont Amazon, som har købt de internationale rettigheder til »The Neon Demon«, angiveligt allerede har sikret finansieringen af Nicolas Winding Refns næste film.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.