Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Will Smith i Netflix-konflikt i Cannes-jury

Spændingerne mellem streamingtjenesten Netflix og Cannes-festivalen slog ud i lys lue, da festivalens jury mødte pressen.

Will Smith, der er medlem af juryen i Cannes, leverede et forsvar for Netflix, der ellers møder modstand under den igangværende festival. REUTERS/Regis Duvignau
Will Smith, der er medlem af juryen i Cannes, leverede et forsvar for Netflix, der ellers møder modstand under den igangværende festival. REUTERS/Regis Duvignau

Det var lidt af en bombe, som lederen af Cannes-festivalens øverste jury, den spanske filminstruktør Pedro Almodovar, smed på juryens pressemøde, da spørgsmålet om Netflix som potentiel trussel mod den traditionelle filmindustri blev fremsat.

- Personligt mener jeg ikke Guldpalmen bør gives til en film, der ikke efterfølgende kan ses på det store lærred, sagde Almodovar, som derefter oplæste en allerede forberedt erklæring om situationen.

Streamingtjenesten Netflix har været årsag til en hidsig debat, da det blev afsløret, at tjenesten ikke agtede at bøje sig for krav fra den franske biograforganisation, om at de to film som Netflix har med til den berømte festival, først skal vises i en biograf før de tilgængelige for tjenestens abonnenter. Biografejerne mener, (og mange filmjournalister at dømme efter de klapsalver som Almodovars krigserklæring medførte på pressemødet), at Netflix underminerer filmmarkedet, således at det i fremtiden bliver vanskeligt at finansiere spillefilm.

Pedro Almodovars udmelding er voldsom i betragtning af, at Netflix faktisk har en film i konkurrence om Guldpalmen,  nemlig Bong Joon-Hos “Okja”, mens streamingtjenestens anden film ”The Meyerowitz Stories” vises I Cannes men uden for konkurrencen.

Cannes-festivalen udsendte i sidste uge et nyt krav om, at konkurrencedygtige film skulle have traditionel premiere i franske biografer, som følge af den franske filmforening (FNCF) protester mod de to Netflix-film i Cannes officielle program.

Det krav har Netflix’ direktør Reed Hastings blandt andet reageret på med en bombastisk Facebook-melding om at »Systemet prøver at knægte os«.

Under onsdagens jury pressekonference, læste en ligeså trodsig Almodovar en erklæring op op, der tydeligt adresserede konflikten.

- Digitale platforme er en ny måde at tilbyde ord og billeder på, som i sig selv er berigende. Men disse platforme bør ikke erstatte eksisterende former som biografer. Den eneste løsning er, at de nye platforme accepterer og overholder de eksisterende regler, der allerede er vedtaget og respekteret af de eksisterende netværk, sagde Pedro Almodovar, der tilføjede at han ville kæmpe for retten til fortsat “at blive hypnotiseret af det store lærred”.

Juryformandens udmelding fik dog ikke lov til at stå alene, idet filmstjernen Will Smith, der også er medlem af dette års Cannes-jury, og som selv er involveret med Netflix om en kommende film, gav en anden beskrivelse af streaming-gigantens virke.

- Mine børn går i biografen to gange om ugen, og de ser Netflix. Der er meget lidt overlapning mellem at gå i biografen og det de ser på Netflix, sagde Will Smith som derefter slog et slag for Netflix' værdi som kulturel faktor.

- I mit hjem har Netflix ikke været andet end en fordel. Mine børn ser film på Netflix som ikke går i en biograf i 8000 miles omkreds, film de ellers ikke ville have set. Det har udvidet mine børns globale filmiske forståelse, sagde Will SMith.

Udover Pedro Almodovar tæller juryen også skuespilleren Jessica Chastain, instruktøren Paolo Sorrentino, den tyske instruktør Maren Ade, den sydkoreanske instruktør Park Chan-wook, den kinesiske filmstjerne Fan Bingbing, den franske skuespiller Agnes Jaoui samt filmkomponisten Gabriel Yared.

Guldpalmen bliver uddelt den 28. maj.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.