Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
CANNES-SCAN:

Will Smith i Cannes: »Det er et racistisk spørgsmål!«

Den amerikanske superstjerne fik det maksimale ud af sine minutter i spotlightet, da Cannes-festivalens Guldpalme-jury blev præsenteret for verdenspressen. Men en frisk joke måtte lige glattes ud, samtidig med at et nyt afsnit i krigen mellem Netflix og Cannes blev skrevet.

Marion Cotillard ankommer til den røde løber ved åbningen af den 70. filmfestival i Cannes. REUTERS/Regis Duvignau TPX IMAGES OF THE DAY
Marion Cotillard ankommer til den røde løber ved åbningen af den 70. filmfestival i Cannes. REUTERS/Regis Duvignau TPX IMAGES OF THE DAY

Det var næppe nogen tilfældighed, at det var de store franske stjerner, der blev de første til at træde op i blitzlys og rød løber, da Cannes-festivalen onsdag aften åbnede sin 70. sæson med Marion Cotillard og Charlotte Gainsbourg i hovedrollerne i åbningsfilmen, “Ismail’s Ghosts”. Festivalen kan li’ moderlandets stjerner, og vil gerne have dem frem i forreste række.

Tidligere på dagen var filmen dog blevet modtaget ved en pressevisning i en noget mat atmosfære. Som oftest forsøger festivalen at finde en film, der kan åbne den tretten dage lange festival med fest og filmiske farver, med Woody Allens “Midnight in Paris” eller Baz Luhrmanns “Den store Gatsby” som eksempler fra de senere år.

I den henseende var Arnaud Desplechins film nærmest det modsatte. Fransk films førende navne var blevet sat til at udfolde en svært kringlet historie om en forfatter (spillet af Mathieu Amalric), hvis hustru (Marion Cotillard) vender tilbage efter at have været bortkommen i 21 år. I mellemtiden har han giftet sig igen (med Charlotte Gainsbourgs neurotiske karakter). Fransk filmens leading ladies fik det ikke just til at slå gnister i en film, der også skulle tynges af en af de trætteste klichéer i mondæne kunstneriske film: nemlig at forfatterens egne skriverier spejler den virkelighed ,han befinder sig i. Et eksperiment der mest af alt pegede tilbage på fransk films mest studentikose øvelser fra 1980erne.

- Ikke en film der peger fremad for filmkunsten. Festivalen burde have vidst bedre, da de valgte den som åbningsfilm, sagde en italiensk journalist til Berlingske.

I betragtning af at Cannes lige nu er skueplads for en styrkeprøve mellem Netflix og biografbranchen, burde åbningsfilmen måske have været noget mere spektakulært og biografvenligt end de teatralske franske følelser der blev serveret i  “Ismails Ghosts”. Se traileren her:

Armlægningen mellem Netflix og festivalen, begyndte for alvor da streamingtjenesten annoncerede, at den ikke agtede at vise de to Netflix-film i Cannes’ program i biograferne, sådan som det har været tradition siden festivalens begyndelse, og som det forventes af biografbranchen.

Lederen af Cannes-festivalens øverste jury, den spanske filminstruktør Pedro Almodovar, tog straks fat om konflikten på juryens pressemøde, da spørgsmålet om Netflix som potentiel trussel mod den traditionelle filmindustri blev rejst.

- Personligt mener jeg ikke, at Guldpalmen bør gives til en film, der ikke efterfølgende kan ses på det store lærred, sagde Almodovar, som derefter oplæste en allerede forberedt erklæring om situationen.

Streamingtjenesten Netflix har været årsag til en hidsig debat, da det blev afsløret, at tjenesten ikke agtede at bøje sig for krav fra den franske biograforganisation, om at de to film som Netflix har med til den berømte festival, først skal vises i en biograf før de bliver tilgængelige for tjenestens abonnenter.

Biografejerne mener, (og mange filmjournalister at dømme efter de klapsalver som Almodovars krigserklæring medførte på pressemødet), at Netflix underminerer filmmarkedet, således at det i fremtiden bliver vanskeligt at finansiere spillefilm.

Pedro Almodovars udmelding er voldsom i betragtning af, at Netflix faktisk har to film i konkurrence om Guldpalmen,  nemlig Bong Joon-Hos “Okja”, og Noah Baumbach ”The Meyerowitz Stories”.

“Digitale platforme er en ny måde at tilbyde ord og billeder på, som i sig selv er berigende. Men disse platforme bør ikke erstatte eksisterende former som biografer. Den eneste løsning er, at de nye platforme accepterer og overholder de eksisterende regler, der allerede er vedtaget og respekteret af de eksisterende netværk,” sagde Pedro Almodovar, der tilføjede at han ville kæmpe for retten til fortsat “at blive hypnotiseret af det store lærred”.

Juryformandens udmelding fik dog ikke lov til at stå alene, idet filmstjernen Will Smith, der også er medlem af dette års Cannes-jury, og som selv er involveret med Netflix om en kommende film, gav en anden og påfaldende positiv beskrivelse af streaming-gigantens virke.

- Mine børn går i biografen to gange om ugen, og de ser Netflix. Der er meget lidt overlapning mellem at gå i biografen og det de ser på Netflix, sagde Will Smith som derefter slog et slag for Netflix' værdi som kulturel faktor.

På mødet med pressen prøvede Will Smith, der ikke så væsentligt ældre ud end da han spillede med i TV-serien Rap “Fyr i L.A.” ellers at holde en munter tone, og lavede et par gange gas med journalister der stillede alt for højloftede spørgsmål.

En indisk journalist ville vide hvordan nutidens tendens til politisk korrekthed spillede ind på juryens vurdering af festivalens film, et umådeligt vanskeligt spørgsmål at svare på, hvilket prompte fik Will Smith til at sige: “Det er et racistisk spørgsmål!”

Da skuespilleren så, hvor forskrækket svaret gjorde den stakkels journalist, måtte Will Smith flere gange undskylde for sin joke, uden at det samtidig lykkedes ham at holde sit grin nede.

Hverken Will Smith eller Almodovar skal dog tage stilling til førnævnte åbningsfilmen og  dens store stjerne, Marion Cotillard, da filmen vises uden for konkurrencen. Cotillard er en af Frankrigs populæreste skuespillere og skabte da også opløb og tætte menneskemasser ved den røde løber i aftes. Også, selv om årets Cannes-festival har fået en kraftig sikkerhedsopdatering efter sidste års terror-angreb i Nice.

”Vi er inde i terrorisme-æraen, og det var en reel bekymring sidste år. Siden tragedien i Nice er det en endnu større bekymring, som vi møder med hvad jeg håber er en realistisk tilgang,” erklærede direktøren for Cannes Festivalen, Pierre Lescure ifølge The Hollywood Reporter.

Et af de nyeste teknologiske våben er et antidrone-system, der netop er taget i brug i Paris som antiterrorvåben, der skal sikre mod overraskelser fra luften. Samtidig er der indført no-fly zone for private fly over den lille lufthavn i Cannes. I selve byen møder man igen i år forskellige udgaver af svært bevæbnede halv- og helmilitære sikkerhedsstyrker. Derudover er antallet af patruljerende politibetjente i år sat i vejret, de er blevet udstyret med nye semi-automatiske håndvåben med 17 skud i hvert, blev det oplyst.

Sikkerheden på gadeplan stiger, jo nærmere man kommer festival-palæet. På Croisetten, der løber langs vandet, er der opsat kæder, overdimensionerede urtepotter og betonbarrierer for at forhindre, at man kan krydse vejbanerne, og på bestemte tidspunkter er uautoriseret kørsel simpelthen forbudt.

Men det må ikke holde festlighederne tilbage, mener festivalledelsen.

- Det er festivalens 70 års jubilæum og man kan godt forvente, at det bliver en fødselsdagsfest mere end en mindehøjtidelighed, er Pierre Lescure citeret for i The Hollywood Reporter.

I dag er første film i konkurrencen Todd Haynes’ “Wonderstruck”, der må formodes at transportere publikum tilbage til en fredelige, og i hvert fald mindre larmende tidsalder. Den foregår nemlig delvist i Hollywood i stumfilmstiden, og samme periode er i “Wonderstruck” skildret med stumfilmsscener.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.