Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Vibeke Windeløv: »Stefan har været en fantastisk læremester«

For anden gang i karrieren forlader den svenske instruktør Stefan Larsson et chefjob på et dansk teater i utide, når han 1. oktober stopper som meddirektør på Betty Nansen. I 2013 sagde han farvel til Aarhus Teater.

Stefan Larsson og Vibeke Windeløv (forrest tv.) i front ved præsentationen af deres første sæsonprogram på Betty Nansen i april 2015. Nu forlader Stefan Larsson teatret.
Stefan Larsson og Vibeke Windeløv (forrest tv.) i front ved præsentationen af deres første sæsonprogram på Betty Nansen i april 2015. Nu forlader Stefan Larsson teatret.

Mindre end et år efter sin tiltrædelse har den ene halvdel af chefparret på Betty Nansen Teatret, den svenske teaterinstruktør Stefan Larsson, meddelt, at han ikke ønsker at fortsætte på posten.

Han fratræder med udgangen af september, og Vibeke Windeløv fortsætter som enedirektør.

»Jeg er kommet til et punkt i mit liv, hvor jeg vil instruere og spille mere – og det har vist sig, at den aftalte orlov ikke har været tilstrækkelig til at dække de engagementer, jeg har i Stockholm og i det øvrige Europa,« siger Stefan Larsson i en pressemeddelelse fra teatret.

Han har haft orlov fra jobbet en stor del af efteråret 2015 og frem til 25. januar i år for at spille i sin egen opsætning af »Fanny og Alexander« på Dramaten, samtidig med at han instruerer operaen »Medea« på Den Kongelige Opera i Stockholm.

Genopslår ikke stillingen

Begejstringen var ellers stor, og forventningerne ikke mindre, da Betty Nansen Teatret i august 2014 præsenterede afløserne for det legendariske makkerpar Henrik Hartmann og Peter Langdal, der havde siddet på posten i hele 23 år.

»Vi ønskede et par. Og heldigvis lykkedes det. Det er vi meget lykkelige for,« lød det dengang fra bestyrelsesformand Mette Laursen. På spørgsmålet, om hun er skuffet over, at Stefan Larsson ikke er gået mere helhjertet ind i jobbet på Betty Nansen, svarer hun:

»Jeg er faktisk stolt – og også glad på hans vegne – over, at han er så efterspurgt, ikke bare i Stockholm, men i hele Europa, og for nogle meget fine ting, som vi også sætter pris på her på teatret. Foreløbig bliver Stefan jo hos os indtil 1. oktober, blandt andet for at sætte »Medea« op som skuespil, og fremover vil han også komme og lave opsætninger hos os. Så på den måde er det ikke som at få revet en arm af,« siger hun.

Bestyrelsen har valgt ikke at genopslå Stefan Larssons stilling, så fremover bliver Vibeke Windeløv alene på teaterdirektørposten. Om årsagen til, at man nu vælger en anden ledelseskonstruktion, siger Mette Laursen:

»Hartmann og Langdals 23 år lange makkerskab havde skabt en særlig måde at gøre tingene på, som fungerede godt på vores teater. Men samtidig ville jeg også gerne have en fornyelse ind i det klassiske teater, og det står Vibeke Windeløv i høj grad for.«

Hun mener, at de i alt halvandet års »læretid«, Vibeke Windeløv har haft hos Stefan Larsson, har rustet hende godt til fremover at varetage direktøransvaret alene.

»Hun har lært enormt meget om teater, og hun er jo også selv meget kunstkyndig; hun har en sikker stil og stor sans for historiefortælling.«

Taknemmelig

Vibeke Windeløv selv ser også fortrøstningsfuldt på fremtiden, selv om hun synes, det er »trist«, at makkerskabet med Stefan Larsson ikke skal fortsætte.

»Jeg kan sagtens forstå, at der bliver kaldt på ham fra alle sider. Det accepterer jeg,« siger hun. »Jeg er taknemmelig over at have haft Stefan som læremester i snart halvandet år. Han har været en fantastisk læremester, som jeg har lært meget af, og det har givet mig tid til at komme ind i teaterverdenen og få et meget større netværk. Jeg har også fundet ud af, hvor mange ressourcer, der er her på Betty Nansen. Da jeg fik jobbet, havde jeg aldrig været på teatret og anede ikke, hvor ressourcestærkt et sted det er.«

Vibeke Windeløv og Stefan Larssons første – og altså også eneste – sæson sammen på Betty Nansen har imidlertid ikke udelukkende været en dans på roser. Deres første opsætning, »Madame de Sade« i Stefan Larssons instruktion, fik kun lunkne anmeldelser, mens det eksperimenterende stykke »Prometheus.nu« på Edison blev en regulær anmelderkatastrofe, der ydermere måtte tages af plakaten i utide på grund af sygdom.

Men bestyrelsesformand Mette Laursen er ikke utilfreds.

»Jeg havde sagt, at jeg ville have fornyelse af det klassiske teater og udtrykkeligt bedt dem om at foretage eksperimenter,« siger hun. »Der skal være plads til at tage chancer for at forny os, og hvad angår det samlede repertoire, synes jeg, det passer meget fint til Betty Nansen. Lige nu glæder jeg mig både til »Tartuffe« og til Stefan Larssons »Medea« senere på foråret.«

Stefan Larsson var i 2009-2013 direktør for Aarhus Teater. Den stilling forlod han også i utide. Dengang med begrundelsen, at det ikke var muligt at få arbejdet i Aarhus til at gå op med familielivet hjemme i Stockholm.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.