Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

»Vi vil have hundene ud af burene«

Deleøkonomien vokser hurtigt for tiden som set med både udskældte og elskede Uber og Airbnb. Nu er Dogley.com klar - Airbnb til din hund.

De fleste hundejere ved, at det kan være småt med pladsen i de danske hundekenneler i højsæsonen. Derfor stiftede Thomas Keller en slags hundenes Airbnb – Dogley.com – der blev lanceret 1. oktober sidste år:

Dogley er et nyt deleøkonomisk hunde- pasningskoncept, der følger i rækken af mange andre hjemmesider og apps, der har samme fokus - eksempelvis netop Airbnb.

Nu, tre og en halv måned senere, har Dogley omtrent 400 hundepassere og flere tusinde medlemmer, fortæller Thomas Keller, og mange af vovsepasserne er unge studerende.

»Vi vil gøre det muligt for almindelige hundeejere at finde hundepassere. Det, synes vi, er et bedre alternativ end hundekenneler,« siger han til B.

Claus Skytte, der er forfatter, iværksætter og kreativ strateg, er ekspert i deleøkonomi. Han er ikke overrasket over, at der nu også er kommet en deleøkonomisk platform for hundepasning.

»Jeg ser deleøkonomien som et ungdomsoprør. De unge vil ikke eje noget, de vil have mindre bundethed og mere frihed. Deleøkonomi er blevet en måde at finansiere sit liv. Og jeg kan se, at mens folk over 30 år anser deleøkonomi som usolidarisk eller ulovligt, så har unge i tyverne bidt kraftigt på,« siger han.

Konceptet for Dogley minder om Airbnb. Man melder sig ind som passer eller som én, der skal have passet hund. Derefter tager man kontakt til hinanden på hjemmesiden. Desuden opfordrer Dogley til, at passerne løbende sender opdateringer med SMSer til hundeejerne, når de eksempelvis er på ferie.

Man kan både søge efter dagpasning eller pasning i flere dage i træk. Et hurtigt besøg på hjemmesiden viser, at mange af dem, der tilbyder at være hundesittere, har en forkærlighed for enten hunde, gåture eller begge dele.

Thomas Keller siger, at en af grundene til, at han foretrækker private passere frem for hundepensioner eller -kenneler, er antallet af hunde, de traditionelle pensioner tager sig af.

»Min personlige erfaring med nogle hundekenneler er, at min hund har været i bur det meste af tiden, og vi vil gerne have hundene ud af burene. Min oplevelse er også, at hundene har savnet menneskelig kontakt, når man henter dem. Det tror vi ikke på, de gør, hvis de kommer hen til private folk,« siger Thomas Keller, der understreger, at han ikke mener, at hundepensioner og -kenneler ligefrem er til skade for menneskets bedste ven.

Bodil Dalsgaard ejer Holtevejens Hundepension i Haderslev. Hun mener ikke, at hundene er meget i bur.

»Det viser jo bare, at han ikke ved, hvad han snakker om. De er jo ude det meste af tiden. Hvis det er et privat sted, så tænker jeg, at man kan risikere, at passerne er på job hele dagen,« siger Bodil Dalsgaard, der ikke er nervøs for at miste kunder til Dogley.

»Det er helt i orden med mig, at de åbner. Jeg tror ikke, det kommer til at påvirke min forretning. Jeg tror stadig, at folk vil betale for den kvalitet, vi kan tilbyde, siger hun.

Claus Skytte mener, at mange af dem, der har meldt sig til Dogley og andre deleøkonomiske tiltag, som tjener penge på aktiviteterne, ikke bekymrer sig meget om, at de som »ansatte« eksempelvis ikke har pensionsordning. Blandt andet fordi, de er unge.

»Der er en masse folk, der siger fornuftige ting om, at man skal huske at få betalt til pension og så videre, og siger, at når du en dag tjener penge, så vil du også gerne eje dyre ting. Men jeg tror ikke, at det nødvendigvis er rigtigt. For teknologien ændrer sig så hurtigt, at vi kan slippe for at eje en masse ting, fordi vi kan dele. Alt fra hundepasning og bilkøb kan deles. Og jeg tror ikke, at den ældre generation ved, at deleøkonomi ikke handler om gratis gaver og foreningsdanmark, men at det handler om et internetdrevet værktøj, der giver adgang til kapacitet meget billigt.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.